۰ نفر

سهم شرکت‌های حمل و نقل در اقتصاد باید گسترش یابد

۲۶ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۰۳
کد خبر: 170903
سهم شرکت‌های حمل و نقل در اقتصاد باید گسترش یابد

سهم حمل و نقل در GDP بین 7 تا 8 درصد است. در حالی که با برنامه ریزی و اصلاح قوانین می توان این سهم را گسترش داد.

در بیستمین نشست اعضای دوره هشتم اتاق بازرگانی که روز یکشنبه برگزار شد  تعدادی از فعالان اقتصادی مسایل تخصصی حوزه خود را با وزیر اقتصاد مطرح کردند. به گزارش اقتصاد آنلاین، امیدملک رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: سهم حمل و نقل در اقتصاد ایران بین 7 تا 8 درصد است. در حالی که 23/5 درصد حمل و نقل کشور به سوخت های فسیلی وابسته است و توسعه پیدا نکرده است.

وی افزود: معضل آلودگی هوا که امروز فراگیر شده است و دیگر موضوعات زیرساختی که به حمل و نقل وابسته است این انتظار را ایجاد می کند که سهم حمل و نقل در کشور توسعه پیدا کند.

ملک با اشاره استحصال مواد معدنی در کشورمان از سطح معدن تا رسیدن به کشتی جهت صادرات در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته گفت: در کشورما از مرحله استحصال مواد معدنی از داخل معدن تا رسیدن به کشور مقصدی مانند چین هزینه ها بسیار بیشتر از این هزینه در کشورهایی مثل امریکا و استرالیاست. این موضوع به طور مشخص مشکل حمل و نقل کشور است و باید توجه ویژه به این بخش شود.

وی در بخش دیگری به موضوع قوانین مخل مالیاتی در همه بخش های اقتصادی کشور پرداخت و گفت: موضوع مالیات در بخش حمل و نقل هم برای فعالان این بخش ایجاد مشکلات می کند. یکی از دلایلی که در کشور شرکت های بزرگ حمل و نقل نداریم هم ایجاد قوانین سخت مانند قوانین مالیاتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی موضوع نرخ گذاری ارز را دیگر موضوع تاثیر گذار در محاسبه نرخ حمل و نقل دانست و افزود: با توجه به وابستگی سیستم حمل و نقل کشور به سیستم های بین المللی نرخ گذاری ارز در این بخش تاثیر مستقیم برجای می گذارد. در حال حاضر نرخ استهلاک هم تحت تاثیر نرخ رز قرار گرفته است و لازم است دولت توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

ملک در بخش دیگری از صحبت خود به نقل از طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سیستم مالیاتی کشور انحراف ایجاد شده است و مالیات بر ارزش افزوده به جای اینکه مالیات در بخش مصرف باشد توسط فعال اقتصادی پرداخت می شود. این موضوع بیشتر "تنبیه فعال اقتصادی" محسوب می شود.