۰ نفر

سرپرست وزارت صمت:

ترخیص کالاهای اساسی از بنادر و گمرک شتاب می‌گیرد

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 453983
ترخیص کالاهای اساسی از بنادر و گمرک شتاب می‌گیرد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم ستاد اقتصادی دولت گفت: براساس تصمیم این ستاد، اقدامات بسیار خوبی برای ترخیص و انتقال کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور اتخاذ شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسین مدرس خیابانی گفت: مقوله بازار برای مردم به لحاظ امنیت روانی و ذهنی و برای دولت فوق‌العاده مهم است و خوشبختانه متولیان بخش بازار و بزرگان تشکل‌های صنفی بارها ثابت کرده‌اند که بیشتر از همه دغدغه اداره و آرامش بازار را دارند. 

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اصناف در دوران کرونا حماسه آفریدند و نشان دادند که بیشتر از همه به فکر مردم هستند. 

وی با تأکید بر اینکه دولت تحت هر شرایطی ارز مواد اولیه و کالاهای اساسی را تأمین می‌کند، بیان داشت: با تصمیمی که ستاد اقتصادی دولت گرفته، اقدام بسیار خوبی برای ترخیص و انتقال کالاهای موجود در بنادر کشور و گمرکات کشور اتخاذ شده است. 

مدرس خیابانی بیان داشت: همیشه بحث تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی در اولویت بوده است، البته با تصمیمی که ستاد اقتصادی دولت اتخاذ کرده، تأمین ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه شتاب می‌گیرد و مفهوم آن این است که مواد اولیه کارخانجات نیز به موقع تأمین خواهد شد. 

وی بیان داشت: نزدیک به 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور است و اگر این عدد تغییری نمی‌کند، به این دلیل است که مدام در حال تأمین کالاهای اساسی هستیم و بدون وقفه، تأمین کالای اساسی ادامه دارد. 

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته اتکاء ما برای تأمین کالاهای اساسی حتماً تولیدات داخلی و تنها در مواردی که به دلیل شرایط امکان تولید آن کالا در داخل فراهم نباشد و یا کسری وجود داشته باشد، از طریق واردات، آن را تأمین می‌کنیم. 

مدرس خیابانی با بیان اینکه به تناسب تشدید تحریم‌ها، تشدید و نظارت بر کنترل بازار را خواهیم داشت، گفت: بازار و تنظیم آن برای ما مهم است، زیرا بازار و نوع رفتار آن در زندگی روزمره مردم برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد و لذا معیشت مردم جزو اولویت‌های دولت است و تلاش می‌کنیم تا علی‌رغم تکانه‌های شدیدی که در برخی شاخص‌های کلان اقتصادی به بخشی از اقتصاد کشور وارد شده و منشأ آن حتماً خارجی و تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا است، تبعات کمتری بر معیشت مردم داشته باشد. 

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تمام متولیان بخش بازار از جمله واحدهای صنفی، دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت، سازمان تعزیرات، بازرسان اتحادیه‌ها و بازرسان اتاق‌های اصناف و حتی دادستانی کشور، بالای سر مجموعه‌ بازار خواهد بود و نگاه نظارتی شدید بر بازار را خواهند داشت و طرح تشدید نظارت‌ها به خصوص در محدوده انبارها و مراکز نگهداری انجام می‌شود. 

وی بیان داشت: تشکیل ستاد مبارزه با احتکار به ابتکار سازمان حمایت اقدام خوبی است که احیانا کسانی که می‌خواهند از فضای کنونی اقتصاد سوءاستفاده کنند مانعی برای آنها به وجود آید و اقدامی نتوانند انجام دهند.