۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

نارضایتی تولیدکنندگان داخلی از واردات

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 414147
نارضایتی تولیدکنندگان داخلی از واردات

مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد: گله مندی تولیدکنندگان داخلی از واردات حجیم رسمی به این دلیل است که کالای بی کیفیت وارداتی با قیمت های پایین موجب می شود، تولیدکننده داخلی به سمت تولید ارزان پیش رود.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ میرمحمد تقی دانایی هوشیار، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب شهرکرد در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: تولیدکنندگان به دلیل استمرار حضور در بازار رقابت، ناچار به تولید کالای بی کیفیت هستند و این موضوع موجب می گردد که هم سطح کیفی تولیدات کاهش یابد و هم سیر تحول تولید و فروش کالاهای داخلی منفی شود و درنهایت با از دست دادن اعتماد مردم، تولید متوقف شود.

وی افزود: شایان ذکر است واردات رسمی کالای باکیفیت و مرغوب نه تنها موجب رشد و اعتلای صنعت داخلی می شود بلکه موتور محرکه برای حفظ رقابت پذیری خواهد بود و این امر برعهده وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد است که بر کیفیت واردات نظارت کنند.

دانایی هوشیار اضافه کرد: موضوع قاچاق به این علت که فاقد عدالت در هزینه های مترتب بوده مورد اعتراض است، بدین ترتیب که تولیدکننده با پرداخت انواع هزینه های گمرکی، ترخیصی، مالیاتی، صرف وقت، خواب سرمایه و الزام به پاسخگویی به همه مبادی مرتبط و غیر مرتبط، مواد اولیه خود را وارد می کند اما فروشنده کالای قاچاق با کمترین هزینه، هر کالایی را با هر قیممتی وارد می کند و به فروش می رساند. این امر موجب می شود فضای رقابتی خطرناک گردد.

مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد تصریح کرد: تحریم های تحمیلی از یک سو موجب شده اند که توانمندی های داخلی برای رفع موانع و مشکلات بیشتر شوند و از سوی دیگر هزینه های سنگینی به تولید و عرضه مایحتاج وارد می کنند که در موارد متعددی قابلیت ادامه فعالیت را سلب می کند.

وی اظهار داشت: تغییرات شدید نرخ ارز، توقف عملیات بانکی بین المللی، عدم امکان عملیات بازرگانی با تامین کنندگان یا خریداران رده اول و الزام به حضور واسطه ای در معاملات و انتقال وجه از جمله مسائلی است که صادرات و واردات را در دوران تحریم، تحت تاثیر قرار می دهند.

دانایی هوشیار بیان کرد: باتوجه به شرایط تحریم و مشکلات ناشی از آن، واردات کاهش یافته است اما این کاهش واردات برنامه ریزی شده نیست و صرفا ناشی از سخت شدن مراحل واردات است. مشکل اصلی در زمینه واردات، عدم جهت گیری سیاست گذاری از واردات محصول به سمت واردات مواد اولیه است.

مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد افزود: واردات مواد اولیه خطوط تولید بایستی آسان تر، ارزان تر و سریعتر از واردات محصول انجام گیرد اما این امر صورت نمی گیرد و بایستی مورد بازبینی قرار گیرد.

وی گفت: حذف موانع تولید داخلی موضوع پیچیده ای نیست اما نیازمند عزم جدی مسئولان و قانون گذاران است و بایستی از مرحله شعار و جلسات متعدد به مرحله عمل تبدیل شود.

دانایی تصریح کرد: در مواردی که به دلیل عدم وجود یا عدم اعمال ابزار کنترلی تجارت، تولید موظف به ارائه اطلاعات مالیاتی مشتریانش می گردد و در صورت عدم رائه این اطلاعات، بایستی هم سهم مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند و هم جرایم آن را یا اگر تنها یک روز در پرداخت حق بیمه تاخیر ایجاد شود، تولید باید دو و نیم درصد جریمه پرداحت کند.

عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب شهرکرد گفت: در زمان هایی نیز وام ارزی سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات به دلیل افزایش ناگهانی و چندین مرتبه ای و شدید نرخ ارز منجر به چندین برابر شدن بدهی بانکی می گردد و هر سال تولیدکننده، بدهکارتر و بانک طلبکارتر می شود. رفع این موانع موجب رونق تولید داخلی می گردد.