۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

زایمان سزارین چگونه است؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 561303
زایمان سزارین چگونه است؟

در زایمان سزارین برشی در شکم مادر در ناحیه رحم ایجاد می‌شود. به‌طورکلی تا قبل از هفته ۳۹ بارداری زایمان سزارین انجام نمی‌گیرد به همین دلیل کودک زمان مناسبی برای رشد در رحم مادر را دارد.

چه زمانی زایمان سزارین انجام می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین، زایمان سزارین معمولاً زمانی انجام می‌شود که زایمان طبیعی برای مادر دشوار باشد یا زایمان طبیعی برای مادر یا نوزاد خطرناک باشد. گاهی اوقات اگر مادری بخواهد زایمان سزارین انجام دهد در اوایل بارداری برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، اما بیشتر اوقات اگر در زمان زایمان طبیعی مشکلی پیش آید زایمان سزارین انجام می‌شود.

دلایلی که برخی از مادر‌ها مجبور به زایمان سزارین هستند:

• وزن کودک زیاد باشد

• سر کودک باتوجه‌به کانال محل تولد بزرگ باشد

• عوارض اولیه بارداری مانند: مشکلات سلامتی مادر، مانند فشارخون بالا یا بیماری‌های قلبی

• مادر به تب‌خال دستگاه تناسلی دچار باشد که در این صورت به کودک منتقل می‌شود

• مشکلات بندناف

• نوزاد دچار اکسیژن کمی باشد

سزارین

خطرات زایمان سزارین چیست؟

زایمان سزارین در حال تبدیل‌شدن به یک نوع زایمان رایج در سرتاسر جهان است اما هنوز یک جراحی بزرگ است که ممکن است برای کودک و مادر خطراتی به دنبال داشته باشد.

تعدادی از خطرات سزارین عبارتند از:

• خون‌ریزی

• لخته شدن خون

• مشکلات تنفسی برای کودک، مخصوصاً اگر زایمان قبل از هفته ۳۹ بارداری انجام شود

• به‌وجودآمدن خطر‌هایی برای بارداری‌های آینده

• آسیب‌دیدن کودک در حین جراحی

• در مقایسه با زایمان طبیعی نیازمند زمان بیشتری برای بهبودی مادر بعد از عمل است

• آسیب‌های جراحی به اعضای دیگر مادر

چگونگی آمادگی برای زایمان سزارین:

اگر مادر و پزشک تصمیم بگیرید که زایمان به‌صورت سزارین انجام شود، پزشک دستورالعمل‌های کاملی در مورد اینکه چگونه می‌توان خطرات زایمان سزارین را به حداقل برساند را به مادر می‌دهد. 

در دوران بارداری دکتر معاینات زیادی را انجام می‌دهد که مطمئن شود مادر می‌تواند زایمان سزارین انجام دهد. ممکن است در حین جراحی مادر به انتقال خون احتیاج داشته باشد به همین دلیل دکتر از قبل حتماً گروه خونی مادر را ثبت می‌کند.

حتی اگر قصد زایمان سزارین ندارید، باید خودتان را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده کنید. زمانی که قبل از تولد نوزاد به دکتر می‌روید با او در ارتباط با عواملی که باعث خطر در زایمان سزارین می‌شود و یا کاهش عواملی که باعث ایجاد خطر می‌شود صحبت کنید.

سه نوع بیهوشی برای مادران در زمان زایمان سزارین وجود دارد:

• بی‌حسی نخاعی: بی‌حسی نخاعی مستقیماً به کیسه‌ای که نخاع مادر را احاطه کرده تزریق می‌شود، بنابراین قسمت تحتانی بدن شما را بی‌حس می‌کند.

بیهوشی

• اپیدورال: از این نوع بیهوشی هم در زایمان طبیعی استفاده می‌شود و هم سزارین که به قسمت پایین کمتر خارج از کیسه نخاع تزریق می‌شود.

• بیهوشی عمومی: بیهوشی طوری است که شما به خوابی عمیق فرو می‌روید و دیگر دردی احساس نمی‌کنید اما این نوع بیهوشی برای شرایط خاص و اضطراری استفاده می‌شود.

بعد از بی‌حسی یا بی‌هوشی، پزشک برشی به‌صورت افقی در بالای لگن ایجاد می‌کند اما در شرایط اضطراری ممکن است برش به‌صورت عمودی باشد.

هنگامی‌که برش در شکم شما ایجاد شد و رحم در معرض دید قرار گرفت، پزشک یک برش دیگر بر روی رحم ایجاد می‌کند. بعد از برش بر روی رحم، نوزاد می‌تواند از رحم خارج شود. 

سزارین

سپس پزشک مایعاتی را که در بینی نوزاد وجود دارد را تمیز می‌کند و بعد بندناف کودک را می‌برد. بعد از آن کودک را به کارکنان بیمارستان میسپارد و آن‌ها کودک را برای اینکه به  آغوش مادر ببرند آماده  می‌کنند.

بعد از زایمان اگر مطمئن هستید که دیگر فرزندی نمی‌خواهید دکتر می‌تواند لوله‌های شما را ببندد و در آخر پزشک بخیه‌های شما را می‌بندد.

پیگیری‌های بعد از زایمان سزارین:

مادر را بعد از زایمان به مدت سه روز در بیمارستان نگه می‌دارند. بعد از جراحی مادر را در قسمت ریکاوری نگه می‌دارند تا به هوش بیاید و مسکن‌هایی را که تزریق کرده‌اند به خون او منتقل شود و تأثیر بگذارند. 

پزشک از مادر می‌خواهد که بلند شود و سعی کند که راه برود این عمل به جلوگیری از لخته شدن خون و یبوست کمک می‌کند. پرستار به شما کمک می‌کند که چگونه کودک خود را شیر دهید تا قسمت‌های بخیه‌های شما درد نگیرد و بعد پزشک توصیه‌هایی را برای مراقبت از خود و کودک در منزل به شما می‌دهد برای مثال:

- در چند هفته اول به‌صورت کامل استراحت کنید

- مایعات زیادی بنوشید تا جایگزین مایعات ازدست‌رفته در هنگام زایمان سزارین شود

- به مدت چهار الی شش هفته از داشتن رابطه جنسی جلوگیری کنید

- در صورت لزوم از مسکن استفاده کنید

- در صورت مشاهده علائم افسردگی پس از زایمان، مانند تغییرات خلق‌وخو یا خستگی زیاد با یک روان‌شناس یا مشاور صحبت کنید.

و اگر دچار علائم زیر شدید به پزشک مراجعه کنید:

- درد پستان همراه با تب

- ترشحات واژن یا بوی بددهان یا خون‌ریزی همراه با لخته‌های زیاد

- درد هنگام ادرار

- و علائم عفونت