۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

سرمایه برخی افراد در بخش مسکن قفل شده است

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳
کد خبر: 414731
سرمایه برخی افراد در بخش مسکن قفل شده است

نایب رییس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: رکود در صنعت ساخت و ساز و مسکن همچنان وجود دارد و تغییرات زیادی حاصل نشده است اما به شرایط زمانی نیز بستگی دارد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ ایرج رهبر، نایب رییس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: ممکن است در روزهای منتهی به سال جدید با افزایش قیمت مواجه شویم و تغییراتی در رکود، خرید و فروش و تعداد معاملات ایجاد شود اما درمجموع تغییرات محسوسی در چشم انداز صنعت ساختمان مشاهده نمی شود.

وی افزود: البته دولت برنامه هایی برای ادغام سازی و تولید مسکن دارد و این امر بی تاثیر نیست و بایستی منتظر اثرات آن در آینده بود زیرا در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست.

رهبر اظهار داشت: سرمایه برخی افراد در بخش مسکن قفل شده است. برای مثال ساختمان آماده است اما انگیزه و درخواست برای خرید وجود ندارد. بسیاری از افراد در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و قصد ورود به بازارهای دیگر را ندارند مگر اینکه این افراد سرمایه گذار بوده و سود را در بازارهای مختلف جستجو کنند.

نایب رییس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تصریح کرد: ما ظرفیت زیادی برای ساخت و ساز داریم. احیای بافت های فرسوده میتواند برای تولید مسکن، ظرفیت زیادی را ایجاد کند. از طرفی هم در هر سال به طور متوسط به یک میلیون واحد مسکونی در کشور احتیاج داریم.

وی اضافه کرد: ساخت این رقم مسکن، مدتی است که متوقف شده و تعداد واحدهایی که ساخته می شود کمتر است و این امر انباشت تقاضا را ایجاد کرده است.

رهبر گفت: آمایش سرزمین در سرزمین ما درست نیست و به این معنی است که موضوع توزیع مسکن را به درستی انجام نداده ایم. این امر به موضوعاتی مانند تقسین کار، شغل، انگیزه برای مهاجرت و... بستگی دارد و تنها توجه به تولید مسکن کافی نیست. در بحث آمایش سرزمین هم وزارتخانه های زیادی از جمله کشاورزی، رفاه و... دخیل هستند و بایستی برای این امر همکاری کنند.

نایب رییس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان بیان کرد: مشکلاتی از جمله افزایش قیمت مصالح و دستمزدها وجود دارد. ثبات قیمت ها در مصالح را نمیتوان تضمین کرد و به موارد زیادی در اقتصاد کشور بستگی دارد. برای مثال تولیدات در بخش فولاد و دیگر بخش ها.

وی افزود: درحال حاضر، تولید در بخش فولاد بسیار حساس بوده و قیمت ها غیرقابل کنترل شده است و این امر موجب بالا رفتن هزینه های ساختمانی می شود. از سوی دیگر موضوع پرداخت عوارض برای صدور پروانه نیز مطرح است و اخیرا مصوبه شورای شهر از بالا رفتن 30 درصدی عوارض های شهرداری برای صدور پروانه حکایت دارد.

رهبر گفت: حمایت خاصی از سوی دولت وجود ندارد. اگر قصد حمایت در زمینه های مختلف وجود ندارد، دولت میتواند تنها در صدور مجوزها کمک کند زیرا این امر به تولید کمک بسیاری خواهد کرد اما متاسفانه هنوز اراده ای برای این امر وجود ندارد.