۰ نفر

ماهواره ظفر فردا پرتاب می‌شود

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۴۹
کد خبر: 415719
ماهواره ظفر فردا پرتاب می‌شود

پرتاب ماهواره «ظفر» پس از چند بار تعویق، فردا یکشنبه از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ماهواره سنجشی «ظفر» که توسط متخصصان فضایی در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است، قرار است با ماهواره بر ایرانی «سیمرغ» به مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین ارسال شود.

هفته گذشته وزیر ارتباطات در مورد زمان ارسال ماهواره «ظفر» گفته بود که « متخصصان فضایی کشور در حال کار روی آماده سازی این ماهواره برای ارسال به فضا هستند که مراحل آخر آماده سازی این ماهواره در حال انجام است. تا آخر هفته جاری این ماهواره به فضا ارسال می شود و روز دقیق آن با توجه به محاسبات جوی و شرایط فضا و نیز هماهنگی های پروازی مشخص خواهد شد.»

پس از آن نیز قرار بود این ماهواره امروز در مدار زمین قرار گیرد که به دلایلی که مشخص نیست، پرتاب آن به تعویق افتاد.

هم اکنون گفته می شود که زمان پرتاب ماهواره «ظفر» فردا یکشنبه از پایگاه فضایی سمنان در نظر گرفته شده است.

در همین حال گفته شده است که ماهواره‌بر «سیمرغ » و ماهواره «ظفر» جهت انجام فرایند پرتاب به پایگاه فضایی امام خمینی (ره) منتقل شده اند و زیرساخت‌های پایگاه فضایی نیز با انجام عملیات‌های مورد نیاز، آماده پرتاب است. به نحوی که ۲۰۰ فرایند اصلی توسط ۳۰ تیم و ارتباطات مورد نیاز با ۶ استان جهت انجام این عملیات برقرار شده است.

در این زمینه سخنگوی فضایی وزارت دفاع نیز گفته است که « فرآیند پرتاب ماهواره «ظفر » با ماهواره بر «سیمرغ » به دلیل تست تکنولوژی‌های جدید دارای شرایط پیچیده است.

بر اساس این گزارش، تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر از جمله مأموریت‌های ماهواره «ظفر» خواهد بود.

اطلاعات این ماهواره می‌تواند در راستای به روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال به روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و دریاچه‌ها، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه‌های ساختاری گسل‌ها و چین‌ها در مقیاس ملی با استفاده از داده‌های این ماهواره امکان پذیر است و از تصاویر دریافتی از آن می‌توان در دسته بندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین شناسی استفاده کرد.