۰ نفر

شکوری در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

سیاست‌های غلط، باعث شده صادرات بر نیاز داخل مقدم باشد/ وضع عوارض مشکل فولادسازان را حل نکرده است

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵
کد خبر: 395175
سیاست‌های غلط، باعث شده صادرات بر نیاز داخل مقدم باشد/ وضع عوارض مشکل فولادسازان را حل نکرده است

مدیران فولاد سازی برتر کشور در جلسه بررسی تامین سنگ آهن اعلام کردند که نباید دغدغه تامین سنگ‌آهن داشته باشند و دولت برنامه‌ریزی لازم برای تأمین سنگ‌آهن را انجام دهد و با عوارض بیشتر زمینه لازم برای رفع چالش‌های این مسیر را فراهم آورد.

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما مخالف هرگونه وضع عوارض بر صادرات (نه تنها درزنجیره فولاد بلکه هر کالایی) هستیم.

وی افزود: مدیران فولادی که پیشنهاد عوارض بالاتر را می دهند، باید بدانند این طرح ممکن است در آینده برای آنها نیز اتفاق بیافتد. ما هیچ تردیدی در تامین مواد اولیه کارخانجات فولادسازی نداریم اما وضع عوارض مشکل فولادسازان را حل نمی‌کند و این مشکلات ادامه دار خواهد بود.

بهرام شکوری ذوب آهن را تنها  مجموعه ای دانست که از نظر تامین مواد اولیه مشکل دارد و افزود: مشکل اصلی اینجا است که ذوب‌آهن با قیمت پایین خریداری می‌کند و نقدا تسویه نمی کند. اگر قیمت‌های خرید مناسب و به صرفه باشد، مشکلات ذوب آهن نیز برطرف خواهد شد، همچنین کارخانجات کنسانتره و گندله ترجیح می‌دهند محصولاتشان را در داخل به‌فروش رسانند.

رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق ایران به مازاد سنگ آهن، کنسانتره و گندله اشاره کرد و اظهار کرد: طبیعتا مازاد هر نوع محصولی  باید صادرشود. بر فرض مثال سنگ‌آهن هماتیتی در کشور، مصرفی ندارد و باید بدون در نظر گرفتن عوارض صادر شود. وی ادامه داد:  به نظر من انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و اتاق بازرگانی باید طی جلساتی به اجماع و توافق به قیمت عادلانه در داخل برسند، تا مشکل خیلی از واحدها حل شود و بتوانند مازاد را بدون پرداخت عوارض صادرکنند.

وی افزود: ما در آینده به سنگ‌آهن و کنسانتره بیشتری برای طرح جامع فولاد (1404) نیاز داریم، منتهی زمانیکه عوارض را در اول زنجیره وضع می‌کنیم دیگر کسی رغبت به سرمایه گذاری در سنگ آهن، کنسانتره و گندله نمی کند ، به همین دلیل قطعا در آینده فولادسازان با مشکل در تامین مواد اولیه مواجه می‌شوند. بخش خصوصی علاقه مند است تا مواد معدنی به مواد ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود و این دیدگاه تمام فعالان اقتصادی است.

شکوری دخالت دولت در قیمت گذاری را باعث مشکلات بیشتر در این زنجیره دانست و گفت: قیمت‌های دستوری دولت، اقتصادی نیست و تفاوت فاحشی با قیمت‌های جهانی دارند. وی افزود: آمار کارخانجات کشور و میزان ظرفیت و تولیدشان مشخص است، ما نیز بر اساس آمار خود وزارت صمت اعلام مازاد در سنگ آهن، کنسانتره و گندله می‌کنیم. اما اینکه چرا نیاز داخلی کشور، صادر می‌شود به سیاست‌های غلط وزارتخانه بر می‌گردد. وزارت صمت باید اجازه آزادسازی قیمت ها را بدهد و فشار را از زنجیره فولاد بردارد. اینکه تولیدکنندگان ما با تمام ریسک‌های ناشی از صادرات، بازهم مشتاق هستند، نشان می‌دهد که یک جای کار دولت و وزارت صمت مشکل دارد.