۰ نفر

نحوه راضی کردن خانواده برای ازدواج

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۱۶
کد خبر: 653871
نحوه راضی کردن خانواده برای ازدواج

در فرهنگ ما نقش خانواده‌ها در تصمیم گیری برای ازدواج بسیار پررنگ است چراکه پدر و مادر شان و منزلت ویژه‌ای دارند و رعایت احترام و رضایت آن‌ها یکی از شرط‌های اساسی برای ازدواج است.

هنگام مخالفت خانواده با ازدواج چه کنیم؟ راه حل چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، در واقع در ایران ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست، بلکه پیوند دو خانواده نیز هست. اما مشکل مخالفت خانواده‌ها با ازدواج امری است که قدمتی به طول تاریخ دارد. بسیاری از والدین با فرزندانشان در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج توافق نظر ندارند. این مخالفت در هر فرهنگ و خانواده‌ای با توجه به ارزش‌ها و شرایط، دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. همچنین از آنجایی که در فرهنگ ما، تداوم ازدواج موفق بدون رضایت خانواده‌ها تقریبا ناممکن است هرگونه اقدام فکر نشده یا جانب دارانه، می‌تواند آینده زندگی مشترک شما را مستقیما تحت تاثیر قرار دهد.

طبیعتا وقتی شما فردی را برای ازدواج انتخاب می‌کنید ترجیح می‌دهید این فرد موردپسند و تحسین والدینتان نیز باشد. همچنین تایید و پذیرش شما توسط خانواده نامزدتان باعث خشنودی شما خواهد شد. ممکن است شما دلایل زیادی برای این انتخاب داشته باشید اما در مقابل شاید آنها نتوانند از سنت‌ها، ارزش‌ها یا تعصبات خود چشم پوشی کنند. در این شرایط حفظ احترام والدین ضمن منصرف نشدن از تصمیم ازدواج، دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد. اگر برای ازدواج با فرد مورد علاقه تان با مخالفت والدین مواجه شده‌اید و فکرمی‌کنید نیاز به راهنمایی برای جلب رضایت آن‌ها دارید، می‎توانید سوالات خود را در قسمت “سوالات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید” مطرح کنید.

در این زمینه بخوانید؛

راه و روش موثر و مطمئن برای جذب خواستگار خوب

از نماز و دعای ازدواج تا دعای خواستگاری

دختران بی خواستگار کلیک کنند

رفتار درست و با کلاس تو خواستگاری

چرا پسرها از خواستگاری و«ازدواج» پشیمان می شوند؟

خواستگار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مهم ترین سوالاتی که در خواستگاری حتما باید بپرسید

این دلایل می‌توانند معقول یا نامعقول باشند.چراکه پدر و مادرها نیز مانند فرزندان عاری از اشتباه و خطا نیستند. ویژگی‌های فرهنگی یا روحی فرد را دوست ندارند

گاهی اوقات، افراد صرفا می‌خواهند حرفی برای گفتن داشته باشند (و حق دارند این گونه احساس کنند) یا حداقل می‌خواهند وقتی به چنین تصمیم مهم زندگی‌شان می‌رسند، شنیده شوند. بیشتر زندگی‌تان وابسته به کمک آن‌ها (و حمایتشان) در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی‌تان است. تحصیل شما، ایمان شما، عادت‌های احساسی‌تان…و آن‌ها در بسیاری از این زمینه‌ها از شما حمایت کرده‌اند، زمینه‌هایی که حتی به اندازه نصف ازدواجتان هم مهم نیستند. بی ادبی است اگر به نظرات آن‌ها در چنین زمینه مهمی بها ندهید.

نحوه راضی کردن خانواده برای ازدواج

مشکلات ازدواج بدون رضایت خانواده

مطالعات نشان می‌دهد در ایران، ازدواج بدون رضایت والدین احتمال طلاق را چند برابر افزایش می‌دهد. اصلی ترین پیامد ازدواج خودگزین این است که  زوج از از حمایت والدین ناراضی، چه در شروع و چه در ادامه زندگی مشترک برخوردار نخواهند بود. بدیهی است در این صورت معاشرت‌ها و رفت و آمدها بعد از ازدواج همواره با تنش و اختلاف مواجه خواهد شد.  همچنین ممکن است با وجود پذیرش ازدواج آن‌ها، حس منفی والدین نسبت به عروس یا دامادشان ادامه یابد. و این موضوع بر کیفیت زندگی و روابط زن و شوهر در زندگی مشترکشان نیز تاثیر خواهد گذاشت. چراکه در صورت بروز اختلافات میان دونفر، ممکن است نظر منفی خانواده‌ها به مشکلات بیشتر دامن بزند.

البته که افرادی وجود دارند که بر خلاف خواست والدینشان با فردی ازدواج کرده‌اند و در اصل شادند و گاهی حتی والدینشان نظرشان تغییر کرده. به یاد داشته باشید والدینتان همواره در زندگی‌تان خواهند بود و پدربزرگ و مادربزرگ بچه‌هایتان خواهند بود بنابراین از خود بپرسید آیا واقعا شایسته است بدون دعای آن‌ها ازدواج کنید. سرانجام، موفقیت یک ازدواج وابسته به هر دو طرف در ازدواج است در هر حال اساس ازدواج نیز مشابه موفقیت بسته به هر دو طرف است.

راهکارهای جلب رضایت والدین برای ازدواج

به حرف هایشان با دقت توجه کنید

صرفا چون والدین مهارت‌های ارتباطی ندارند و ناشیانه صحبت می‌کنند، بدین معنا نیست که آن‌ها آگاهی ندارند. گاهی تقریبا باید فرد سخن‌گو را نادیده بگیرید و به گفته‌هایش توجه کنید. ناگفته نماند در خصوص ازدواج شما باید همیشه به آن چه که والدینتان می‌گویند عمل کنید. در نهایت همه این‌ها شما بالغید.

فرد مورد علاقه تان را به درستی و در موقعیت مناسب معرفی کنید

نکته کلیدی در معرفی فرد مورد علاقه تان این است که در نظر داشته باشید چه ویژگی‌هایی از نظر خانواده شما برای همسر ارزشمند و حیاتی است. و به آن ها ثابت کنید این ویژگی‌ها در نامزد شما نیز وجود دارد. فاکتورهای احساسی شما نیز مهم هستند اما سعی کنید بیشتر دلایل منطقی خود را برای انتخاب بیان کنید. در نظر گرفتن این موضوع در معرفی او باعث می‌شود والدینتان از همه جانبه بودن و عاقلانه بودن تصمیم شما اطمینان یابند و رضایت آن‌ها راحت‌تر جلب شود. معرفی فرد پیشنهادی در موقعیت مناسب نیز می‌تواند عامل مثبتی به جهت جلب رضایت آن‌ها باشد.

انتقاد را با انتقاد پاسخ ندهید

ارزش‌ها، سنت‌ها و احساسات والدینتان به شما کمک می‌کند تا بفهمید که هستید. آن‌ها چراغ راهنمایی برای شاید نسل‌ها و مرکز هویت خانواده‌تان هستند. بی‌اعتنایی به گذشته خانوادگی کار درستی نیست و کمکی نمی‌کند.

دلسوز و مهربان باشید

نسل‌های گذشته به گرایش‌ها و افکارشان وفادار بودند چون کمک می‌کرد تا در دنیای در حال تغییر احساس امنیت کنند. احتمالا نیت‌هایشان خوب است. راهی پیدا کنید تا به خانواده‌تان اطمینان بخشید که قدر گذشته را می‌دانید و به آن احترام می‌گذارید در حالی که دارید بخشی از یک جامعه جهانی که شامل افرادی دیگر در زندگی‌تان است می‌شوید.

با مشاجره و موضع گرفتن با نارضایتی والدینتان برخورد نکنید

موضع گرفتن بدین معناست که چیزی برای دفاع کردن وجود دارد. مشاجره نیز بدین معناست که می‌توانید خارج از آن مورد مشاجره واقع شوید. به وضوح و با احترام به نگرانی‌های آنان پاسخ دهید. قبول کنید که ازدواج فرهنگ‌های متضاد با هم سخت خواهد بود. ناراحتی‌تان را ابراز کنید تا متوجه شوند. عشقتان و احترامی را که برای افکارشان قائل هستید به طور قطع بیان کنید اما روشن کنید که تصمیمتان را گرفته‌اید. مطمئنا سکوت بسیار موثرتر از کلمات خشمگینانه است.

ارتباطتان را مخفی نگه ندارید

مخفی نگه داشتن ارتباطتان بدین معناست که از انتخابتان خجالت می‌کشید. ناچارا کسی متوجه خواهد شد و در این صورت دیگر اعضای خانواده عصبانی و ناراحت می‌شوند.

هردویتان مطمئن شوید که سازش دارید

این کار را برای با هم بودن انجام دهید. هیچ هدفی در روبرو کردن والدینتان با چیزی که ادامه نخواهد یافت، وجود ندارد.

نامزدتان را تشویق به جبهه گیری در مقابل والدین نکنید

از نامزدتان  عمدا استفاده نکنید تا جلوی والدینتان جبهه بگیرد یا طرف شما را بگیرد. منصفانه نیست که از کسی که عاشق شماست به عنوان یک گرو برای دعواهایتان با والدین بر سر چیزهایی مثل مذهب، نژاد یا شان و مقام استفاده کنید. احساس خوبی دارد که یک حمایتگر حین دعوا داشته باشید اما “ما در مقابل آن‌ها” برای اساس یک رابطه طولانی‌مدت کافی نیست.

طرف یک نفر را نگیرید

طرف معشوق یا مادرتان را نگیرید. این یک برد یا باخت نیست. این در حقیقت احیای افکار همه اعضای خانواده است.

نهایت تلاشتان را برای گفتگو بکنید

سازش کنید، بفهمید یا حداقل با احترام مخالفت کنید. زمانی که باید تقاضاها یا درخواست‌های فرد را نادیده بگیرید، واضح است که این بدان معنا نیست که عاشقشان نیستید. بلکه بدین معناست که به نوع خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید نمی‌خورد.

برای جلب رضایت والدین از این مهارت‌ها استفاده کنید:

خوب گوش کردن

معرفی نامزد به درستی و در شرایط مناسب

درک کردن والدین

اطمینان از تصمیم گیری

مذاکره در عین احترام

و  سعی کنید این سیاست‌ها را در پیش نگیرید:

لجبازی و انتقاد

ادامه مخفیانه رابطه عاطفی

جبهه گیری و طرف بینی

اکثر والدین در صورتی که اطمینان یابند تصمیم فرزندشان منجر به خوشبختی او خواهد شد به ازدواج رضایت میدهند. اگر در موقعیتی قرار دارید که پدر و مادر شما یا نامزدتان به هر دلیل با ازدواج شما مخالفند، بهتر است اولین تلاش شما در جهت حفظ احترام و جلب رضایت آن‌ها باشد. اما اگر تصمیم شما برای ازدواج بدون رضایت خانواده‌ها جدی است حتما جوانب مختلف موضوع را بسنجید و مسئولیت کامل تصمیم خود را به عهده بگیرید. چراکه اگر آمادگی لازم برای پذیرش نتایج و عواقب این ازدواج نداشته باشید علاوه بر خودتان آینده زندگی مشترک و نامزدتان را نیز در خطر بزرگی قرار میدهید. در چنین مواردی مشورت با یک متخصص می‌تواند کمک کند تصمیم درستی بگیرید.