۰ نفر

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

برکت و انستیتو پاستور، پیشتاز واکسیناسیون عمومی

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰
کد خبر: 518728
برکت و انستیتو پاستور، پیشتاز واکسیناسیون عمومی

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون سراسری با واکسن‌های برکت و انستیتو پاستور از اواخر خرداد شروع می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر؛  قانعی، رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین وضعیت تولید واکسن در کشور گفت: فناوری تعدادی از واکسن‌ها از جمله برکت، رازی و واکسن متعلق وزارت دفاع از ابتدا تا انتها متعلق به ایران است اما واکسن انستیتو پاستور با مشارکت کوبا ساخته می شود و قرار است در فاز اول ۱۰۰ هزار واکسن تحویل  هد و در ادامه، این واکسن در کشور تولید شود.

وی در خصوص دیگر واکسن‌های تولید مشترک با سایر کشور‌ها گفت: از ۱۶ متقاضی تولید واکسن، فناوری واکسن اسپوتنیک هم از روسیه به یکی از شرکت‌های داخلی منتقل و در ایران تولید می‌شود، ضمن اینکه فناوری یک واکسن هم از ژاپن منتقل خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله هم مشابه واکسن های آمریکایی است که انتظار می‌رود طی سه هفته آینده مجوز ورود به فاز یک را دریافت کند.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تولید ۸ واکسن را تا شهریورماه خواهیم داشت، تاکید کرد: شروع تولید از خرداد ماه خواهد بود.

قانعی تاکید کرد: از آنجا که واکسن پاستور در کوبا تولید و به ایران منتقل می‌شود و فاز ۳ آن هفته آینده مجوز خواهد گرفت، زودترین واکسنی است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد که البته زمان آن زودتر از انتهای خرداد نخواهد بود.

وی گفت: واکسن برکت هم در فاز سه قرار دارد و با تایید نتایج بینابینی اواخر خرداد اجازه ورود می‌گیرند.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص وضعیت واکسن‌های فخرا و رازی گفت: هر دوی این واکسن‌ها در مرحله یک هستند و اگر تمام مراحل موفیت آمیز پیش رود، اواخر شهرویر وارد فاز واکسیناسیون می‌شوند. اما مهم این است که هر کدام چه میزان می‌توانند تولید کنند.

قانعی در خصوص انتشار خبری مینی بر اینکه واکسیناسیون عمومی از مهرماه شروع می‌شود در حالیکه قبلا خردادماه به عنوان شروع واکسیناسیون اعلام شده بود، گفت: واکسیناسیون گروه‌های اولویت دار یعنی کادر پزشکی، افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید شروع شود، ولی واکسیناسیون عموم مردم که هیچ مشکلی ندارند از مهرماه شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: واکسن‌های برکت و انستیتو پاستور اولین واکسن‌هایی هستند که واکسیناسیون سراسری با آن‌ها انجام می‌شود که اواخر خرداد این کار شروع می‌شود.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: بر اساس مطالعاتمان از واکسن سازها، در مهرماه احتمال اینکه واکسن‌های دیگری بتوانند به واکسیناسیون عمومی وارد شوند، بیشتر است.

قانعی توضیح داد: مشهور‌ترین واکسن با روش ویروس غیرفعال واکسن سینوفارم چین است که بالای ۶۰ درصد اثرگذاری دارد و واکسن فخرا و شفا در ایران مشابه آن است علاوه بر این واکسن رناپ در ایران مشابه واکسن مدرنا آمریکاست که بحث اثربخشی بالای ۹۰ درصد آن وجود دارد ضمن اینکه واکسن نوترکیب انستیتو پاستور مشابه کمتری دارد.

وی با بیان اینکه اگر واکسنی ۶۰ تا ۷۰ درصد اثربخشی داشته باشد، قابل قبول است، تصریح کرد: تا کنون همه واکسن‌های وارد شده در فاز‌های بالینی موفقیت آمیز بوده اند.

قانعی با اشاره به چالش کبود ماده اولیه تولید واکین در جهان گفت: در مهرماه که واکسنیناسیون عمومی انجام می‌شود تامین ماده اولیه در داخل تولید خواهد شد و چالش کمبود ماده اولیه را نخواهیم داشت.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: تا واکسناسیون در کل دنیا انجام نشود، انتظار ریشه کن شدن ویروس را نباید داشت ضمن اینکه واکسیناسیون در سال‌های اول به قصد کاهش مرگ و میر انجام می‌شود.