۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح شد؛

خاندوزی برای اصلاح سیاست های ارزی کشور برنامه دارد / برنامه خاندوزی در بحث سرمایه گذاری خارجی ضعیف است

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 555362
خاندوزی برای اصلاح سیاست های ارزی کشور برنامه دارد / برنامه خاندوزی در بحث سرمایه گذاری خارجی ضعیف است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، رسیدگی به صلاحیت سیدا احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را در دستور کار قرار دادند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبای‌وزارت خانه ها است؛ تاکنون صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات مورد رسیدگی قرار گرفته است.

قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد

غلامرضا مرحباء در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح سیاست های ارزی به منظور ارتقای کیفیت و رقابت پذیر ساختن کالاهای تولید داخل برای صادرات از جمله برنامه های قابل تأمل وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی است.

برنامه «خاندوزی» در بحث سرمایه گذاری خارجی ضعیف است

در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه ۳۱ مرداد و در جریان بررسی رأی اعتماد به خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمود عباس زاده مشکینی در مخالفت با او، گفت: امروز مطالبات و انتظارات مردم در حوزه اقتصادی بسیار بالاست و مردم منتظر سریع ترین و جدی ترین اقدامات از سوی تیم اقتصادی دولت هستند.

وی افزود: مردمی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند مشکلات اقتصادی را درک می کنند، بنابراین برای پاسخگویی فوری، جدی و موثر به این مشکلات باید تیم اقتصادی قوی، منسجم، توانمند، هماهنگ و هم افزا در دولت سیزدهم شکل بگیرد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس تصریح کرد: برای وزرای اقتصادی و زیربنایی، تیم مشروطی شکل گرفته که اگر تمام شرایط مورد نظر آنان محقق شود، این تیم موفق خواهد شد.

عباس زاده مشکینی اظهار داشت: انتظار داشتیم وزرای اقتصادی مقبولی از سوی دولت به مجلس معرفی شود چون تراکم مطالبات مردم در این حوزه است.

وی از خاندوزی خواست به صورت شفاف رییس بانک مرکزی مطلوب خود را به مجلس معرفی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مشکل کسری بودجه کشور به این دلیل است که نمی توانیم نفت بفروشیم و اگر فروختیم نمی توانیم پول آن را به کشور وارد کنیم. برای حل این مشکل باید هماهنگی کامل بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت وجود داشته باشد.

عباس زاده مشکینی تأکید کرد: رییس جمهور روز گذشته فرمانده تیم اقتصادی دولت را معاون اول معرفی کردند در حالی که وزیر اقتصاد به مجلس پاسخگو خواهد بود. برای مردم فرماندهی تیم اقتصاد مهم نیست. برای مردم میدان و سفره شان مهم است.

وی گفت: خاندوزی به وزارتخانه ای می رود که می تواند تولید کننده رانت باشد. برنامه های وی را مرور کردم.او در برنامه‌های خود به برخی مسائل استرتژیک همچون سرمایه‌گذاری خارجی، کمرنگ‌تر و ملایم‌تر اشاره کرده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه خاندوزی باید برنامه‌های خود برای رشد اقتصادی را ارائه دهد، گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد باید برنامه های خود برای کنترل تورم، ایجاد  ثبات اقتصادی، افزایش رشد، رفع فقر و نابرابری را ارائه دهد.

عباس زاده مشکینی اظهار داشت: برنامه ای منسجم، هماهنگ، هم افزا و قابل سنجش که قابلیت اصلاح مداوم و بازخورد گیری داشته باشد. تیم اقتصادی باید نقش هر یک از وزرا را در این برنامه ها مشخص کند.

پایان سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت پس از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد: جلسه علنی بعد از ظهر امروز مجلس راس ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.

پاشایی: فعال سازی ستاد اقتصادی دولت و اصلاح نظام مالیاتی و گمرک از اهم برنامه های خاندوزی است

معصومه پاشائی بهرام در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه های سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در موافقت با معرفی وی با اشاره به اهمیت شکوفایی اقتصاد کشور، گفت: حاصل سیاست های غیر مقاومتی دولت های قبلی، تاراج منابع، رانت، فساد و افزایش حجم بدهی های دولت، تورم ۴۴ درصدی و رشد نقدینگی بود که نتیجه آن نیز به گرانی، شدت فقر، تعطیلی کسب وکارها و کاهش قدرت خرید مردم انجامید.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم با نگاه به داخل و در چارچوب سیاست های کلان با رویکرد عدالت و پیشرفت آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: آن ها با استفاده از نیروهای جوان و متخصص به دنبال ارتقاء دستگاه های اقتصادی هستند که در این میان آقای خاندوزی چند ویژگی مهم دارد که می تواند کمک حال تیم اقتصادی باشد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های خاندوزی عنوان کرد: تجربه سیاستگذاری در مرکز پژوهش های مجلس، ارتباط و تعامل با مجلس و همچنین ارتباط با دانشگاهیان می تواند حلقه ای را تشکیل دهد تا وزارت اقتصاد از ظرفیت قانونگذاران و پژوهشگران استفاده کند. همچنین وی فعالیت های ارزشمندی در زمینه نیازهای اقتصادی داشته است.

پاشایی بهرام ادامه داد: وی کتاب اقتصاد ایران را در دانشگاه تدریس می کند لذا اقتصاد کشور را به خوبی می شناسد، همچنین وی روحیه کار گروهی داشته که از الزامات اصلاح شرایط اقتصادی فعلی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم فعال سازی ستاد اقتصادی دولت و اصلاح نظام مالیاتی و گمرک را از مهم ترین برنامه های وزیر پیشنهادی دانست و افزود: بزرگ ترین چالش اقتصاد قدرت بانک های کشور است که وی اصلاح نظام پولی و بانکی را در دستورکار خود قرار داده است.

وی افزود: همچنین هم اکنون شاهد تاراج سرمایه مردم در بورس و عدم اعتماد مردم به صنایع و سرمایه مردم بوده ایم که بهبود محیط کسب وکار و شفافیت مالی و تسویه بدهی های دولت که تثبیت دارایی های آن را به دنبال دارد در دستورکار وی است.

پاشایی بهرام در ادامه با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر عدم اعتقاد خاندوزی به اقتصاد مقاومتی، گفت: وی مقالات علمی متعددی در خصوص اقتصاد مقاومتی دارد و در زمان حضور خود در مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه اقداماتی داشته و همچنین یادداشت هایی در این خصوص در سایت khamenei.ir داشته است، همچنین تکیه بر بودجه با استفاده از مالیات از برنامه های وی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به انتظار نمایندگان از خاندوزی در صورت تصدی پست وزارت اقتصاد، خاطرنشان کرد: انتظار داریم وی برنامه های خود را عملی کرده و زمانی که وارد وزارتخانه شد دچار روزمرگی نشود و مسیر تحول گرایی خود را حفظ کند؛ مردم از وضع فعلی به ستوه آمده و سفره آن ها کوچک شده است لذا انتظار داریم وی اقتصادی را که ۶۰ ساله ها تخریب کرده اند، اصلاح کند.

با سلامت و کارآمدی خاندوزی مسیر آینده اقتصاد کشور را تعریف می‌کنیم

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: از رییس جمهور به دلیل اعتمادی که به مجلس داشتند و برخی از وزرای خود را از مجموعه مجلس انتخاب کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب  برای حل مشکلات  در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود، دغدغه ما در حوزه کلان اقتصاد کشور که بارها هم به اشاره داشتیم  مطالباتی بود که دولت باید در حوزه اقتصادی انجام می داد و انجام نداد، حال امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است که یکی از همین مطالبه گران این حوزه پیگیر موضوعات اقتصادی باشد، بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌توانیم مشکلات اقتصادی را با فضل الهی حل کنیم، بر همین اساس معتقدم اکنون نگاهی که در این حوزه شکل می گیرد می‌تواند مبنای یک تحول اساسی در حوزه اقتصاد کشور باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ما در دو موضوع با وزیر پیشنهادی به توافق رسیدیم، یکی ماموریت های نظارتی مجلس می‌باشد، یعنی نظارت بر اجرای کامل قوانین، قوانینی وجود دارد که به صورت کامل در این سال ها  اجرایی نشده است، موضوع بعد مولدسازی دارایی های دولت است که آقای خاندوزی نیز بر اهمیت این موضع تاکید دارند، اهمیت موضوع دیگر محیط کسب و کار در اقتصاد است که اکنون وضعیت مطلوبی هم ندارد، توافق شد آنچه باید در این حوزه انجام شود و تا اکنون انجام نشده است به خوبی انجام شود، بر این مباحث توافق شده است و این موقعیت مهم برای کشور ایجاد شده که فردی از درون مجلس این دست از مطالبات را پیگیری کند.

نماینده مردم کرمان بیان کرد: موضوع دیگر مسائل تقنینی است؛ مباحثی چون اصلاح ساختار نظام مالیاتی و ... نیز باید مورد توجه باشد که ما در طول یک سال و چند ماه در کمیسیون این موارد را بر اساس اولویت ها دسته بندی کردیم و معتقدیم اگر اینها در چارچوب مبانی علمی  و در توافق میان مجلس و دولت عملیاتی شود نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد، موضوع دیگر بحث سهام عدالت است، دو میلیون ۸۰۰ هزار نفر از تحت پوششان کمیته امداد و یک ملیون ۲۰۰ هزار نفر از تحت پوششان سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که این موضوع هم باید مورد توجه باشد. این محورها نمونه ای از برنامه های تحولی است اگر از این وزیر جوان حمایت شود اقدامات خوبی شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مطمئنیم اگر این برنامه ها و اقدامات در دستور کار قرار بگیرد موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود، آقای رییسی شرط  معرفی وزرا دارا بودن ویژگی ها انقلابی عنوان کردند، بر همین اساس من و همکاران در کمیسیون اقتصادی از ایشان حمایت می‌کنیم و دو شرط اصلی برای ایشان داریم، یکی سلامت، که ایشان بحمدلله از نیروهای سالم هستند  و دیگری کارآمدی در انجام فعالیت ها، با این دو ویژگی می توانیم مسیر آینده را تعریف کنیم و اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصادی شکل بدهیم و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران علی رغم فشار های اقتصادی می‌تواند با اتکا به ظرفیت های درونی برنامه ریزی کند موفقیت های خوبی را شاهد باشد.

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده و ان‌شاءالله در این آخرین حربه شکست خواهد خورد، پس جنگ نهایی ما با نظام سلطه جنگ اقتصادی است و سردار این میدان فاتح جنگ نهایی انقلاب اسلامی با نظام سلطه است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از سید ابراهیم رییسی به خاطر «جوانگرایی در کابینه دولت سیزدهم» تصریح کرد: بسیاری از وزرایی که جوان خوانده می‌شوند میانسال هستند و برخی برای این‌که بیشتر در قدرت بمانند و نتیجه زحمات انقلابی خود را حفظ کنند مفاهیمی مثل میانسالی، جوانی و پیری را تأویل و تفسیر می‌کنند.

وی با بیان این‌که جنگ امروز جنگ علم و اطلاعات است، تاکید کرد: یک جوان می‌تواند بیش از یک پیر، کارکشته باشد. وضعیت آشفته اقتصاد کشور را کسی می‌تواند نجات دهد که چند خصوصیت داشته باشد؛ اول این‌که از نظر علمی کارآمد باشد و صاحب نظریه بومی اقتصاد باشد.

ویس کرمی با اشاره به مدرک دانشگاهی و سمت دانشگاهی احسان خاندوزی اظهار کرد: ایشان صاحب نظریه نیستند اما انسان فاضل و باسوادی هستند. ما باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد مثل بیمه، بانک، خصوصی سازی، مالیات و گمرک تجربه داشته باشیم در واقع وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقتصاد مثل هوا است و این روزها پاشنه آشیل انقلاب اسلامی شده است، گفت: این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست، آیا بهتر نبود آقای خاندوزی مدتی به عنوان مدیر میانی انتخاب شوند و بعد که پخته‌تر شدند به وزارتخانه می‌رسیدند؟ آقای خاندوزی صاحب تالیف هستند اما باید دید که این نظریات تا چه اندازه قابل اجراست بین نظریه تا اجرای آن فاصله زیادی وجود دارد.

ویس کرمی با اشاره به این‌که اقتصاد اسلامی نیاز امروز و فردای ما است، تصریح کرد: تا به حال نظر شفافی از آقای خاندوزی در خصوص اقتصاد اسلامی نشنیده‌ام، البته چند تالیف و مقاله از ایشان منتشر شده است که تا تولید علم اقتصاد اسلامی فاصله زیادی دارد. راه نجات کشور در اقتصاد مقاومتی است بنده در تالیفات و مقالات ایشان این شاه کلید را کمرنگ دیده‌ام. آیا آقای خاندوزی این نظر را قبول دارند که نقطه لیبرال دموکراتیک اقتصاد برای کشور ما مشکل‌گشا نیست؟ چه راهکاری برای این مشکل وجود دارد؟

 ابراهیم عزیزی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه های سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: قانون اساسی ساختار کلان نظام را به خوبی ترسیم کرده است، براین اساس مطابق اصل ۵۶ حاکمیت بر جهان و اسلام از آن خداوند است و تعیین سرنوشت انسان به خود وی واگذار شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصل ۵۷ قانون اساسی تاکید دارد قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه فقیه قرار دارند و براساس اصل دوم قانون اساسی پایه های نظام و اهداف آن از جمله استقلال اقتصادی و عدل ترسیم شده است.

وی ادامه داد: در ماده ۱۲ قانون اساسی تمام قوای سه گانه و سایر ارکان نظام باید برای ثبات اقتصادی و رفع فقر و محرومیت تلاش کند؛ در واقع قانون اساسی تبیین کننده اقتصاد اسلامی است که سبب ایجاد فرصت های برابر و رفع تبعیض می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تجلی قانون اساسی، حاکمیت اسلام و دین خداست که در اصل ۱۱۰ به خوبی به آن اشاره شده است؛ در صدر قوانین، اسناد بالادستی، چشم انداز، سیاست های کلی نظام وجود دارند که جایگاه اقتصادی در سند چشم انداز جایگاه قابل توجهی دارد. این جایگاه با تولید، اشتغال، مهار تورم و تحقق عدالت اجتماعی عملیاتی می شود.

عزیزی گفت: در برنامه ششم توسعه به طور متوسط ۸ درصد برای رشد اقتصادی پایدار در نظر گرفته شده اما آیا این موضوع محقق شده است؛ بهبود فضای کسب و کار رقابت پذیر، گسترش تامین جامع مالی، نظام بیمه، جذب سرمایه گذاری خارجی، تغییر نگاه به بودجه از نفت وگاز و ... در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای تولید و اشتغال منابع قابل توجهی پیش بینی کرده که بر این اساس ۲۸ میلیارد برای اشتغال، ۲۷ هزار میلیارد برای کشاورزی و ۲۰ هزار میلیارد برای رفع محرومیت اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: بنابراین ساختار وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی دولت جایگاه مهمی دارد لذا از وزیر این عرصه انتظار می رود به بحث های مالیات، بورس، سهام عدالت، عضویت در مجامع مختلف، داشتن رویکرد دانش بنیان، مهارم تورم و تولید و اشتغال توجه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: وزیر اقتصاد، رییس کمیسیون اقتصادی دولت است لذا می تواند در راستای اصلاح امور مالیات، مبارزه با فساد و رونق تولید نقش اساسی ایفا کند. البته این موضوع با ارائه لایحه و تعامل با مجلس دست یافتنی می شود.

عزیزی گفت: خاندوزی جوانی انقلابی و از دل مجلس بوده و رویکرد مطالبه گری، جهادی، ولایی، حق طلب، عدالتخواه، فساد ستیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی دارای تجربه لازم خصوصا در حوزه نظام قانونگذاری بوده و از اساتید دانشگاه محسوب می شود. وی دارای تخصص و سلامت بوده و مردمی بودن از ویژگی های وی محسوب می شود لذا امیدواریم با وجود ایشان در این عرصه شاهد رفع مشکلات مردم باشیم

مهدی طغیانی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: دکتر خاندوزی فرزند عزیز مجلس است و از ۱۴ سال پیش تا به امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس و در یکسال و نیم گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال تلاش است. ایشان به عنوان معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها کوشیده و بیش از ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس را تهیه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: همکاری ایشان با مرکز پژوهش‌های مجلس بر هیچ کس پوشیده نیست و ایشان از مدیران اجرایی دستگاه‌ها به خوبی شناخت دارد که در عملکرد وزارت اقتصاد می‌تواند موثر باشد. همکاری ایشان در تهیه طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی کاملا مشهود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایشان بیش از ۳۷ مقاله علمی و پژوهشی دارد که کلید واژه آن اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است. آیا فردی با چنین توانایی نمی‌تواند از عهده این وزارتخانه بر بیاید.؟

طغیانی در ادامه تاکید کرد: بنده به عنوان معلم کوچک اقتصاد شهادت می‌دهم که ایشان هم در اقتصاد اسلامی و هم در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند بسیار موثر باشد. وزارت راه و یا وزارت جهاد کشاورزی نیازمند وزرای با تجربه است. وزارت اقتصاد انسجام فکری و نظری می‌خواهد که خوشبختانه ایشان برخوردار است. ایشان نگاه ویژه‌ای به تحریم‌ها داشته و تاکنون چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده است. بنده شهادت می‌دهم دکتر خاندوزی هم جوانی توانمند و متعهد و هم فردی متخصص است.

سید احسان خاندوزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای حضور در وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم گفت: از اعتماد رئیس جمهور محترم به اینجانب تشکر می‌کنم و به فضل خدا تلاش می‌کنم نماینده‌ای شایسته برای جریان گام دوم در دولت باشم. همچنین از تک تک نمایندگان موافق و مخالف سپاسگزارم. در ابتدا عرض کنم هزار جهد بکردم که بار وزارت را به دوش نکشم اما پس از نپذیرفتن مسئولیت در اولین جلسه، بعدها پذیرفتم پس از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی به تن کند و تجربه ۱۷ ساله‌ام در سیاست‌گذاری اقتصادی را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی دربیاورم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت‌طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم اما هیهات که از جهاد کبیر علیه دشمن اقتصادی شانه خالی کنیم که به گفته حاج قاسم ما ملت امام حسینیم ، صد البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم اما به فضل خدا با ایده‌های تحولی و با تیم متخصصان سالم، قاسم و جازم بناداریم گذر کنیم و می‌دانیم چاره‌ای جز گذر کردن موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم.

وی اظهار داشت: شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است و مردم روی سخن صادقانه و رفتار منزه و غیرکاسبکارانه را خوب تشخیص می‌دهند، بر این عهد خواهیم ماند مانند دوره نمایندگی در میان مردم خواهم بود و گوش شنوا برای شنیدن و چشمی بینا برای دیدن مشکلاتشان.

خاندوزی افزود: در خصوص برنامه‌های اینجانب برای وزارت اقتصاد این است که در دهه اخیر دشمنان جمهوری اسلامی ایران عرصه اقتصاد را میدان جنگ علیه ملت ایران تعبیه کردند و خیال دارند با تحریم و فشار ملت بزرگ ما را وادار به کرنش کنند غافل از آن که به فرموده رهبر انقلاب تنها راه غلبه بر مکر دشمنان تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است که از تعالیم اقتصادی اسلامی و مکتب اهل بیت است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: اینجانب رجای واثق دارم که دولت سیزدهم با استعانت از خدا و نه امید بستن به کدخدا و به میدان آوردن مردم ، رفع تعارض منافع مسئولان، گسترش شفافیت، فهم از اقتصاد به عنوان مسئله علمی و فراجناحی و به کارگیری نخبگان در این تقابل بزرگ اقتصادی پیروز خواهد شد.

وی ادامه داد: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه‌داری ایالات متحده قرار داده است بنابراین وزارت اقتصاد خود باید در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم و آسیب‌ناپذیری در جنگ اقتصادی باشد، از این رو اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با آرایش تحریم‌ناپذیری، نوسازی خواهیم کرد هر چند که تیم دیپلماسی اقتصادی باید طبق منویات رهبر انقلاب به دنبال وظیفه تحریم‌زدایی باشد اما چنان که رئیس جمهور محترم فرمود ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد و غیر از تحریم یکجانبه آمریکا مسیرهای جدیدی خواهیم گشود.

خاندوزی مطرح کرد: علامت‌های سازگار و امیدبخش به همپیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری می‌افزاییم، مگر برخی اقتصادهای آسیایی که تحریم هم نیستند از پیام‌رسان مالی غیرسوئیفتی و روش‌های تسویه ارزی غیرمتعارف استفاده نمی‌کنند، همان طور که در رفع امور سخت‌افزاری مانند وابستگی به واردات بنزین که ۱۰ سال پیش تهدید بود و امروز فرصت نمی‌توانیم در سیاست‌های نرم اقتصادی هم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم؟

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: مأموریت بلند و اساسی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم اولاً ارتقاء بخش خود وزارت اقتصاد و دارایی در تیم اقتصادی دولت است و ثانیاً بازطراحی سیستم‌ها با هدف مقاوم‌سازی مالیه دولت و پشتیبانی از بخش‌های مولد و مانع‌زدایی از تولید و کاهش نابرابری‌های غیرموجه بدین منظور ساختارها و فرآیندها معلول موجود را با تکیه بر فناوری‌های نوین چون مسئله هوشمندسازی جزو ضروریات اداره عاقلانه شرایط جنگی اقتصادی است.

وی مطرح کرد: حذف مجوزهای زائد، بهبود فضای کسب و کار، رفع امتیازات ویژه مسیری برای مشارکت همه مردم در فرآیند تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد فراهم می‌کنیم، این طور نباشد که هفته‌ای یک دستورالعمل گمرکی مواجه شویم.

خاندوزی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت گفت: مهمترین اولویت وزارت اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است، اینجانب به عنوان فردی که برخاسته از طبقات متوسط و با آلام مردم آشنا هستم، وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی ملت می‌دانم. تورم بی‌سابقه و مزمن و درآمد سرانه شکاف بزرگ درآمد و هزینه برای خانوارها ایجاد کرده است، سفره مردم را کوچک کرده است و معیشت اقشار مختلف را به خطر انداخته است. اگرچه حل مسئله تورم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و زمان و مجالی برای به ثمر رساندن اما از همین روز اول تمام تلاش خود را برای تأمین کسری بودجه از روش‌های غیرتورم‌زا، کنترل رشد بی‌ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اقدام فوری در حوزه مالیه دولت، گذر از کسری بودجه همین امسال است البته با کمترین هزینه اقتصاد کلان، با توجه به هزینه‌های استقراضی که از بانک مرکزی صورت گیرد مهمترین اقدامات این است که در ابتدا برای اوراق دولت تقاضا ایجاد کنیم که به راحتی شدنی و دستور‌العمل‌های آن ابلاغ خواهد شد، فروش اموال دولتی که نیازمند تربیت و شجاعت مدیران دولتی است برای اینکه متبحرانه مسئولیت بپذیرند، همچنین ارتقاء نقش خزانه در پیوند با عملیات با بانک مرکزی، توسعه بازار بدهی‌ها، افزایش تنوع اوراق مالی – اسلامی و نقدشوندگی آنها، تدوین برنامه انتشار زمانی اوراق و در نهایت لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی است.

وی تأکید کرد: دولت سیزدهم در دهه‌ای اقتصاد را تحویل می‌گیرد که می‌توان آن دهه را دهه از دست رفته اقتصادی نامید. قرار بود طبق اسناد بالادستی تولید داخلی کشور در طول دهه ۹۰ به دو برابر افزایش  پیدا کند، در عمل نه تنها این اتفاق به نزدیک صفر رخ داده است بلکه با افزایش جمعیت، درآمد سرانه خانوارهای ایرانی کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی با اشاره به شرح وظایف وزارت اقتصاد و دارایی گفت: وزارت اول باید کاهش هزینه و تولید و مبادله از طریق ارتقاء نقش هیأت مقرردات زدایی و تسهیل صدور مجوزها است، این بندهایی که به پایه فعالان اقتصادی تنیده شده است و چقدر شما مراجعه‌کنندگانی دارید که ماه‌ها پشت در تقاضای مجوزها مانده‌اند و این اتفاقی است که برای ۱۷۶ مجوز وزارت جهاد، ۱۶۶ مجوز وزارت اقتصاد، ۱۳۰ مجوز وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو افتاده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه برای سهامداران خرد تجربه مثبتی ایجاد می‌کنیم تا افزایش نقش بازار سرمایه را داشته باشیم، گفت: بنگاه‌های خوب و خوشنامی در صف عرضه اولیه قرار دارند که می‌توانند کمک کننده باشند، همچنین به تخلفات گذشته‌ای که در بازار بورس صورت گرفت رسیدگی خواهیم کرد و مشوق‌هایی برای تازه واردان بازار سرمایه قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: تقویت برون گرایی و دیپلماسی اقتصادی نیز از اهم برنامه‌های بنده است که با همکاری وزارت صنعت و خارجه تصمیم داریم از سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای تقویت اقتصاد داخلی استفاده کنیم.

۳۲ هزار میلیارد تومان برای تحرک بخش عمرانی استان‌ها در نظر داریم

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه بروکراسی اداری مانع از شکوفایی شده است، اظهار داشت: از طرفی بدهی نیروگاه ها داده نمی‌شود و از سوی دیگر به آنها اجازه صادرات برق داده نمی‌شود که این موضوعات باید اصلاح شود، همچنین پیگیری تفاهم‌نامه قرارداد ۲۵ ساله با چین را در دستور کار داریم و به کریدور شمال به جنوب نیز اهمیت خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه ۳۲ هزار میلیارد تومان برای تحرک‌ بخش عمرانی به استان‌ها خواهیم داد، عنوان کرد: ساماندهی ظرفیت‌های تولیدی ذیل سهام عدالت که ظرفیت زیادی در بورس دارند و همچنین اصلاح هیأت مدیره شرکت‌های استان و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به حوزه بانکی بیان داشت: خلأ حاکمیتی شرکتی و تعارض منافع باعث شده تا نارضایتی ایجاد شود لذا اصلاح حکمرانی بانک مرکزی و ایجاد جایگاه هماهنگ‌ساز بازارهای مالی، الزام ویژه برای اعتمادسازی، تقویت سنت قرض‌الحسنه، واقعی شدن قراردادها، اصلاح نظام نظارت بر خلق پول، تقویت بانک توسعه اسلامی و حاکمیت شرکتی و افزایش و توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در سراسر کشور را در نظر داریم.

رونق اقتصاد صد برابر مقدم‌تر از مالیات ستانی است

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه تصمیم دارم به رهاشدگی بانکی خاتمه دهم، اظهار داشت: عدم اتکاء بودجه به درآمدهای مالیاتی باعث شده تا از محل تحریم‌ها آسیب ببینیم در صورتی که این بخش نقش مهمی در توزیع درآمد دارد، همچنین تنظیم رفتارهای سوداگرانه در بازار سرمایه‌ها را در نظر داریم و معتقدیم رونق اقتصاد صد برابر مقدم‌تر از مالیات ستانی است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به اهم برنامه‌های وزارت اقتصاد خاطر نشان کرد: افزایش شاخص GDP به ۱.۵ برابر تا پایان دولت، استقرار مالیات بر عایدی سرمایه، هوشمندسازی سیستم مالیاتی و تلاش برای ایجاد شناسنامه بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به حوزه بیمه در وزارت اقتصاد بیان کرد: پایین بودن ضریب نفوذ بیمه باید اصلاح شود که متعهد می‌شویم اصلاح ساختار و عملکرد بیمه مرکزی را در دستور کار قرار دهیم چرا که هم اکنون دارای تعارض نقش است و برنامه تحول نداشته و نیازمند تقویت هستیم.

خاندوزی همچنین با اشاره به شرایط تحریم و کرونا در کشور عنوان کرد: مبادلات تجاری و ترخیص کالاهای اساسی اولویت است و سیستم گمرکات باید اصلاح شو، همچنین سامانه گمرکی که هم اکنون فعال است، هوشمند نبوده که همین باعث ایجاد فساد شده است لذا برای مبارزه با آن اجرای کامل پنجره واحد را در نظر داریم.

وی با اشاره به عملکرد مناطق آزاد تاکید کرد: متاسفانه عملکرد مناطق آزاد و ویژه نتوانسته است اهداف قانونگذار چه در موضوع پایگاه صادرات و انتقال فناوری و چه در موضوع جذب سرمایه گذار خارجی محقق کند و در این موضوعات موفق نبوده ایم. برای حل این مسئله تلاشمان بر این است که به جای تمرکز کردن بر اصلاحات غیراولویت دار کمّی ، بر بهبود کیفی مناطق آزاد تمرکز کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: در موضوع زیرساخت های مناطق آزاد و ویژه باید عرض کنم که این مناطق به جهت نبود زیرساخت لازم، نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. بخشی از درآمد منابع درآمدی آزاد به فرآیند واردات گره خورده است، به جای اینکه از محل های مولد تامین شود. موضوع دیگر غیرشفاف بودن خود منطقه است. واگذاری اراضی مناطق آزاد و شرکت هایی که به صورت غیرفعال و پوششی در این مناطق ثبت شده اند، از مشکلات این مناطق هستند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کابینه سیزدهم ادامه داد: مسئله دارایی های دولت مانند سایر کشورها از مسائل بسیار هم است، تلاش ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی این خواهد بود که بر مدیریت مبتنی بر بازده دارایی های دولت و مولدسازی دارایی های دولت که در اختیار هر مجموعه ای قرار می گیرد، نظارت کنیم. متاسفانه در مقابل اموال ۸۵ میلیون نفر هموطن بی مبالات هستیم. پاسخگو کردن مدیران شرکت های دولتی درخصوص وظایف آنها از پیگیری های وزارت اقتصاد خواهد بود.

وی بیان کرد: موضوع دیگر مسئله اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است که به فضل خدا در مدت ۳ ماه آینده تقدیم هیات وزیران خواهد شد و بسیاری از مشکلات خصوصی سازی ها و حکمرانی سهام عدالت در دل آن لایحه اصلاح خواهد شد.

خاندوزی در پایان مطرح کرد: من فرزند مجلس هستم و امیدوارم نماینده مقتدر و شایسته شما نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم باشم و امیدوارم یکی از ارکان همگرایی دولت و مجلس انقلابی به شمار بروم و با قوت پیگیری می کنم که طبق اصل هماهنگی در تیم اقتصادی به فضل خدا کمترین چندصدایی و چند آهنگی از تیم اقتصادی دولت شنیده شود و آموخته ایم که طبق قاعده اسلامی توازن حق و تکلیف، هر کس در برابر قانون پاسخگو است، همان صاحب حق است. همکاران عزیز بدانید فرزند مجلس این مسئولیت خطیر را جز برای اولاً کمک به مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر جنگ خزانه داری آمریکا و ثانیاً کمک به برقراری عدالت و ارتقای معیشت به ویژه در اقشار ضعیف و متوسط نپذیرفته است، پس در این مسیر یاری اش کنید، امیدوارم با سرانجام یافتن اقدامات کوتاه مدت و شروع اقدامات بلندمدت، مردم بزرگ ایران اسلامی از سال آتی ثمرات شیرین و مبارک تحول اقتصاد را در کامشان احساس کنند؛ به فضل خدا و به دعای صاحب عصر (عج) بر سرآنیم که طرحی نو دراندازیم.

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود که پیش بینی می شود که رای گیری روز سه شنبه انجام شود.