۰ نفر

مرگ ماهی‌ ها و بیکاری آبزی پروران

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۵:۳۵
کد خبر: 551417
مرگ ماهی‌ ها و بیکاری آبزی پروران

خشکسالی 1500 نفر شاغل در بخش آبزی پروری خوزستان را بیکار کرد. این بخش تاکنون متحمل خسارت 600 میلیاردتومانی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خوزستان امسال به‌دلیل تنش آبی که گریبان آن را گرفته با کمبود آب درهمه بخش‌ها روبه‌رو است. تبعات خشکسالی بی‌سابقه، بخش شیلات و کشاورزی و حتی آب شرب را تحت تأثیر قرار داده است. کاهش شدید آب رودخانه‌ها و تالاب ها در جنوب خوزستان شرایطی را فراهم کرده که آب کافی برای فعالیت‌های آبزی پروری وجود ندارد. تاکنون حدود 2هزار و 800 هکتار مزرعه پرورش ماهی به‌دلیل نبود آب تعطیل شده‌اند. افزایش تعدادبیکاران در این بخش نشان از بزرگ بودن مشکل دارد.

خوزستان در سال‌های قبل بیش از 11درصد تولیدات شیلاتی و آبزی پروری کشور را به خود اختصاص می‌داده و نه تنها مقام اول آبزی پروری کشوری و تولید ماهیان گرمابی کشور را در اختیار دارد بلکه این استان درتولیدماهی از منابع داخلی مانند رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه سدها نیز مقام اول را دارد. اما امسال خشکسالی حال و روز خوشی برای تولید کنندگان بخش شیلات خوزستان نگذاشته است.

«نصیر نبهانی» از تولید کنندگان ماهیان گرمابی در اطراف خرمشهر یکی از صدها نفری است که امسال به‌دلیل خشکسالی کسب و کارش را از دست داده و آبی برای تولید ماهی در مزرعه یک هکتاری اش ندارد. وی گفت: شغل‌اش را به‌دلیل خشکسا لی از دست داده و با وجود اینکه دولت مصوبه‌ای برای جبران خسارت تولید کنندگان بخش کشاورزی داشته کسی جوابگو نیست. به گفته وی جهاد کشاورزی و شیلات هر کدام حل مشکل وی را به دیگری محول می‌کنند. وی می‌افزاید: در مراجعه به شیلات آنها می‌گویند در مصوبه دولت تفکیک موضوعی نشده به‌همین دلیل مشخص نیست چقدر از اعتبار در نظر گرفته شده برای بخش زراعت است و چقدر به شیلات می‌رسد و باید منتظر بمانی!.

ادامه شرایط خشکسالی خسارت شیلات را سنگین‌تر می‌کند

«فتح‌الله ابوعلی» مدیرکل شیلات خوزستان هم گفت: خشکسالی بر تولید ماهیان سردابی استان که وابسته به چشمه‌ها و قنات‌ها است تأثیر کمتری داشته اما شیلات خوزستان متحمل خسارت سنگینی در بخش تولیدات ماهیان گرمابی شده است. به گفته وی، معمولاً همه ساله از حدود 90 هزار تن تولیدات شیلاتی خوزستان بیش از 72 هزار تن مربوط به ماهیان گرمابی می‌شود. ابوعلی توضیح داد که بیشترین تأثیر خشکسالی متوجه دشت ها و مناطق جنوبی استان می‌شود. در این مناطق تولید کنندگان 2 هزارو 895 هکتار از مزارع آب کافی نداشته‌اند و اصلاً نتوانسته‌اند به‌دلیل خشکسالی تولیدی داشته باشند و مزارعشان تعطیل شده است.

وی تصریح کرد: تنها در این بخش امسال بیش از 23 هزار و 788 تن کاهش تولید خواهیم داشت که خسارت سنگینی است. این میزان از دست رفته تولید معادل 33درصد تولید سال قبل می‌شود. از سوی دیگر تولید کنندگانی که در منابع داخلی مانند تالاب ها، رودخانه‌ها و مخازن سدها تولید آبزی داشته‌اند نیز با کاهش 3 هزار و 300 تنی مواجهند که معادل 24 درصد تولید این بخش است.

وی در پاسخ به اینکه این کاهش شدید تولید که ناشی از تعطیل شدن مزارع و کسب و کار تولید کنندگان به‌دلیل خشکسالی می‌شود چند نفر را بیکار کرده است گفت: تاکنون حدود 1500نفر بیکار شده‌اند که 966 نفر شغل مستقیم در مزارع بوده و 490 نفر هم از صیادان منابع داخلی بوده‌اند. به گفته وی شیلات سالانه حدود 25 میلیون بچه ماهی بومی را در تالاب ها از جمله هورالعظیم و شادگان رها‌سازی می‌کند تا وقتی بزرگ شدند معیشت صیادان منطقه را تأمین کنند که امسال به‌دلیل خشک شدن بخش‌هایی از این تالاب‌ها این صیادان هم به خیل بیکاران پیوسته‌اند.

خسارت 240 میلیارد تومانی خشکسالی به آبزی پروری لرستان

 این روزها رودخانه‌های استان لرستان حتی کشکان همیشه خروشان آبی برای عرض اندام ندارند و بسیاری از تولید کنندگان آبزیان استان که فعالیتشان وابسته به آب رودخانه‌ها و دیگر منابع آبی استان است یا کار خود را تعطیل کرده‌اند یا مجبور شده‌اند با کمترین ظرفیت کار کنند. «حسین میر دریکوند» رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: خشکسالی شدید در استان در وهله اول به زیربخش زراعت بیشترین خسارت را متحمل کرده و پس از آن بخش‌هایی مانند آبزی پروری را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مزیت‌های کشاورزی لرستان آبزی پروری و شیلات است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان ادامه خشکسالی در پاییز وجود دارد ضروری است خسارت تولید کنندگان به‌دلیل خشکسالی هر چه سریعتر جبران شود تا آنها از چرخه تولید حذف نشوند. میر دریکوند تأکید کرد: دیگر شاید وقت آن رسیده که همه بپذیریم خشکسالی جزو لاینفک کشاورزی ایران است و انتقال علم نوین کشاورزی به مزارع و زیر بخش‌هایی همچون آبزی پروری با جدیت بیشتری انجام شود.

«خداکرم صادقی» که از تولید کنندگان ماهی قزال آلای رنگین کمانی درحوالی سراب امیر الشتر است می‌گوید: چند وقتی است که هزینه خوراک ماهیان و دیگر نهاده‌ها کمر آبزی پروران را خم کرده بود و حالا آبی برای تولید نداریم. به‌گفته وی 98 استخر تولید ماهی در این منطقه به‌دلیل کاهش آورد رودخانه‌ای که از کوه گرین منشأ می‌گیرد، تعطیل شده است و آنهایی هم که آب کمی دارند مجبور به پذیرفتن جیره‌بندی آب شده‌اند. در همین حال «کیارش بیرانوند» مدیر کل شیلات لرستان هم  گفت: استان ما هم مانند دیگر استان‌ها با خشکسالی مواجه شده است و در حال حاضر حتی بخش انتهایی کشکان آبی ندارد و خشک است.

وی افزود: البته ما مزرعه پرورش ماهی نداریم که به‌دلیل خشکسالی تعطیل شده باشد اما کمبود آب و کاهش آورد آب رودخانه هاموجب شده تولید کنندگان بخش شیلاتی استان مجبور شوند با کمترین ظرفیت کار کنند. به گفته وی، برآوردهای اولیه حاکی از خسارت 240 میلیاردتومانی خشکسالی به آبزی پروری استان است چرا که توانسته حداقل 40 هزار تن تولید را کاهش دهد.