۰ نفر

سناریوی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید چیست؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبر: 463521
سناریوی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید چیست؟

موضوع مهمی که این روز‌ها خانواده‌ها با آن مواجه هستند بحث ثبت‌نام و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آنها از یک‌سو به‌خاطر شیوع بیماری کرونا نگران سلامت فرزندانشان در مدارس هستند و از سوی دیگر دغدغه درس و مشق آنها را دارند. اصول حاکم در بازگشایی مدارس، حضور دانش‌آموزان است و باید دید آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی در این خصوص در پیش‌رو دارد و چه اقداماتی انجام خواهد داد.

3سناریو روی میز آموزش

 وزارت آموزش و پرورش 3سناریو را برای بازگشایی مدارس از 15شهریور 99درنظر گرفته که هر کدام از این سناریوها برای وضعیت‌های مختلف شهرها در رابطه با شیوع ویروس کرونا طراحی شده است. سناریوی اول درصورتی اتفاق می‌افتد که شرایط سفید باشد وتقریبا غیرمحتمل‌ترین سناریوی قابل‌پیش‌بینی است که در این صورت سال تحصیلی از 15شهریور 99 با حضور دانش‌آموزان در مدارس همانند سال‌های قبل آغاز می‌شود.

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش در مورد سناریوی دوم در سال تحصیلی جدید می‌گوید: «اگر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند که بازگشایی مدارس بلامانع است ما آموزش‌ها را طبق روال سال‌های گذشته آغاز خواهیم کرد. اما سناریوی دوم که محتمل‌تر است این است که با شرایط زرد روبه‌رو شویم که در این صورت حضور دانش‌آموزان از 15شهریور 99 در مدارس با رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی و تعداد کنترل شده دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و رعایت کامل فاصله فیزیکی خواهد بود.

در سناریوی دوم تعطیلی ‌پنجشنبه لغو خواهد شد تا بتوان مدارس را در این شرایط به‌صورت زوج و فرد میان تعداد دانش‌آموزان کلاس تقسیم کرد. دانش‌آموزانی که روزهای زوج در مدارس حضور دارند در روزهای فرد می‌توانند به‌صورت غیرحضوری به تکالیف‌شان برسند یا از آموزش‌های غیرحضوری بهره بگیرند. البته مدارس می‌توانند روز چهارشنبه و پنجشنبه را به‌صورت غیرحضوری آموزش دهند و هر دو گروه دانش‌آموزان در این دو روز از آموزش مجازی بهره‌مند شوند».

معاون وزیر درخصوص اجرای سناریوی سوم می‌گوید:«در شرایطی که به‌دلیل قرمز بودن وضعیت هر شهر، در مقاطعی از سال تحصیلی ستاد کرونا اجازه حضور دانش‌آموزان سر کلاس را صادر نکند، سناریوی سوم اجرا می‌شود که آموزش کاملا مجازی است. حال ممکن است این مقاطع یک‌ماه یا یک هفته باشد یا در برخی مناطق این محدودیت گذاشته شود و در منطقه دیگر محدودیتی نباشد».

تمرکز روی مباحث مهم و پایه‌ای

آموزش‌ها بیشتر روی مباحثی متمرکز خواهد شد که به پایه آموزشی مقطع بعدی کمک کند. کمرئی با بیان این موضوع و با توجه به در اختیار داشتن زمان محدود آموزشی می‌گوید: «ما در شرایط خاصی قرار داریم که مجبوریم رویه‌های آموزشی را تغییر دهیم. طبیعتا در وضعیت زرد و قرمز امکان اجرای تمام واحدهای آموزش با کاهش زمان آموزش وجود ندارد. ما برای این موضوع چند پیش‌بینی داریم. ابتدا به ساکن که آموزش‌ها را از 15شهریور آغاز می‌کنیم. از طرفی در امتحانات نوبت اول معمولا تعطیلی‌هایی داریم اما در شرایط کرونا تدابیری اتخاذ کرده‌ایم تا بتوانیم زمان را کنترل کنیم. در اواخر اسفند‌ماه که مسافرت‌ها آغاز می‌شود هم در تلاشیم تا زمان را تحت کنترل داشته باشیم. در مجموع سعی داریم از اتلاف وقت به هر شکل ممکن در طول سال تحصیلی جلوگیری کنیم. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی واحدهای یادگیری که دانش‌آموز به‌صورت خودکار می‌تواند مطالعه کند را، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. دروسی که مبنای یادگیری بعدی دانش‌آموزش نیستند و می‌توان یادگیری آن را به‌صورت داوطلبانه به‌عهده دانش‌آموز گذاشت و اگر ضرورت نبود امتحان گرفته نشود. به این ترتیب حجم بخشی از دروس به این شیوه کاهش پیدا می‌کند. تمام این برنامه‌ها درصورتی است که مدارس دایر نباشد».

وی درخصوص ارتقای نرم‌افزار پلتفرم شاد هم اظهار می‌کند: «تیم فنی وزارتخانه در تلاش است تا استفاده از این نرم‌افزار را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر کند تا بهتر بتوانند با این فضا ارتباط برقرار کنند. از طرفی ارتقای نرم‌افزار فعالیت را برای معلمان آسان‌تر خواهد کرد».

مدارس حق گرفتن شهریه مازاد ندارند

توزیع کتاب‌های درسی تمامی دوره‌های تحصیلی از منطقه به مدرسه در بازه زمانی 20مرداد تا 14شهریور‌ماه صورت پذیرفته و در سال تحصیلی پیش‌رو تمامی کتاب‌های درسی دوره‌های تحصیلی توسط مدارس توزیع خواهد شد. براساس تقویم زمانی مقرر است با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توزیع کتاب‌های درسی دوره اول متوسطه از تاریخ 25مرداد‌ماه شروع و سایر مقاطع تحصیلی اعم از عادی و استثنایی از10شهریور‌ماه شروع و تا 15شهریور‌ماه به اتمام برسد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در مورد شهریه‌هایی که از والدین در سال تحصیلی جدید اتخاذ می‌شود، می‌گوید:«آن دسته از مدارسی که مجاز باشند کلاس‌های فوق برنامه ارائه بدهند مانند مدارس شاهد و نمونه دولتی، هیأت امنایی، سمپاد و... در طول سال به هر دلیلی شرایط اجازه برگزاری کلاس‌ها را ندهد باید شهریه مازاد را عودت دهند و رضایت والدین را جلب کنند. اگر کلاس‌ها را هم به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار شوند اجازه ندارند به بهانه‌های مختلف ازجمله مصرف اینترنت، شهریه مازادی در قیاس با کلاس‌های حضوری دریافت کنند».

در تلاش برای دادن خدمات به دانش‌آموزان ابتدایی مناطق محروم

طبق پیش‌بینی‌های آموزش و پرورش، 8 میلیون و 400هزار نفر در دوره ابتدایی و حدود یک میلیون نفر پایه اولی در سال تحصیلی جدید ورودی دانش‌آموزان خواهد بود که ثبت‌نام شده‌اند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص وضعیت مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی در سال تحصیلی جدید می‌گوید: «دستورالعمل مناطق با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز مناطق تهیه شده است. 3بستر برای ‌آموزش درنظر گرفته شده که شامل شبکه شاد، برنامه‌های آموزشی از تلویزیون و حضور معلمان در مناطق آموزشی سفید است که دسترسی به زیرساخت‌های فناوری ندارند یا دانش‌آموزان این مناطق دسترسی به گوشی ندارند. در تلاشیم تا هیچ دانش‌آموزی خارج از جریان آموزش قرار نداشته باشد».

وی درخصوص کلاس اولی‌ها نیز می‌گوید:«یکی از دغدغه‌های ما درخصوص این گروه سنی است که تا حالا مدرسه را تجربه نکرده‌اند. بنابراین توصیه‌مان این است که در گروه‌های حتی 3 یا 4نفره هم که شده با کمک والدین حداقلی از زمان را حتما در مدرسه با معلم خود ارتباط داشته باشند. مگر اینکه شرایط به لحاظ بهداشتی به‌گونه‌ای باشد که همین امکان هم وجود نداشته باشد و مجبور به پیگیری آموزش از طریق فضای مجازی باشند».

27هزار مدرسه ابتدایی در کشور وجود دارد که تعداد جمعیت‌شان از 35نفر کمتر است و ممکن است در این مدارس دسترسی به فناوری وجود نداشته باشد. حکیم‌زاده درخصوص این مدارس می‌گوید: «اولویت ما در این مناطق برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. البته فارغ از اینها درسنامه‌هایی در همه استان‌ها در حال تهیه است که توسط راهبران آموزشی توزیع می‌شود تا اشکالات دانش‌آموزان رفع شود. در مناطق زرد هم پیش‌بینی ما آموزش ترکیبی است و میزان حضور دانش‌آموزان و تقسیم‌بندی‌ها برعهده شورای مدارس است. در مناطق قرمز هم آموزش‌ها مجازی دنبال می‌شود».

معاون وزیر درخصوص کیفیت آموزشی به‌صورت آنلاین هم می‌افزاید: «والدین با فراهم کردن بسترهای آموزشی و نظارت در امر کیفیت، بسیار می‌توانند کمک‌کننده باشند. قطعا هیچ آموزشی جای آموزش حضوری به‌ویژه در مقاطع ابتدایی که دانش‌آموزان در سنین حساس‌تری هستند را نمی‌گیرد. یادمان باشد این شرایط، انتخاب ما نیست بلکه یک اجبار است که در آن قرار گرفته‌ایم. البته برای ارتقای کیفیت آموزش آنلاین ساعت‌های آموزشی را برای معلمان گذاشته‌ایم تا همگام با اهداف ما پیش روند. چون تدریس در فضای مجازی مختصات خاص خود را دارد. در این مدت سعی کرده‌ایم ابزارهای فضای مجازی را ارتقا ببخشیم و اشکالات را تا حد امکان برطرف کنیم و امکان ارتباط به‌صورت زنده (لایو) برقرار شده. به‌دنبال این هستیم تا از ظرفیت‌های متعدد و متنوع استفاده کنیم تا کیفیت فضای مجازی ارتقا یابد».

3میلیون دانش‌آموز گوشی هوشمند ندارند

حکیم‌زاده به برخی مشکلات موجود اشاره می‌کند و می‌افزاید: «برخی از مناطق زیرساخت‌های فناوری ندارند که فراهم‌کردن زیرساخت‌ها جزو وظایف و ماموریت‌های وزارت ارتباطات است. البته وزارتخانه ما در حال پیگیری این موضوع است تا مناطق بیشتری تحت پوشش قرار بگیرند. 3میلیون و 250هزار دانش‌آموز به‌دلیل نداشتن گوشی‌های هوشمند و تبلت امکان استفاده از فضای مجازی را ندارند. امیدوارم با پویش ملی‌ای که ایجاد شده هر چه زودتر دسترسی این دانش‌آموزان هم به فضای مجازی ایجاد شود. در این راستا نیاز به مشارکت‌های برون سازمانی داریم که البته سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه قول‌هایی داده است». 

وی می‌افزاید: «نداشتن تبلت یا گوشی هوشمند هم می‌تواند یک فرصت و هم یک تهدید باشد. در شرایط عادی باید میلیاردها تومان خرج ساخت مدارس می‌شد اما هم‌اکنون با یک و نیم میلیون تومان می‌توان به دانش‌آموز محرومی تبلت داد و مدرسه را عملا با این مبلغ در اختیار دانش‌آموز قرار داد که بتواند از منابع متعدد و متنوع یادگیری استفاده کند».