۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مس به بالاترین قیمت یک ماهه رسید/ اصلاح قیمت‌های بازار در شرایط شیوع کرونا

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۷
کد خبر: 432270
مس به بالاترین قیمت یک ماهه رسید/ اصلاح قیمت‌های بازار در شرایط شیوع کرونا

بدون تردید انتشار خبر داروی موثر در درمان و توقف کرونا در همه بازارهای جهانی از جمله بازارهای سهامی طی دو روز گذشته تاثیرگذار بوده است. داروی Remdesivir که به تازگی از سوی پزشکان موثر در درمان ویروس کرونا معرفی شد، تحولاتی را در بازارها بر جای گذاشت.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ با انتشار داده‌های مربوط به نخستین سقوط اقتصادی چین پس از سه دهه، بازارها با تکانه‌های سنگینی مواجه شدند. خبرها حاکی از آن بود که رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۸ درصد کاهش داشته اتفاقی که طی سی سال گذشته مشابهی نداشته است. اگرچه هنوز هم امید به بهبود اقتصادی در پایان سال وجود دارد و مسیر رشد طولانی است اما شیوع کرونا تا به اینجا هم تاثیر منفی اقتصادی خود را در کشورهای قدرتمند از لحاظ اقتصادی بر جای گذاشته است.

داده‌های اقتصادی و نظرات تحلیل‌گران حاکی از آن است که پکن به زودی بار دیگر محرک‌های لازم را برای رشد اقتصادی آتی به دست خواهد آورد. بر همین اساس هم قیمت مس پس از انتشار داده‌های مرتبط به تولید ناخالص داخلی چین، به بالاترین میزان یک ماهه دست یافت. چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مس جهان در واقع مقیاس خوبی برای اندازه گیری و واکنش بازار به شمار می‌آید. بر این اساس قیمت مس با دستیابی به قیمت بیش از ۲.۳۵دلار در هر پوند به بالاترین قیمت یک ماهه خود در طول روز گذشته رسید. این افزایش قیمت معادل ۷۷دلار در هر تن می‌شود، قیمت این فلز گرانبها را در هر تن به ۵هزار و ۱۷۶دلار در هر تن رساند.

قیمت مس که ذاتا با وضعیت اقتصادی چین در ارتباط است، همچنان بر بازگشت خسارت‌های ناگهانی متحمل شده در اوایل سال جاری با شیوع کرونا و تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی این کشور اصرار دارد.

چین در آخرین روزهای هفته گذشته خبر از یک رکود شدید سه ماهه در آمارهای اقتصادی خود داد، رکودی که بیش از آنچه انتظار می‌رفت خود را نمایان کرد. سهام بازارهای چین با توجه به انتشار این داده‌ها کمی عقب نشست اما تحلیل‌گران معتقدند بازارها هنوز هم فرصت کافی برای پیشروی و رشد در اختیار دارند. به این مفهوم که بدترین وضعیت ممکن برای چین اتفاق افتاده و اکنون روند بهبودی آغاز شده است.

گفتنی است انتشار گزارش‌های پیش بینی صندوق بین المللی پول و استاندارد چارترد در رابطه با وضعیت اقتصادی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در بهبود سریع اقتصادی هم بر بازارها تاثیر چشمگیری داشته است. این پیش بینی‌های خوش بینانه همچنان در افزایش عملکرد قیمت مس تاثیرگذار بوده و سرمایه گذاران امیدوار هستند که بهبود اقتصادی با سرعت بیشتر و از هم اکنون از آغاز شده باشد.

19

در همین حال سهام‌های اروپایی نیز واکنش مثبتی به انتشار این خبر نشان دادند. بر همین مبنا از ابتدای روز جمعه معاملات صعودی آغاز شد؛ امید به بازیابی و بهبودی هر چه سریع‌تر آمارهای اقتصادی در کشورهای دنیا با انتشار این خبر افزایش یافت. در شرایطی که بازار یک هفته بسیار ناپایدار را به پایان رسانده و قیمت نفت به صورت نسبی جابجا شده است به نظر می‌رسد همه مسائل برای ادامه مسیر صعودی آماده باشد.

انتشار سریع اخبار دارو و به تبع آن تکرار نام شرکت گیلیاد سازنده این دارو بلافاصله بر سهام این شرکت اثر گذاشت. رشد سهام این شرکت در روز جمعه دو رقمی (۱۶ درصد) بوده است. گزارش‌های منتشر شده در مورد داروی تولید این شرکت بیانگر آن است که روند کنونی بسیار دلگرم کننده است. در واقع داده‌های اولیه منتشر شده نتیجه یک آزمایش بالینی بر روی ۱۲۵ بیمار در دانشگاه شیکاگو است که از این دارو استفاده کرده و در طول یک هفته با بهبودی سریع مواجه شده و همه آنها زنده مانده‌اند. اگرچه تعدادی از صاحب نظران در این باره معتقدند یک هفته زمان بسیار کوتاهی است که هنوز هم فضای زیادی برای نشان دادن خطا باقی می‌گذارد.