۰ نفر

تحلیل تکنیکال شاخص کل؛

حال و هوای سرد بازار سرمایه با مصوبات اخیر شورای رقابت

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۵۸
کد خبر: 699769
حال و هوای سرد بازار سرمایه با مصوبات اخیر شورای رقابت

طی این مصوبات و دستورالعمل ها قیمت پایه خودرو توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد و می تواند هر قیمتی برای آن مشخص کند چرا که این شورا اعلام داشته خودرو یک کالای انحصاری است و در حیطه تصمیم ماست. فروش خودرو در بورس کالا هم منتفی شد و در سامانه یک پارچه فروش صورت میگیرد.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی، تحلیلگر بازارهای مالی؛ حال شنیده شده سازمان بورس به احتمال زیاد این موضوع را پیگیری میکند و در پی ابطال مصوبه شورای رقابت برای حفظ و سیانت از حقوق سهامداران خواهد بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

آپدیت سناریوی پیشین شاخص در زیر آمده است که به مقاومت رسیدیم و انتظار یک اصلاح قابل توجه در شاخص رقم میخورد.

برای روند شاخص کل از قله تاریخی مرداد ۹۹ به بعد  ابتدا یک دیامتریک الماسی شارپ و نزولی در قالب  A  در نظر داریم که از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد با این الگو به کمترین مقدار چند سال اخیر ۱ میلیون و ۹۵ هزار واحد رسیده است.

 و پس از آن یک رشد سینوسی و  زمانبرتر در قالب B در حال تکمیل است که احتمالا  دیامتریکی پاپیونی است و لگ ها به لحاظ زمانی نیز به هم تشابه دارند.

(با توجه به گذر زیر شاخه C از سقف a به نظر الگوی دیا از مثلث محتمل تر است و نهایتا روند همین تحلیل خواهد بود). اولین هدف را محدوده ۱۶۶۰۰۰۰ و۱۷۱۰۰۰۰۰ واحد می دیدیم که طی دو هفته اخیر با ثبت پیک ۱ میلیون ۶۹۰ هزار واحد شاخص ریخت.

موج E به صورت یک کارکشن زیگزاگ تمام شده و در حال حاضر اصلاح زیرشاخه f را خواهیم داشت که با شکست خط ۰-bتایید شده است. که حمایت قوی محدوده ۱،۴۹۰،۰۰۰ و  ۱،۳۸۰،۰۰۰ واحد می باشد و سپس برگشت قوی شاخص از محدوده حمایتی انتظار می رود .

اما در صورت ایکس موج بودن این ریزش می توان یک WXY را در نظر داشت و یک Y رو به بالا داریم تا شاخه E تمام شود . باید ساختار پیش رود تا با قطعیت در مود هر سناریو نظر دهیم.

سناریوی دیگر برای شاخص یک سیمتریکال است از شروع ریزش سال ۹۹ تا کنون. که ریزش کنونی شاخه اخر I را تکمیل میکند.

 ار اس ای با عبور از ۵۰ ادامه ریزش را تایید کرده و باید تا رسیدن به خط حمایتی داخلی مشخص شده  همراه با واگرایی مخفی مثبت باید برگشت روند را شاهد باشیم.

به روز رسانی:

یک دیامتریک موجA و یک دیامتریک موج B باشد. امواج صعودی دیامتریک B شارپ هستن و اموج اصلاحی آن نوسانی و کند.  هم پوشانی و زمان لگ ها به هم شبیه هست که پیش بینی ها را محتمل تر کرده است.   شاخه E یک کارکشن بوده و تمام شده و  حال لگ F در حال تکمیل است.

پس از انتشار دستورالعمل جدید شورای رقابت و اعلام حذف فروش خودرو از بورس کالا  به دلیل انحصاری اعلام شدن محصولات شرکت های خودروساز شاهد فشار فروش مضاعفی در بازار و گروه خودرویی و کاهش ارزش معاملات خرد هستیم. شاخص جای حساسیت و به حمایت اولیه نزدیک است لذا هر تصمیمی مهم بوده و منجر به برگشت یا شکست این محدوده میشود. حمایت ها : ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار واحد و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می باشد.

1

2

3

سناریو دوم شاخص کل:

 در سناریوی اول E یک زیگزاگ بود. ۵.۳.۵ . ولی در این سناریو می تواند لگ E صعودی هنوز تمام نشده باشد و  این لگ به صورت یک دیامتریک پاپیونی یا الماسی باشد در نتیجه اصلاح فعلی موقت باشد و از همین محدوده حمایت ۱.۴۹۰ -۱.۴۴۰ میلیون واحد یک برگشت خوب داشته باشیم تا بقیه لگ های دیا تکمیل شود.

4

سناریوی سوم:

سناریوی خوشبینانه است که بالاخره بعید هم نیست و میشود مد نظر داشت:

بعد از اتمام دیامتریک الماسی وارد یک الگوی جدید رو به بالا شده ایم. در الگوی جدید یک ۵ موجی ایمپالس منفرد داشته باشیم.

حال اصلاح با شتاب اخیر ۴ از ۵ از ۱ آن  باشد و پس از اتمام در حمایت نزدیک یک رشد موج ۵ خواهیم داشت.

حمایت ها و مقاومت های نزدیک مشخص شده است.

5

تحلیل تکنیکال شاخص کل هم وزن:

امروز شاخص هم وزن با ۱۷۴۰۵ واحد کاهش به محدوده ۴۸۰۱۵۲ واحد رسید و ۱.۵ درصد افت کرد.

به روز رسانی ۱۶ بهمن: خوشبینانه اگر بخواهیم در نظر بگیریم  این رشد اخیر ۳ از ۵ بوده و اصلاح شارپ روزهای گذشته ۴ از ۵ . به زودی با رسیدن به محدوده حمایتی مشخص شده یک ۵ از ۵ شروع میشود که میتواند تارگت پیک تاریخی را داشته باشد. روند پیش رو به نظر همبستگی زیادی با عکس العمل سازمان و شورای عالی بورس به مصوبات اخیر شورای رقابت در مورد خودرو دارد.

6

تحلیل ۹ بهمن ماه: با رسیدن به حوالی پیک تاریخی و اتمام پساالگویی دیامتریک بلند مدتی شاخص هم وزن نزولی شد. پایان موج a صعودی و اصلاح موج b. حمایت مهم محدوده ۴۱۴۰۰۰-۴۳۵۰۰۰ واحد است.

7

چارت دوشنبه ۲۶ دیماه:

8

سناریو دوم شاخص هم وزن:

 با اتمام یک مثلث  از کف ۳۵۸۸۰۰ واحد یک ۵ موجی داشتیم که بخشی از الگوی جدید است. اصلاح اخیر از پیک ۵۲۶۰۰۰ واحد ۲  از یک ایمپالس درجه بالاتر یا B از یک کارکشن می باشد.

یا  یک ۵ موجی داریم در شاخه اول که ۱ یا A از یک زیگزاگ است. این ۵ موجی در حال تکمیل است و فعلا در ۴ از ۵ هستیم که اصلاحی است. زمان مشخص میکند کدام سناریو محتمل تر خواهد شد.

9

سناریوی محتمل دیگر:

کل الگوی دو سال و نیمه را یک مثلث داشته باشیم که با اتمام زیر شاخه D این اصلاح برای تکمیل زیرشاخه E مثلث خواهد بود.

نهایتا هر دو سناریو یک نتیجه دارند و آن هم اصلاح موقت شاخص هم وزن برای کسب انرژی و شروع الگوی جدید صعودی.

محدوده حمایتی همان ۴۱۴۰۰ -۴۳۵۰۰۰ واحد است.

10