۰ نفر

کنکور ۹۹؛ دو قدم مانده به حذف

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 456138
کنکور ۹۹؛ دو قدم مانده به حذف

کار کرونا در کشورمان دارد به جاهای باریک می‌کشد. دیروز ما بازهم رکورد زدیم و 235 فوتی کرونا را فرستادیم به سفر آخرت. در این اوضاع آشفته که نظم و ترتیبِ ذهن مردم را به هم ریخته، ذهن و روح و روان یک جماعت -که تعدادشان کم نیست- از بقیه آشفته‌تر است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم؛ کنکوری‌ها روزهاست حال و روز خوشی ندارند و درحالی که مجبورند هر روز اخبار شیوع کرونا و فوتی‌هایش را دنبال کنند ناچارند با استرس ناشی از حرف‌های ضد و نقیض مسؤولان نیز بجنگند. این بدترین کنکوری است که تا به حال در کشورمان وجود داشته،‌ بلاتکلیف‌ترین کنکوری هم هست که تا امروز حافظه‌ها به یاد می‌آورد. طبق جدول زمان‌بندی سازمان سنجش،‌ همین پنجشنبه داوطلبان آزمون دکتری باید به حوزه‌های امتحانی بروند، ‌پنجشنبه، جمعه و شنبه هفته بعد هم داوطلبان کارشناسی ارشد. اما هنوز هیچ کدام از این دو گروه با قطع و یقین نمی‌دانند تکلیف‌شان چیست و آیا سرانجام کنکور برگزار می‌شود یا نه و اگر برگزار می‌شود تامین جانی دارند یا خیر. این دلهره به جان بسیاری از داوطلبان افتاده و خانواده‌های زیادی را گرفتار فکر و خیال کرده. برخی داوطلبان تصمیم دارند در کنکور شرکت نکنند، برخی هم سعی دارند با رساندن مراتب نگرانی خود به گوش مسؤولان جلوی برگزاری کنکور را بگیرند. این عده در فضای مجازی هشتگ (#سلامت- دانشجو) راه انداخته، از وزیر بهداشت استمداد طلبیده و حتی با برخی نمایندگان مجلس تماس تلفنی برقرار کرده‌اند تا شاید بتوانند کنکور 99 را ملغی کنند که البته تا امروز و تا این لحظه موفق نشده‌اند. بار روانی همه این اتفاقات اما بر روح و روان کنکوری‌ها سنگینی می‌کند و هر بار که خبرهای ضد و نقیضی از ناحیه مسوولان منتشر می‌شود این فشار را تشدید می‌کند. 175 هزار داوطلب کنکور دکتری، 659 هزار داوطلب کنکور کارشناسی ارشد و یک میلیون داوطلب کنکور کارشناسی حالا درست بین یک دوراهی ایستاده‌اند که یک طرف آن لغو کنکور و سر دیگرش برگزاری کنکور با همه نگرانی‌ها و دلشوره‌هاست.
 

جلسه وزیر در مجلس

وزارت علوم پس از آن که شخص وزیر، لغو کنکور را غیرممکن دانست و گفت به هر ترتیب ممکن همه کنکورهای سال 99 برگزار می‌شود، دیگر هیچ اظهار نظری در این باره نکرد. تاکنون اما از ناحیه وزارت بهداشت حرف‌های زیادی درباره کنکور شنیده شده که حالا پس از جلسه دوشنبه شب وزیر بهداشت با کمیسیون آموزش مجلس به اوج خود رسیده است.

راوی آنچه در این جلسه گذشت احمدنادری، نماینده عضو این کمیسیون است که در گفت‌وگو با فارس حرف‌هایی زده که اگر درست باشد و جامه عمل بپوشد، سندی است بر آشفته‌بازار کنکور امسال و تصدیقی است بر بلاتکلیفی کنکوری‌های 99.

نادری داوطلبان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی را از هم جدا کرده و سه وضعیت را برای آنها ترسیم کرد که البته به قول او همگی منبعث از پروتکلی است که وزیر بهداشت در این جلسه به نمایندگان ارائه داده است.

طبق این پروتکل، کنکور دکتری با همه دستورالعمل‌های بهداشتی در موعد مقرر برگزار می‌شود و اگر همه چیز طبق اصول باشد و سازمان سنجش از پس اداره اوضاع برآمد آن وقت کنکور کارشناسی ارشد نیز برگزار خواهد شد. اما اگر سازمان سنجش از پس اجرای پروتکل‌های بهداشتی برنیامد کنکور کارشناسی ارشد متوقف خواهد شد.

اولین برداشتی که از گفته‌های این نماینده مجلس می‌شود سپر بلا بودن داوطلبان آزمون دکتری است که البته خیلی قبل‌تر از این جلسه، برخی داوطلبان کنکور دکتری آن را بو کشیده و به آن واکنش نشان داده بودند. درفضای مجازی، داوطلبانی که هم‌قسم شده‌اند تا علیه برگزاری کنکور توفان توییتری راه بیندازند، ‌گفته‌اند حاضر نیستند با شرکت در کنکور دکتری از خطرات احتمالی استقبال کنند، بلکه آنقدر فشار می‌آورند، پیام می‌دهند و تماس می‌گیرند تا کنکور سرانجام لغو شود.

لغو کنکور کارشناسی

پروتکلی که وزیر بهداشت به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس ارائه داده شاید در مرحله اول برای حدود 175 هزار داوطلب کنکور دکتری و سپس برای 659 هزار داوطلب آزمون کارشناسی ارشد خوشایند نباشد، ولی تا حدی که احمد نادری درباره‌اش توضیح داده، حتما به مذاق طرفداران لغو کنکور کارشناسی خوش است.

ظاهرا شخص وزیر بهداشت با برگزاری کنکور کارشناسی مخالف است، مجلس هم گویا با وزیر همنواست و هر دو در موضعی مشترک باور دارند در شرایط فعلی برگزاری کنکور سراسری به صلاح نیست. این یعنی که به احتمال فراوان یک میلیون نفری که برای کنکور سراسری ثبت نام کرده‌، ماه‌ها برای موفقیت در آن کوشیده،‌ هزینه کرده و وقت گذاشته و خود را دانشجوی فصل پاییز دانشگاه‌ها مجسم کرده‌اند تا زمانی نامعلوم باید بلاتکلیف بمانند.

البته تا این لحظه درباره لغو یا برگزاری کنکور کارشناسی تصمیم نهایی اتخاذ نشده، ولی از ظاهر امر پیداست که دراین باره میان تصمیم‌گیرندگان و افراد دخیل اتفاق نظر وجود ندارد. در واقع در حالی که وزیر بهداشت و برخی نمایندگان مرتبط در مجلس از لغو کنکور و اولویت‌دادن به سلامت داوطلبان ابایی ندارند و مایل به این کار هستند، عده‌ای دیگر و از قضا در وزارت بهداشت با این کار مخالفند.

آخرین کسی که آب پاکی را روی دست کنکوری‌ها ریخت و از لغو نشدن کنکور حرف زد، حسین قنبری مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت بود که خطاب به همه کسانی که خواهان لغو یا تعویق کنکورند، گفت به جای تلاش در این راه دنبال راهکارهایی برای برگزاری بهتر این آزمون‌ها باشید. بعد از این نصیحت نیز او توضیح داده که علت لغو نشدن کنکور این است که هیچ تصویر روشنی از ادامه روند شیوع کرونا در کشور وجود ندارد و بنابراین نمی‌شود هیچ کدام از آزمون‌های سال ۹۹ را به تعویق انداخت.

قنبری که اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی ظاهرا نقطه اتکای او برای برگزاری کنکور است، در عین حال تبعات برگزارنشدن کنکور را بیش از برگزار شدن آن می‌داند و می‌گوید فشارهای روانی‌ای که پس از لغو کنکور به داوطلبان و خانواده‌ها وارد می‌شود بیشتر از فشاری است که با برگزاری آزمون به افراد وارد می‌شود، بنابراین باید پذیرفت کنکور نیز بخشی از زندگی در شرایط کرونایی کشور است.

حرف‌های قنبری البته با این که حاوی حقایقی است اما این نکته تلخ را در دلش دارد که چرا در یک وزارتخانه واحد که همه افراد باید در یک موضع باشند و صدایی واحد از آنها به گوش برسد، در عمل در دو سر یک طیف ایستاده‌اند و دو حرف متضاد می‌زنند؛‌ یکی خواهان توقف برگزاری کنکور و دیگری خواستار اجرای کنکور.

دغدغه حفظ جان

کنکور کارشناسی امسال -که از چهارشنبه 29 مرداد آغاز می‌شود و پس از چهار روز، شنبه اول شهریور خاتمه می‌یابد- اگر با عینک موافقان نگاه شود باید حتما برگزار شود، چون اگر نشود سیستم آموزشی کشور برای ترم آینده دچار اخلال می‌شود. فرض کنید دانشگاه‌ها برای ترم مهر خود هیچ دانشجوی جدیدی نداشته باشند و در سال تحصیلی پیش رو هیچ ورودی جدیدی وجود نداشته باشد. مسلما این وضعیت امورات دانشگاه‌ها را مختل می‌کند و مثل یک دومینو،‌ ترم‌های آینده دانشگاه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از این موضوع گذشته، به خود کرونا و روالی که این ویروس در کشورمان در پیش گرفته اگر نگاه کنیم فعلا چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای پیش رو نیست. حتی مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند شاید شهریور و پاییز اوضاع از این هم بدتر شود و چه بهتر که همه آزمون‌های سراسری 99 در تاریخ‌های تعیین شده برگزار شود؛ چرا که معلوم نیست در ماه‌های پیش رو چه اتفاقی رخ دهد.

در واقع موافقان لغو یا تعویق کنکور شاید به این نکته توجه نمی‌کنند و فرض را بر بهترشدن اوضاع در ماه‌های آینده می‌گذارند، فرضی که آمارهای رو به تزاید کرونا در کشور خط بطلانی بر آن می‌کشد.

از سوی دیگر برحسب این فرضیه که باید دم را غنیمت شمرد و تا اوضاع بدتر از این نشده کنکور را برگزار کرد،‌ باید به این سوال نیز پاسخ داد که آیا برای حفظ سلامت داوطلبان در حوزه‌های امتحانی فکری شده است. منظورمان نوشتن پروتکل نیست، بلکه اجرای پروتکل است که از زمان شیوع کرونا در کشور تقریبا در هیچ مکانی نظارت درستی بر آن نبوده است.

پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری کنکور روی کاغذ دقیق است؛‌ همه باید ماسک بزنند، محلول ضدعفونی‌کننده داشته باشند، محیط باید کاملا گندزدایی شده باشد، مراقبان باید گان و ماسک و شیلد بپوشند و فاصله‌ها باید حداقل 5/1 متر باشد اما آیا درعمل نظارتی بر اجرای این پروتکل‌ها هست؟

داوطلبانی که تصاویر مربوط به یکی از باجه‌های رفع نقص کارت آزمون دکتری را این روزها میان خود دست به دست می‌کنند و به جمعیتی که با ماسک و بدون ماسک، شانه به شانه هم داده و برای جلو افتادن از دیگران فاصله‌های فیزیکی را زیر پا گذاشته‌اند، خیره می‌شوند این را مشت نمونه خروار رعایت موازین بهداشتی در جلسه کنکور قلمداد می‌کنند. در واقع داوطلبان نگران سلامت خود، به عبارتی نگران جان خود هستند و نمی‌خواهند آزمون‌دادن‌شان آنها را به یکی از مبتلایان روزانه یا یکی از فوتی‌های روزانه کرونا تبدیل کند.

کنکور از پنجره چشم داوطلبان

به خاطر کرونا، کنکورهای سراسری سال 99 در کشور چند بار تغییر تاریخ داد و به تعویق افتاد که این تعویق به مذاق عده‌ای خوش‌آمد و به مذاق عده‌ای ناخوش . بستگی دارد به تعویق افتادن کنکور را چه کسی و از چه زاویه‌ای ببیند، چون بسته به زاویه نگاه و اغراض هر فرد، برداشت‌ها و نتیجه‌گیری‌ها نیز فرق دارد.

مثلا سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که دخترش امسال کنکوری است در صفحه توئیتری اش نوشته این تعویق برای خانواده او استرس زا بوده.  او حتی وضعیت خانوادگی خود را به دیگران نیز تعمیم داده و اعلام کرده تعویق کنکور به بهانه سلامت افراد، اتفاقا برای سلامت روح و روان جوانان مخرب و خطرناک است.

از کنجی که او نشسته و به موضوع نگاه می‌کند تعویق کنکور باعث افزایش سرسام آور تقاضا نیز می‌شود که این در نهایت به نفع مافیای کنکور  و به ضرر متقاضیان است.

همچنین طبق تحلیل او عده‌ای از کسانی که برای به عقب افتادن کنکور دامن می‌زنند، همان‌هایی هستند که در فضای مجازی اکانت‌های فیک می‌سازند و به اسم داوطلبان واقعی، تعویق کنکور را سازماندهی می‌کنند. ‌با فاصله از کنجی که این نماینده مجلس در آن نشسته و قضایا را تحلیل می‌کند، اما داوطلبان واقعی حضور دارند که هر کدام به سبک خویش به ماجرای کنکور و تبعات کرونا بر آن نگاه می‌کنند. خلاصه نظرات آنها که ما توانسته‌ایم جمع بندی اش کنیم، این است:

در شرایطی که برگزاری تجمعات عقلاً و منطقا پذیرفته نیست، این موضوع برای برگزاری کنکور هم صدق می‌کند و ممکن است جان جوانان را به خطر بیندازد.

تعویق‌های پی در پی، برنامه‌ریزی‌های شخصی و درسی افراد را به هم می‌ریزد و تاثیر منفی بر عملکرد آنها می‌گذارد. پس بهتر بود تاریخ کنکور از ابتدا دستکاری نمی‌شد.

جابه‌جا شدن زمان کنکور در یکی دو مرحله اول قابل درک بود اما تداوم آن، استرس زیادی را به همراه دارد و فردی که از ابتدای مهرماه مطالعه و درس خواندن را آغاز کرده و در کنار آن استرس کنکور را داشته یکباره وقتی آزمون چندین بار به تعویق می‌افتد، زندگی اش تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

زمانی که برای اولین بار کنکور به تعویق افتاد، خوشحال بودم، زیرا می‌توانستم وقت بیشتری برای درس خواندن داشته باشم تا نقاط ضعف خود را جبران کنم. اکنون هم هر چه می‌گذرد و کنکور به تعویق می‌افتد هنوز باز هم برای من خوشحال کننده است، چون می توانم بیشتر درس بخوانم.

با توجه به این که در اسفندماه به کرونا مبتلا شدم و به گفته پزشک اگر بار دیگر مبتلا شوم، وضعیت ریه‌هایم بدتر می‌شود، از برگزاری کنکور نگران هستم. تصور این که برای آزمون باید چندساعت را در فضایی سربسته بگذرانم، استرس زیادی به من وارد می‌کند. خوب می شد اگر کنکور در فضای باز برگزار می‌شد.

 اگر کنکور با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، مشکلی ندارم به شرط این که فاصله‌ای که وزیر بهداشت و نماینده مجلس در جلسه مشترک خود با هم داشتند برای داوطلبان هم فراهم شود، یعنی چیزی حدود چهار متر.