۰ نفر

انتقال ویروس مبتلایان فاقد علامت اومیکرون بیشتر از دیگر سویه هاست

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۵۸
کد خبر: 599589
انتقال ویروس مبتلایان فاقد علامت اومیکرون بیشتر از دیگر سویه هاست

مطالعات جدید نشان می‌دهد احتمال انتشار ویروس توسط مبتلایان فاقد علامت اومیکرون، بیشتر از مبتلایان به سویه‌های دیگر کرونا است.

به گزارش هلث، گسترش سریع و جهانی سویه اومیکرون یکی از مهمترین دغدغه‌های متخصصان بهداشت است، به همن دلیل درک دقیق دینامیک انتقال این گونه بسیار ضروری است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محققان مرکز تحقیقات فرد هاچینسون در واشینگتن تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کردند. این مطالعه شامل دو بخش به نام‌های Sisonke و Ubuntu  بود. این مطالعه به اثربخشی واکسن و چگونگی پیشرفت اومیکرون و سویه‌های دیگر پرداخته است.
نتایج نشان می‌دهد احتمال انتقال ویروس از مبتلایانِ فاقد علامت اومیکرون، بسیار بیشتر از گونه‌های دیگر است.

از آنجایی که بسیاری از مبتلایان فاقد علامت هستند، باید تمام افراد را به چشم ناقل نگاه کرد و مواردی از قبیل فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مداوم دست و اجتناب از شرکت در مهمانی و جمع‌های خانوادگی و دوستانه را رعایت کرد. تزریق سه دز واکسن نیز برای مقابله با این گونه ضروری است.

 محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران‌کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

در حال حاضر سویه اومیکرون در بسیاری از نقاط جهان به گونه غالب تبدیل شده است؛ گونه‌ای با جهش‌های عجیب که برای فرار از ایمنی آموزش‌دیده با واکسن بسیار ماهرتر از سویه‌های دیگر است.

این گونه ویروس با حدود ۵۰ جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش‌های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است. به گفته محققان حدود ۳۷ جهش ژنتیکی ویروس در پروتئین اسپایک آن رخ داده است که ابزار اصلی ویروس برای ورود به سلول‌ها محسوب می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

علایم این سویه مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا بوده و شامل تب، سرفه مستمر و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.