۰ نفر

گزارشی از فعالیت در مشاغل خانگی

کسب و کاری به شیرینی تکه های قند

۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۰
کد خبر: 139741
کسب و کاری  به شیرینی تکه های قند

مشاغل خانگی و کارهایی که در منزل و به دور از محیط های رسمی انجام می شود، دامنه وسیعی دارند و طیف گسترده ای از کارهایی را که با ابزار ساده انجام می شوند و احتیاج به مهارت زیادی ندارند، شامل می شود.

 کسب وکارهای کوچک مخصوص افرادی است که در سنین فعال هستند یا اینکه منبع درآمدی ندارند و دخل و خرج شان با هم نمی خواند. این افراد برای گذران زندگی و ایجاد یک کاسبی کوچک، فقط به کمی همت، مهارت و اگر امکانش فراهم شود تسهیلات خرد کم بازده نیاز دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، یکی از این مشاغل که بیشتر حالت محلی و منطقه ای دارد، خرد کردن قند برای مصارف منزل و بیرون از خانه است. این کار یک کار خدماتی و راحت بوده که اگر با استقبال مواجه شود، بازدهی مطلوبی خواهد داشت. نیاز چندانی به سرمایه زیاد ندارد و با هزینه کم هم می توان به راحتی در این حرفه نسبتا کم زحمت فعالیت و کاسبی کرد.

امیر دانشور یکی از افرادی است که در این حرفه به کار مشغول و سه سال است که به اتفاق همسرش این شغل را دنبال می کنند. محل کار این زوج جوان پارکینگ خانه شان در اطراف شهرستان هشتگرد است. وی زمان فعالیتش را تقسیم کرده و به غیر  از این کار، به کشاورزی مشغول است و تولیداتش را عرضه می کند. دانشور از سه سال پیش به این فکر افتاد که سوای کار کشاورزی، منبع درآمد دیگری هم داشته باشد.

خودش در این باره می گوید: کار کشاورزی شغل همیشگی نیست و در همه فصول سال قابل اجرا نیست. در فصل سرما عملا کار کشت وکار می خوابد و فعالیتی صورت نمی گیرد. زمستان سال 1392 بود که تصمیم گرفتم در زمانی که کار متوقف شده است، درآمدی داشته باشم که با آن بتوان سه ماه زمستان را گذراند. مدتی مسافرکشی می  کردم و در آژانس مشغول بودم تا اینکه ضمن مشورت با یکی از دوستان به این فکر افتادم که باید به طور جدی دست به کار شوم.

چند شغل را بررسی کردم ولی از عهده اش برنیامدم یا اینکه پول کافی نداشتم. خلاصه به هر زحمتی بود وارد کار فعلی ام شدم. اوایل سخت بود. البته نه خود کار، بلکه فروش محصول و قندهایی که خرد شده بودند. بازاریابی و فروش کار راحتی نبود و زمان می برد.به تدریج به سفارش این و آن در محله مان توانستم به دو سه مغازه قند بفروشم. در ابتدای کارم چند نفر از اقوام هم بودند که چون شاغل بودند وقتی برای انجام این کارها نداشتند و مستقیم سراغم می آمدند. هرچند مقدار مورد نیازشان محدود بود.

دل به دریا بزنید!

دانشور درباره فعالیتی که می کند، می گوید: از کارم راضی هستم چون درآمد نسبتا مناسبی دارد و وقتم بی خودی تلف نمی شود. وی به همه توصیه می کند: اگر دنبال کسب و کار خانگی یا شغل دوم هستید، نگران نباشید. شما هم می توانید کسب و کارتان را شروع کنید. این روزها مردم به دلیل مشغله زیاد کاری فرصت چندانی برای تهیه مربا، قند خرد شده، سبزی پاک شده و آبلیموی تازه ندارند.

به همین دلیل ترجیح می دهند این محصولات را به صورت آماده و البته تازه تهیه کنند. تجهیزات این مشاغل ارزان قیمت را می توان با کمتر از 10 میلیون تومان تهیه کرد. با در نظر گرفتن هزینه مواد اولیه، شما حداکثر به 15 تا 20 میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. فضای مناسب برای تهیه مواد 12 – 10 متر است و در این فضا کار شما به خوبی پیش می رود. اگر بازاریابی خوبی داشته باشید، می توانید ماهانه 2 تا 3 میلیون تومان درآمد داشته باشید.

وی در مورد نحوه کاری که انجام می دهد می  افزاید: قدم اول این است که وسایل و ابزار مناسب تهیه کنید. تعدادی ماشین آلات کوچک خانگی بخرید. برای مثال خرد کردن قند می توانید دستگاهی کوچک بخرید با حدود 2 تا 5 میلیون تومان. این دستگاه ها در هر ساعت و روی سرعت متوسط حدود 200 کیلو قند خرد می کنند. 

وی در مورد قند مورد نیازش می گوید: قند مورد نیاز را از فروشگا ه های بزرگ و مغازه ها نخرید. در عوض می توانید به کارخانه های قند مراجعه کنید. کافی است  در اینترنت جست وجو کنید و با آنها تماس بگیرید. بعضی از آنها حاضر می شوند حتی مقادیر کمتری از میزان معمول را به شما بفروشند. حتی اگر کمی به دلال ها پول بدهید و سبیل شان را چرب کنید، باز هم هزینه تمام شده برای شما کمتر از زمانی است که از افراد دلال خرید می کنید.

ضمن اینکه در حین کار ضایعات قند به صورت خاک قند در می آید و معمولاً 10 تا 15 درصد از کل قندها به خاک قند تبدیل می شود. شما می توانید آنها را به قنادی ها و مراکز آموزش شیرینی پزی برای مصرف بفروشید. اکنون هر کیلو قند در کارخانه 2200 تا 2500 تومان است. برای تهیه یک تن قند تقریبا 2/5 میلون تومان نیاز دارید. با کسر این میزان ضایعات یک تن، قیمت هر کیلو قند برای شما حدود 2800 تا 3000 هزار تومان می شود. با توجه به وضعیت بازار سود مناسب برای هر کیلو قند 100 تا 150 تومان است. بنابراین با 5 ساعت کار در روز، سود ماهانه شما حدود 2 تا 2/5 میلیون تومان می شود.

بسته بندی فراموش نشود

نایلون مورد نیاز برای بسته بندی را می توانید با مبلغی معادل 200 تا 300 هزار تومان از فروشندگان مواد پلاستیکی تهیه کنید. این در حالی است که قند بسته بندی شده 400 گرمی آن هم با بهترین کیفیت تقریبا 4 هزار تومان برای مشتری خرج دارد. شما می توانید برای هر کیلوگرم قند سودی معادل 100 تا 150 تومان در نظر بگیرید و معادل این سود را هم تقریبا به مغازه دارها بپردازید. در انتها هزینه یک بسته قند یک کیلویی حدود 3200 تا 3400 تومان تمام می شود. می بینید که مشتریان زیادی ترجیح می دهند قند بیشتری بخرند، اما برای بسته بندی پول بیشتر ندهند.

برای بهبود کار می توانید: پیش از اقدام به کار و عرضه مواد غذایی، سفارش بگیرید تا خیال تان از بابت مشتری یابی راحت باشد، به ویژه برای مواد فاسد شدنی مثل سبزی. با مغازه های محل خود صحبت کنید و از آنها سفارش بگیرید. از طریق فضای مجازی اقدام به فروش کنید. همچنین می توانید برای گرفتن سفارش به رستوران ها، کافی شاپ ها و ادارات مراجعه کنید. با سرمایه کم شروع کنید. کافی است توانایی های تان را بروز دهید تا به خواسته های مالی خود برسید.