۰ نفر

رییس هیات عامل ایمیدرو در کانمین ۲۰۱۹:

بخش معدن نقش محوری در صادرات غیرنفتی داشته است/ نیاز به سیاست‌گذاری‌های بلندمدت برای رونق صادرات داریم

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۵
کد خبر: 391644
بخش معدن نقش محوری در صادرات غیرنفتی داشته است/ نیاز به سیاست‌گذاری‌های بلندمدت برای رونق صادرات داریم

خداداد غریب‌پور در سومین روز نمایشگاه ایران کانمین ۲۰۱۹ گفت: نمایشگاه ایران کانمین ۲۰۱۹ نشان داد با افزایش حضور و افزایش مشارکت‌ها بخش معدن و صنایع معدنی رشد تولید داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه اقدامات ما در ایمیدرو در راستای توسعه و اکتشاف گام اولیه در توسعه معدن است عنوان کرد: ایمیدرو ۴۰۰ هزار کیلومتر به برنامه اکتشاف افزوده و در مجموع ۶۵۰ هزار کیلومتر از پهنه‌های قابل اکتشاف در اختیار ایمیدروست.

خداداد غریب پور با بیان اینکه تا زمانی که اکتشاف صورت نگیرد سرمایه‌گذاری در معدن شکل نخواهد گرفت، توضیح داد: ۶۵ درصد از پهنه‌های کشور در دست ایمیدروست و ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای باید در امر اکتشاف پیشرو باشد و در همین راستا در اصفهان ۲۰ هزار کیلومتر و در استان فارس ۹ هزار کیلومتر پهنه در اختیار گرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه ایمیدرو با حضور خود در این پهنه‌ها بخش خصوصی را هم به این امر وارد کرده است، افزود: ما خواستار واردات تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به روز اکتشاف به کشور هستیم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: ۴۰ درصد از ارزش معدن و صنایع معدنی مختص صادرات است و به حق بخش معدن نقش محوری در صادرات غیرنفتی کشور و درآمدهای حاصل از آن داشته و در عین حال ۷۰۰ هزار شغل هم ایجاد کرده است.

غریب پور با بیان اینکه ما خواستار تمام پهنه‌های قابل اکتشاف هستیم، تصریح کرد: در مبحث زیربنا و زیرساخت نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد یورویی داریم که در این راستا شرکت‌های بزرگ وارد امر سرمایه‌گذاری شده‌اند.

وی با اشاره به مساله سرمایه‌گذاری در معدن گفت: اگر قرار بر شناسایی مواد معدنی به سرمایه‌گذارها باشد، در ایمیدرو از ظرفیت سود بنگاه‌های بزرگ استفاده شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در شش ماهه نخست سال ۴۶۰۰ میلیارد تومان سود مس را در این شرکت حفظ کردیم که انتظار می‌رود در شش ماهه دوم این رقم دو برابر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فولاد مبارکه در هفت ماهه ۸۰۰ میلیارد تومان سود انباشته داشته است، تاکید کرد: ارزش شرکت‌های معدنی در سال جاری به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در بورس رسیده و سود این شرکت‌ها باید در اختیار توسعه بخش معدن قرار بگیرد.

غریب پور ادامه داد: این یک راهبرد است که بخش معدن می‌تواند منابع خود را صرف سرمایه‌گذاری در همین بخش کند.

وی با اعلام اینکه در تولید سنگ آهن و کنسانتره رشد داشته‌ایم، در تولید مس افزایش ۲.۵ برابری و در آلومینیوم شاهد افزایش ۳ برابری بوده‌ایم، عنوان کرد: در بورس شرکت‌های مس و مبارکه رتبه دوم و سوم را در اختیار دارند که قریب به ۳۵ درصد بازار سرمایه کشور را تشکیل می‌دهند.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: برنامه آتی ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ افزایش سرمایه است.

غریب پور در ادامه به موضوع دانش و فناوری اشاره و بیان کرد: همکاری شرکت تهیه و تولید با استارتاپ‌ها و مبارکه با شرکت‌های دانش بنیان بیانگر این است که ما به دنبال تولیدات جدید هستیم و در همین راستا ایمیدرو در همکاری با دانشگاه تهران در آینده نزدیک از یک استارتاپ جدید رونمایی خواهد داشت.

معاون وزیر صمت با اعلام اینکه بودجه پژوهشی ما رشد ۵۰ درصدی و آموزشی رشد ۶۰ درصدی داشته است، تصریح کرد: ۸۱ تفاهم‌نامه در این راستا در حوزه فناوری و آموزشی با دانشگاه‌ها به امضا رسانده‌ایم.

وی در مبحث صادرات بخش معدن بیان کرد: اگر قرار است صادرات بلندمدت داشته باشیم باید سیاست‌گذاری‌های بلندمدت هم داشته باشیم که موجب رونق و تسهیل صادرات می‌شود.

غریب‌پور با تاکید بر اینکه وقتی ارزش پول ملی کاهش می‌یابد بهترین زمان برای افزایش صادرات است، عنوان کرد: برنامه ایمیدرو این است که به عنوان یک سازمان توسعه‌ای ملزم به توسعه صادرات نیز هستیم.