۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سیاتیک در کمین چه کسانی ست؟ علل سیاتیک، علائم و راه های درمان آن چیست؟

۹ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 567202
سیاتیک در کمین چه کسانی ست؟ علل سیاتیک، علائم و راه های درمان آن چیست؟

اپیدمی کرونا بسیاری از سبک زندگی­ ها را دستخوش تغییرات کرده، از جمله برنامه­ های ورزشی منظم، مهمانی ها، گشت و گذار ها و... جایگاه خود را در زندگی از دست داده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در اخبار پزشکی منتشر شده پزشکان هشدار می ­دهند که با وجود همه­ این­ ها، افزایش فعالیت­ ها برای کسانی که عادت به این سطوح از فعالیت ندارند می ­تواند منجر به تنش ­ها و درد هایی شود؛ از جمله یکی از رایج ‌ترین درد های عصبی در این ‌خصوص سیاتیک است.

در حالی‌که بیماری سیاتیک به دلایل بسیاری می ­تواند به وقوع بپیوندد، دردی است که به عقیده بسیاری از جراحان مغز و اعصاب، معمولاً به صدمات ناشی از فعالیت بیش از حد ارتباط داده می ­شود.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک که به آن رادیکولوپاتی نیز گفته می ­شود، زمانی رخ می ­دهد که عصب سیاتیک که از پایین کمر شروع شده و به پاها منشعب می ‌گردد تحت ‌فشار یا لهیدگی قرار گیرد.

دردی که تجربه می ­ شود از بالای پاها به سمت کف پا کشیده شده و به شکل ­های مختلفی از احساس بی ­حسی گرفته تا درد و سوزن ‌سوزن شدن شدید احساس می ­شود.

در برخی موارد، درد می ­تواند آن‌ چنان شدید شود که راه‌ رفتن یا ایستادن را برای فرد دشوار نماید. سیاتیک می تواند افراد را در هر سنی که باشند درگیر نماید، از جمله افرادی که مسن ­تر هستند و بیشتر مستعد التهاب مفاصل می ­باشند.

در حالی‌ که رایج ­ترین دلیل درد سیاتیک، دیسک جا به ‌جا شده ­ای است که بر ریشه عصب فشار می ­آورد، علائم سیاتیک می ­ تواند توسط فرسودگی در طی زمان، خم شدن، چرخیدن و کشش در مدت‌ زمان طولانی و به ‌صورت مستمر، تحریک شود.

انواع مختلف درد سیاتیک

این که چه نوع دردی را به‌ عنوان پیامدی از سیاتیک خود تجربه می ‌کنید مستقیماً مربوط به این است که چه نواحی از کمر شما آسیب‌ دیده است. علائم بر مبنای محل آن متنوع هستند، چرا که هر یک از ریشه ­های عصبی احساس و سیگنال­ های دردناک متفاوتی را از این وضعیت ارائه می ­ دهند.

  • ریشه عصبی L4:  زمانی که درد، ناشی از مشکلات نزدیک ناحیه­ی L3-L4 کمر شما باشد ضعف در پاهایتان که شامل عدم توانایی در بالا بردن پا است را تجربه نمایید. همچنین واکنش غیرارادی زانو امکان دارد مختل شود و شما کرختی یا درد را در تمام قسمت های پا احساس می ‌ کنید.
  • ریشه­ ی عصبی L5: اگر این ناحیه آسیب ببیند، شما درد را در قسمت مچ به سمت پایین پا، انگشت دوم و انگشت شست احساس می ‌کنید.
  • ریشه عصبی S1: این ناحیه مربوط به ‌زانو است و واکنش غیر ارادی زانو در افرادی که مشکلات ناشی از این ناحیه را تجربه می ­ کنند ایجاد می ‌شود.

همچنین امکان دارد درد و کرختی قسمت خارجی پا زمانی که تلاش می ‌کنید با زحمت و سختی یک جسم را از روی زمین بلند کنید برای شما ایجاد شود.

این علائم همگی در خصوص سیاتیک بسیار شایع هستند اما قطعی نیستند. تجربیات بر مبنای منبع درد و وضعیتی که منجر به آن شده ممکن است متفاوت باشد.

علل بوجود آمدن درد سیاتیک چیست؟

 علل بوجود آمدن درد سیاتیک چیست؟

علل بوجود آمدن سیاتیک

رایج ­ترین مشکلاتی که منجر به سیاتیک می ‌ شود عبارتند از: دیسک کمر، التهاب مفاصل، فتق دیسک بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، خار استخوان یا استئوفیت.

در حالی‌ که موارد ذکر شده عمده ­ترین دلایل آسیب دیدن رگ سیاتیک می ­باشند، دیگر عواملی نیز وجود دارد که می ­تواند شما را به شک بیندازد و از جمله مهم­ ترین آن ­ها ماهیچه گلابی شکل یا سندرم پریفورمیس و سندرم مفاصل خاجی خاصره­ ای یا ساکروایلیاکا است.

اگر دردی را احساس می ‌ کنید که احتمال می ­دهید ناشی از سیاتیک باشد و دنبال راه‌ حلی برای یک زندگی سالم ­تر و راحت­ تر می ­گردید حتماً برای معالجه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اجازه ندهید این درد ها آزادی عمل و تحرک را از شما بگیرند. همین امروز در این ‌خصوص اقدام نمایید.

رایج­ترین علائم سیاتیک عبارتند از:

  • درد در قسمت پایین کمر که از لگن و پشت ران شخص منشعب می ­شود.
  • دردی که از پایین کمر به سمت نوک انگشتان پا حرکت می ­ کند.
  • کرختی و ضعف (در موارد شدید)

یک سوءبرداشت در خصوص سیاتیک این است که این نوع از درد پا همیشه همراه با درد کمر است. اما همیشه این‌ طور نیست. معمولاً درد سیاتیک در پاها به‌ مراتب شدید تر از کمر است. همچنین ممکن است اصلاً درد کمر نداشته باشید.

درد سیاتیک در حین بارداری

سیاتیک بارداری چندان رایج نیست. اما علائم شبیه به سیاتیک، همچون درد در پایین کمر، در دوران بارداری متداول است. در واقع، بین ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان در دوره بارداری خود کمر درد دارند.

درد استخوان لگن، مشکلات مفصل خاجی و وضعیتی که به آن سندرم پیریفورمیس گویند که در واقع مشکلی در یکی از عضلات نشیمنگاه است، از علل رایج درد سیاتیک در طول دوران بارداری محسوب می ­ شود.

وزن نوزاد شما می ­تواند به مشکل SI و یا سندرم پیریفورمیس که در بالا به آن­ اشاره شد دامن بزند چرا که فشار اضافی بر روی مفاصل لگن خاصره ایجاد می ­ نماید.

گاهاً وضعیت قرار گیری نوزاد شما می ­تواند فشار به عصب سیاتیک را تشدید نماید.

علائم درد سیاتیک حین بارداری

علائم درد سیاتیک شامل موارد زیر است:

  • درد ثابت یا گاه ‌و بیگاه در یک طرف نشیمنگاه­ یا پا
  • دردی در سر تا سر عصب سیاتیک که از نشیمنگاه شروع می ­شود و به‌ ران و کف پا می ­رسد.
  • درد هایی تند و تیز که به شکل سوزش و تیر کشیدن است.
  • بی‌حسی، سوزن‌ سوزن شدن یا ضعف در پای آسیب ‌دیده.
  • مشکل در پیاده‌ روی، ایستادن یا نشستن

علت و نشانه های سیاتیک گردن چیست؟

علت و نشانه های سیاتیک گردن چیست؟

سیاتیک گردن

درد شدید در بازو و شانه ها یکی از علائم سیاتیک گردن می باشد.

برای تسکین درد عضلات گاهی از کمپرس سرد و گرم استفاده می شود و اگر درد بهتر نشد دارو های  غیراستروئیدی و ضد التهابی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا شل کننده های عضلانی استفاده می شود.

درد سیاتیک در پا

اگر در پای راست خود  و یا درد سیاتیک را در پای چپ خود داشتید؛ می توانید از گرما و یخ درمانی برای تسکین درد استفاده کنید؛ این کار به کاهش التهاب کمک می کند. گرما باعث افزایش جریان خون می شود و یخ هم درد ناشی از اسپاسم عضلانی را تسکین می دهد.

چه کسانی در معرض خطر درد سیاتیک هستند؟

در حالی‌که مشکلات متعددی همچون چاقی مفرط می ­ تواند محرک درد سیاتیک باشد، چندین عامل دیگر نیز ممکن است فرد را در وضع مخاطره ­آمیزی قرار دهند. از جمله:

  • آسیب ‌دیدگی قبلی یا فعلی در ناحیه پایین کمر و ستون فقرات، سیاتیک کمر را منجر می شود.
  • عضلات ماهیچه­ ایی ضعیف (کمر و شکم)
  • شغلی که حمل اجسام سنگین یا نشستن طولانی ‌مدت داشته باشد.
  • بلند کردن اجسام به شیوه­ ی نادرست و لزوم در نظر گرفتن توصیه­ های ارگونومیک در این ‌خصوص، مثلاً زمانی که اجسام سنگین را بلند می ­ کنید یا یک جعبه­ ی سنگین را بر می ­دارید.
  • ورم مفاصل و استخوان ­ها

تشخیص بیماری

در طول آزمایش جسمانی، پزشک شما ممکن است قدرت عضلانی شما و رفلکس­ های آن را بررسی نماید.

برای مثال، پزشک از شما می ‌خواهد تا بر روی انگشتان پا یا پاشنه ­ها راه بروید، از حالت قوز کرده در بیایید و در حالی‌ که به پشت دراز کشیده ­اید، در هر مرتبه یک‌ بار زانوهایتان را بالا بیاورید. جهت تشخیص سیاتیک دردی که ناشی از آن باشد معمولاً در خلال این فعالیت­ ها تشدید می ­شود.

درمان ­های رایج برای درد سیاتیک

اگر علائم سیاتیک شما متداوم است، باید توسط یک متخصص مورد ارزیابی قرار گیرید چرا که سیاتیک به معنای تحریک یا صدمه به عصب شما است و اگر درمان نشود می ­تواند به آسیب­ های عصبی بزرگ ‌تر منجر شود.

درمان ­های متداول درد عصب سیاتیک عبارتند از:

  • دارو های ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDها) مانند ایبوپروفن
  • شل‌ کننده عضلات
  • مسکن­ ها
  • ضد افسردگی­ های سه حلقه ­ای
  • دارو های ضد تشنج
  • اعمال گرما یا سرما بر روی عضلات دردناک
  • تحرک که منجر به کاهش التهاب می ­شود.
  • فیزیوتراپی
  • جراحی جزئی
  • طب سوزنی
  • اوزون تراپی

بسیاری از متخصصین بیان می کنند که جراحی باید آخرین گزینه­ ی پزشک برای درمان سیاتیک باشد.

 اگر به موقع درمان نشوید چه عوارضی برای شما دارد:

اگر عصب سیاتیک شما دردناک باشد و به فکر چاره آن نباشید:

  • موجب افزایش درد و ناراحتی شما می شود.
  • بیماری فتق دیسک را بوجود می آورد.
  • پا های شما ضعیف شده و گاها حس خود را از دست می دهد.
  • ممکن است نتوانید عملکرد روده و مثانه خود را کنترل کنید.
  • موجب آسیب عصبی دائمی می شود.

درمان های درد سیاتیک شامل چه مواردی است؟

درمان های درد سیاتیک شامل چه مواردی است؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

زمانی که درمان های خانگی دیگر جواب نداد و باعث تسکین درد شما نشد زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه ­گیری

درد سیاتیک از مشکلات رایجی است که می ­تواند روند زندگی روزمره­ ی افراد را دچار اختلال نماید. در حالی ‌که این مشکل اغلب با رعایت برخی نکات و نهایتاً استفاده از برخی دارو های ضد التهاب و فیزیوتراپی به ‌راحتی برطرف می ­شود؛ به دلیل خطر آسیب جدی عصبی، در موارد شدید آن باید به پزشک مراجعه نمایید تا گزینه جراحی بر روی شما را بررسی نماید.

تسکین این درد در خانه با استفاده از تمرینات سبک ورزشی، کمپرس سرد و گرم، وضعیت­ های بدنی  مناسب، و دارو های ضد التهاب بدون نیاز به نسخه­ پزشک، ممکن است.

اما مهم ­ترین نکته ­ای که در خصوص درد کمر و پاهایتان باید در نظر داشته باشید این است که همواره آن را جدی بگیرید؛ اگر با وجود امتحان کردن روش ­های ذکر شده دردتان بهبود نیافت، حتماً به پزشک مراجعه کنید.