۰ نفر

معاون نوسازی و توسعه شهری سازمان نوسازی تهران:

لزوم مشارکت بخش خصوصی برای احیای بافت فرسوده

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۲۸
کد خبر: 168755
لزوم مشارکت بخش خصوصی برای احیای بافت فرسوده

مجید پاکساز در برنامه "مناظره اجتماعی" رادیو گفت و گو گفت: سرمایه گذارانی که در بخش مسکن دارند فعالیت می کنند، با در نظر گرفتن اقتصاد و منابع مالی مشخص هزینه یک ساختمان را بهتر از دولت و شهرداری و خیلی ارزان تر می سازند.

به گزارش اقتصادآنلاین، برنامه "مناظره اجتماعی" با موضوع نوسازی بافت های فرسوده کلانشهرها و با حضور مجید پاکساز معاون نوسازی و توسعه شهری سازمان نوسازی تهران، فرهاد بیضایی مسئول گروه سیاست گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت، به روی آنتن رفت.

مجید پاکساز با اشاره به آمار مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص بافت های فرسوده گفت: در تهران طبق آمار  3268 هکتار بافت فرسوده با نزدیک به یک و نیم میلیون نفر جمعیت داریم و تقریبا 15 درصد جمعیت شهر تهران را شامل می شود. 20 درصد پلاک های شهر تهران در محدوده بافت فرسوده قرار گرفتند که تعداد آنها نزدیک به 200 هزار بافت فرسوده است. در قانون پیش بینی شده که باید شهرداری تهران سالانه 10 درصد این بافت را نوسازی و احیا کنند.

وی با ابراز خشنودی از روند رو به رشد احیای بافت فرسوده در تهران بیان داشت: در شهر تهران علی الخصوص با فعالیت شورای شهر، اراده برای بافت فرسوده خیلی بیشتر از گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و عملیاتی هم شده است.

معاون نوسازی و توسعه شهری سازمان نوسازی عنوان کرد: در شهر تهران برای احیا بافت فرسوده، برنامه ریزی هایی که انجام دادیم توانستیم مشارکت شهروندان و سازندگان را احصاء و جلب کنیم تا خود ساکنین بافت فرسوده علاقمند شوند و در احیای آن بافت مشارکت داشته باشند.

فرهاد بیضایی با بیان اینکه بین مدیران شناخت کافی از بافت فرسوده وجود ندارد، گفت: در دهه هفتاد، بر اساس سیاست دولت ما با روش های قهری بر مکانیسم تملک اجباری بر بافت فرسوده، ورود کردیم و کوی طلاب مشهد و پروژه نواب حاصل این نوع تفکر بود. سپس بخاطر نا موفق بودن پروژه نواب و از آن مهمتر پروژه کوی طلاب مکانیسم از آن زمان تا الان بر مبنای روش های داوطلبانه بوده است. 

مسئول گروه سیاست گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت با اظهار به اینکه نگاه ما برای احیای بافت فرسوده، نگاه به واحدهای فرسوده است، گفت: فرآیند مشارکت یعنی یک سازنده یا توسعه گر باید بافتی را در اختیار بگیرد. اینکه گفته شده ما باید 2700 محله را احیای بافت کنیم یعنی ما باید 2700 قرارداد داشته باشیم و با 2700 سازنده که اینها بروند و با مردم مشارکت کنند و باید دولت، بخش عمومی و شهرداری که بعنوان بخش عمومی جامعه هستند، ورود پیدا کنند و بگویند به پشتوانه و ضمانت ما است که شما وارد فرآیند مشارکت با این سازنده می شوید. 

وی ادامه داد: این سازنده شرایط سکونت شما را در دوره گذار به وجود می آورد و بعد از آن شما می توانید در واحد مسکونی نوسازی شده خودتان ساکن شوید.

پاکساز با رد این مساله که اتفاقی که الان در زمینه نوسازی بافت فرسوده می افتد یک ساخت و ساز داوطلبانه و یا یک ساخت و ساز بدون برنامه و پراکنده است، در عین حال اظهار داشت: البته خوشبختانه مدیریت شهری شامل شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران در سال های اخیر توفیقات خوبی را در حوزه بافت فرسوده داشته است اما این توفیقات حاصل نمی شد مگر اینکه ما از تجارب قبلی من جمله تجربه تولی گری عبور کنیم. این تجربه شکست خورده است اگر مدیریت ها و دولت بخواهد خودش ساختمان بسازد دیدیم فسادآور بود و هم هزینه های ساخت و ساز به شدت بالا رفته است.

وی در ادامه ابراز داشت: در بخش خصوصی توسط سازندگان و سرمایه گذارانی که در بخش مسکن فعالیت دارند ، قاعدتا با در نظر گرفتن اقتصاد و منابع مالی مشخص هزینه یک ساختمان را خیلی بهتر از دولت و شهرداری و خیلی ارزان تر می سازند و هیچ فسادی در آن رسوخ نمی کند.

معاون نوسازی و توسعه شهری سازمان نوسازی تهران با تاکید بر اینکه ما برای شهر تهران یک طرح مصوب جامع و یک طرح مصوب تفضیلی داریم، گفت: در این طرح ها برای جای جای شهر، برنامه مشخص است من جمله بافت سوده و محلات بافت فرسوده. برنامه ای که دارد الان اتفاق می افتد این است که ما داریم به بخش خصوصی و به مالکین بافت فرسوده، مشوق هایی را می دهیم که شما خودتان بروید و ساختمان هایتان را بسازید اما در بخش خدمات ما و 32 دستگاه اجرایی باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. این اتفاق با این برنامه و با هماهنگی که بین دولت، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری دارد اتفاق می افتد الان زیر دست  مدیریت قرار گرفته و با یک برنامه مشخص و با یک چهارچوب مشخصی دارد دنبال می شود.

بیضایی با بیان اینکه دولت بالاتر از سیاست گذاری وظیفه رگولاتوری را دارد گفت: بخش عمومی وظیفه رگولاتوری یا قاعده گذاری هم دارد و باید پای این قاعده گذاری بایستد و هدایت هم بکند مثلا بانک مرکزی فقط سیاست گذاری نمی کند ولی شرایطی را می گذارد و مردم الان با پشتوانه بانک مرکزی در بانک ها سپرده گذاری می کنند و تضمین را بانک مرکزی می دهد.