۰ نفر

مدیر اجرایی طرح توسعه معادن کوچک مقیاس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین خبر داد:

احیای معادن سنگ‌های تزیینی با تغییر کاربری و تسهیل صادرات

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 398297
احیای معادن سنگ‌های تزیینی با تغییر کاربری و تسهیل صادرات

فولادسازان خریدار اصلی محصولات معادن فلزی هستند اما معادن غیرفلزی از جمله سنگ‌‌های تزیینی به دلیل رکود بازار مسکن، خریداری ندارد که باید با تغییر کاربری، توسعه صادرات و تشویق آن‌ها برای شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور فرصت احیای این معادن را فراهم کرد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سیدرضا عظیمی مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: احیای معادن غیرفعال و زیر ظرفیت اعم از فلزی و غیرفلزی که باعث اشتغالزایی و افزایش تولید می‌شود، برای کارگروه دارای اولویت‌ است.

وی در خصوص شعاری بودن طرح از سوی برخی کارشناسان معدنی گفت: این طرز فکر و نگاه از بیرون است، اما همانطور که می‌دانید اهمیت این موضوع به قدری بالا است که همه سازمان‌ها و  رسانه‌ها به آن می‌پردازند و به عنوان یک مطالبه درآمده است. وی ادامه داد: 98.3 درصد معادن کشور، معادن کوچک است و فضای اجرایی  به اندازه کافی برای این طرح وجود دارد. ورود استارتاپ‌ها، پلتفرم‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فرآوری کوچک مقیاس مواردی است که فرصت بیشتری برای حضور در این طرح پیدا کرده اند. به نظر من مشکل خاصی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و دلیل  اصلی پیگیری این طرح اشتغال آفرینی و افزایش تولید معادن است.

وی در مورد تامین تجهیزات و ماشین‌آلات به روز که از اصلی‌ترین چالش‌های معادن کوچک است، اظهار کرد: نکته مهم این است که چالش‌ها وجود دارد و نمی توان آن‌ها را انکار کرد اما با استفاده از پلتفرم‌ها و استارتاپ‌ها می توانیم ظرفیت خالی ماشین‌آلات موجود در معادن را بهینه سازی و حل کنیم و این موضوع کمک می‌کند تا از ظرفیت خالی ماشین آلات در معادن استفاده شود،همچنین می‌توان از فرصت‌های صنایع دیگر مانند صنایع عمرانی در بخش معادن استفاده کرد. به همین دلیل باید فضایی باشد تا این‌ها به یکدیگر دسترسی پیدا کنند که کارگروه این فضا را مهیا کرده و هماهنگی‌ها را انجام می دهد.

وی در مورد تامین مالی این طرح گفت: منابع تامین مالی طرح واحدهای مصرف کننده مواد معدنی، سرمایه گذاران بخش خصوصی و مصرف کننده های مواد معدنی، صندوق بیمه سرمایه گذاری و بانک صنعت‌ومعدن و تامین مالی جمعی است. هدف ما استفاده از بخش خصوصی است که مجموعه‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مصرف کنندگان صنایع معدنی، تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش استخراج و اکتشافات تکمیلی را نیز نشان داده اند.

عظیمی به بازار داخلی معادن فلزی اشاره کرد و افزود: فولادسازان خریدار اصلی محصولات معادن فلزی هستند اما معادن غیرفلزی از جمله سنگ‌‌های تزیینی به دلیل رکود بازار مسکن، خریداری ندارند لذا می‌توان از ایده تغییر کاربری برای این معادن استفاده کرد  که از آن‌ها برای ساخت مجسمه و محصولات لوکس نیز استفاده شود. همچنین توسعه صادرات این معادن و تشویق آن‌ها به شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور باید در اولویت قرار گیرد و نکته دیگراینکه از ظرفیت خالی کارخانه‌ها برای فرآوری سنگ نیز استفاده کنیم.

وی در مورد معادنی که به دلیل تعارض با منابع طبیعی و محیط زیست نیمه فعال یا تعطیل شده‌اند، گفت: کارگروه احیا و فعال‌سازی بررسی های خود را در این مورد انجام می‌دهد که اگر ضرورت آن به اثبات رسد به کارگروه تعامل  شورایعالی معادن و یا به استانداری ها از طریق اعمال ماده 24  مکرر ارجاع می‌شود. متاسفانه مشکل معادن با منابع طبیعی و محیط زیست ازچالش های اساسی است و امیدواریم بتوانیم این مشکلات را با شفاف سازی فرآیندها و زیرساخت های لازم تاحدودی برطرف کنیم.