۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش علائم کیست در درازمدت

۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۴
کد خبر: 550277
کاهش علائم کیست در درازمدت

روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در خانه امتحان کنید تا در درازمدت به بهبودی کیست‌های تخمدان کمک کنند. این روش‌های درمانی شاید به کاهش اندازه کیست کمک کرده و حتی از عود مجدد آن جلوگیری کنند اما هنوز تحقیقات لازم و کافی برای حمایت و تأیید این روش‌ها صورت نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، با احتیاط و آگاهی مراقب علائم خود باشید و پزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهید.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید:

تغذیه شما اثرات زیادی بر رشد کیست‌ها می‌گذارد.  برای مثال، برخی از زنان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) مبتلا می‌شوند. این سندرم باعث بروز تغییراتی مثل قاعدگی نامنظم یا آمنوره و تشکیل چندین کیست در تخمدان می‌شود.

حدود پنجاه‌درصد از زنان مبتلا به پلی‌کیستیک از اضافه‌وزن یا چاقی رنج می‌برند. شاید ارتباطی میان مقاومت‌های انسولین وجود داشته باشد که کاهش وزن و ازبین‌رفتن پلی‌کیستیک را سخت می‌کند.

در نتیجه، باتوجه‌به اثراتی که تغذیه بر رشد کیست‌ها می‌گذارد، شاید بخواهید از مصرف غذاهایی که به مقاومت انسولین کمک می‌کنند خودداری کنید. این موراد شامل کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غذاهای کاملاً فرآوری شده می‌شود:

  • نان سفید
  • سیب‌زمینی
  • هر چیزی که با آردهای سفید درست شود
  • شیرینی، دسر، کلوچه و سایر غذاهای شیرین

به‌جای مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های گردآوری‌شده، سعی کنید غذاهایی را بخورید که به تنظیم وزن و مبارزه با مقاومت انسولین کمک می‌کنند، گزینه‌های غذایی سالم عبارت‌اند از:

  • غذاهای سرشار از فیبر، از جمله کلم بروکلی، سبزی‌ها، بادام، توت و کدو
  • پروتئین‌های بدون چربی، از جمله ماهی و مرغ
  • غذاها و ادویه‌های ضدالتهاب، از جمله گوجه‌فرنگی، زردچوبه، کلم‌پیچ، روغن زیتون و بادام

اگر در کاهش وزن یا مدیریت رژیم غذایی خود مشکلاتی دارید، از پزشک خود کمک بگیرید یا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 برای کمک به تنظیم قاعدگی مکمل کوهوش سیاه را در نظر بگیرید

ممکن است برخی از گیاهان و گیاهان دارویی به آرام شدن دردها و رفع برخی از مشکلات دوران قاعدگی کمک کنند. بومیان آمریکا و مهاجران اروپایی از گیاه کوهوش سیاه برای حمایت از سلامت عمومی باروری استفاده می‌کردند.

در دوران مدرن و کنونی، از این گیاه اغلب برای کمک به رفع علائم مرتبط با یائسگی استفاده می‌شود. چنین علائمی عبارت‌اند از:

  • گرگرفتگی
  • عرق کردن در شب
  • تپش قلب
  • مشکلات خواب
  • تحریک‌پذیری و زودرنج بودن

برای کسب اطمینان از اینکه این گیاه به رفع شدن مشکلات ناشی از کیست تخمدان کمک می‌کند یا نه، به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.

کوهوش سیاه ممکن است عوارض جانبی مثل ناراحتی معده و اشکالات پوستی ایجاد کند. مراقب باشید، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد کوهوش سیاه قابلیت آسیب‌رسانی به کبد را نیز دارد.

مطالعات دیگر هم به طور قطعی از خواص درمانی فرض شده در این گیاه پشتیبانی نمی‌کنند. کوهوش سیاه ممکن است بین آثار داروها تداخل ایجاد کند. قبل از استفاده از این گیاه، حتماً با پزشک صحبت کنید زیرا در حال حاضر تحقیقاتی که راجع به این گیاه صورت‌گرفته محدود و غیرقابل‌اطمینان است.

 برای حفظ تعادل میزان هورمونها، بذر کتان آسیاب شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

بسیاری از راه‌های ساده درمانی درخانه و آشپزخانه‌تان پیدا می‌شود و شما از وجود آن‌ها بی‌خبرید. بذر کتان یکی از این مواد مؤثر است که سطح آندروژن بدن را کاهش می‌دهد. بالارفتن سطح آندروژن در بدن زنان اغلب به‌خاطر وجود سندرم پلی‌کیستیک (PCOS) است.

در پژوهشی علمی، یک خانم 31 ساله مبتلا به  PCOS، رژیم غذایی خود را با مصرف روزی 30 گرم بذر کتان تغییر داد. طی چهار ماه، سطح آندروژن و همچنین سطح تستوسترون بدن او کاهش یافت. این یافته‌ها نشان می‌دهد که دانه‌های کتان قابلیت تنظیم عملکرد هورمون‌ها را دارند.

اطلاعات حاصل از این مطالعه محدود است زیرا فقط یک وجه از خواص و اثرات بذر کتان را بررسی کرده است. تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور قطعی مشخص شود بذر کتان می‌تواند به کیست تخمدان کمک کند یا نه. درعین‌حال، دانه‌های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. شاید باتوجه‌به سلایق خود، سعی کنید دانه‌های کتان را روی سوپ بپاشید، آن‌ها را در آب‌میوه‌ها قرار دهید یا حتی به رژیم غذایی خود روغن بذر کتان را اضافه کنید.

مصرف روزانه بذر کتان به‌طورکلی بی‌خطر است. یادتان باشد که قبل از افزودن هرگونه مکمل به رژیم غذایی، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و از او مشورت بگیرید.

 برای حفظ تعادل میزان هورمونها، مکملهای ریشه ماکا را در نظر داشته باشید

ریشه ماکا گیاهی است که در کوه آند رشد می‌کند. در اوایل سال 2000 به‌خاطر فواید و آثار مثبتی که برای خانم‌ها در دوره یائسگی داشت، موردتوجه مردم قرار گرفت. باور بر این است که این گیاه می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌های بدن کمک بسزایی کند.

مطالعه علمی نشان می‌دهد زنانی که ماکا را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، پس از مدتی باور داشتند که حس بهتری در زندگی‌شان جریان یافته است. ناراحتی‌هایی که داشتند، از جمله علائمی مثل گرگرفتگی، تعریق شبانه، تپش قلب و احساس افسردگی، همگی پس از مصرف این گیاه کاهش‌یافته بود.

آیا ریشه ماکا میتواند از به‌روز کیست تخمدان جلوگیری یا به درمان آن کمک کند؟

شاید. بدون شک، تحقیقات بیشتری لازم است اما به‌طورکلی می‌توان گفت مصرف ماکا و افزودن آن به رژیم غذایی شما بی‌خطر است. افراد زیادی از ماکا در آب‌میوه‌ها یا حتی قهوه خود استفاده می‌کنند.

ماکا را می‌توانید به‌صورت کپسول یا پودر خریداری کنید. مقدار مصرف ماکا باتوجه‌به شرایط بدنی هر شخص فرق می‌کند؛ بنابراین حتماً دستورالعمل و نکات راهنما را روی برچسب بسته‌بندی بخوانید.

عوارض جانبی بالقوه و خطرناک استفاده از داروهای گیاهی:

قبل از افزودن گیاهان، گیاهان دارویی، و سایر مکمل‌ها به برنامه غذایی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. شاید مصرف بعضی از گیاهان با داروهایی که مصرف می‌کنید تعامل داشته باشد یا برعکس، شاید مصرف گیاه به‌خصوصی در روند اثرگذاری داروهای مصرفی‌تان تداخل و عوارض جانبی ایجاد کند.

در چنین شرایطی، پزشک شما را در انتخاب مواد غذایی مناسب کمک می‌کند. همچنین، پزشک می‌تواند دوزهای مناسب مصرف گیاهان و مکمل‌ها را برایتان مشخص کند و دستورالعمل‌های مفید دیگری به شما پیشنهاد دهد.

سازمان‌های تولید و تنظیم استانداردهای مواد غذایی خواص و اثرات گیاهان دارویی را تعیین و تنظیم نمی‌کنند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از تولیدکنندگان معتبری گیاهان دارویی را خریداری می‌کنید.

از کجا بدانید که مکمل مصرفی‌تان بی‌خطر و سالم است؟ شاید در نگاه اول متوجه سالم بودن محصول نشوید. پس حتماً برچسب‌های روی بسته‌بندی‌ها را بخوانید. محصولی که خریداری می‌کنید باید حاوی تمام موادی باشد که روی برچسب بسته‌بندی نوشته شده است.

مواد ذکر شده روی برچسب باید با چیزهایی که در محصول خریداری‌شده وجود دارد مطابقت داشته باشد.

در صورت به‌روز هرگونه نگرانی دررابطه‌با مکمل‌ها، داروهای گیاهی، و راه‌های درمانی خانگی از پزشک یا داروساز خود راهنمایی بخواهید.

کلام آخر

اقدامات مختلف و کاربردی در خانه می‌تواند شما را در کاهش ناراحتی‌های نشئت‌گرفته از کیست‌های تخمدان و حتی سایر بیماری‌ها کمک کند و با تنظیم میزان هورمون‌ها در درازمدت برای روند بهبودی مفید واقع شود.

بااین‌حال، هیچ راه مطمئن و اثبات‌شده‌ای برای جلوگیری از بروز کیست‌ها در زمان آینده وجود ندارد و کیست‌ها ممکن است به طور ناگهانی شکل بگیرند و از بین بروند یا ماندگار شوند.

اگر از علائم شدیدی رنج می‌برید یا با نشانه‌های غیرعادی و ناگهانی مواجه شده‌اید و اضطراب دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود.

آن‌ها می‌توانند هرگونه کیست یا مواردی را که ممکن است در تخمدانتان شکل‌گرفته باشد تشخیص دهند و به شما کمک کنند تا با یک برنامه درمانی متناسب با نیازهایتان بهبودی مطلوب و لازم حاصل شود.