۰ نفر

حجم معاملات هنوز مطلوب نیست

شاخص کل اندکی رشد کرد

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹
کد خبر: 144007
شاخص کل اندکی رشد کرد

نماگر بازار سرمایه ایران پس از چند روز افت مداوم، توانست در پایان دادو ستد های سومین روز این هفته، نسبت به روز گذشته اندکی بالا رود همچنین حجم معاملات علی رغم پایین بودن، نسبت به دیروز مقداری تقویت شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران امروز -دوشنبه- از ابتدای باز شدن معاملات مقداری صعود کرد و تا به عدد ۷۶ هزار و ۵۲۳ واحد بالا رفت، اما از این لحظه به بعد با نوسان‌هایی روبه‌رو شد و در پایان، تقریبا در همین رقم به کار خود خاتمه داد. دماسنج بازار سرمایه در معاملات امروز در حالت کمینه تا رقم ۷۶ هزار و ۴۸۶ واحد پایین رفت.

در سومین روز معاملات تالار شیشه ای شاخص کل هم‌وزن با ۰.۱ واحد کاهش تقریبا در تراز روز گذشته باقی ماند همچنین شاخص آزاد شناور با کمی بیشتر از ۵۴ واحد کاهش، رقم ۸۴ هزار و ۹۶۹ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول با ۵.۴۲ واحد رشد، به رقم ۵۳ هزار و ۶۸۴ واحدی رسید و شاخص بازار دوم با ۴۹ واحد صعود تا عدد ۱۶۶ هزار و ۵۲۲ واحدی بالا رفت.

در معاملات امروز همچنان که بیان شد نماگر بازار سرمایه توانست بعد از چند روز پیاپی افت، ۱۲.۷۸ واحد رشد کند. این رشد به مدد نماد معاملاتی سه شرکت نفت و گاز پتروشیمی تامین، پالایش نفت بندرعباس و مخابرات ایران صورت پذیرفت، چرا که این نمادها به ترتیب ۳۶.۷۴، ۲۰.۳۱ و ۱۵.۹۳ واحد تاثیر مثبت را در شاخص اعمال کردند، اما در طرف مقابل نماد معالاتی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک پاسارگاد بیشترین فشار را برای پایین نگه داشتن شاخص اعمال کردند.

در معاملات نماد شرکت ایران خودرو سهامداران حقیقی بیش از ۷۰ درصد خریدها را به خود اختصاص دادند و از طرفی بیش از ۹۰ درصد عرضه‌ها را نیز حقیقی‌ها داشتند. همچنین در نماد معاملاتی زامیاد ۱۱ میلیون و ۹۴۹ هزار سهم توسط حقوقی‌ها خریداری شد و در طرف مقابل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم نیز توسط آنها به فروش رسید.

ارزش معاملات امروز به رقم ۱۳۵ میلیارد و ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۷۳ میلیون و ۸۵۱ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی نزدیک به ۳۸ هزار نوبت دادوستد بود در نتیجه ارزش و حجم معاملات امروز نسبت به روز گذشته شاهد مقداری رشد است اما این مقدار رشد به هیچ  وجه جوابگوی شرایط رکود فعلی در بازار سرمایه ایران نیست.

اگر این تعداد معاملات در روزها و هفته های آینده نیز تداوم داشته باشد احتمال دارد که معامله گران و سهامدارانی برای نقد شوندگی سرمایه شان مجبور به فروش سهام خود در قیمت های پایین تری شوند و شاخص کل بیش از روزهای گذشته افت پیدا کند اگر چه انتظار می رود با پایان شهریور ماه و گزارش گری ۶ ماهه شرکت ها وضعیت فعلی تا حدودی تلطیف شود.

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی به علت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده بابت تصمیم‌گیری درباره اصلاح اساسنامه و شرکت سیمان کردستان به علت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده بابت تصمیم‌گیری درباره‌ی افزایش سرمایه و حق تقدم شرکت بین‌المللی محصولات پارس به علت پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شدند.

بیشترین حجم و ارزش معامله امروز به نماد معاملاتی بانک پاسارگاد اختصاص یافت به‌طوری که در این نماد ۴۲۰ میلیون و ۳۱۹ هزار سهم به ارزش ۴۵ میلیارد و ۱۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

آی‌فکس امروز ۴.۴ واحد رشد کرد و به رقم ۷۹۷.۴ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران امروز به عدد ۱۱۷ میلیارد و ۳۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۴۱ میلیون و ۵۰۶ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۳ هزار و ۴۱۳ نوبت دادوستد بود.