شرکت آمازون که در حال حاضر به بزرگترین خرده‌فروشی جهان تبدیل شده، موفقیت خود را مدیون چشم‌انداز بلندمدت مدیرعامل و بنیان‌گذار آن، جف بزوس است.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ 25سال پیش، در تاریخ 16ژوئیه 1995، یک شرکت ناشناخته از سیاتل وب‌سایتی را تحت عنوان "بزرگترین کتابفروشی کره‌زمین" راه‌اندازی کرد. در حالی که این عمل در آن زمان شاید کمی جسورانه به نظر برسد، دو و نیم دهه بعد شرکت آمازون اعلام کرد که نه تنها بزرگترین کتاب‌فروشی بلکه بزرگ‌ترین فروشگاه جهان است.

اگر یک مورد وجود داشته باشد که جف بزوس، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آمازون به آن مشهور باشد، تمرکز جدی وی بر روی رشد بلندمدت است. با نادیده گرفتن منتقدین برای سال‌ها، بزوس با فدا کردن سودهای کوتاه‌مدت برای موفقیت‌های بلندمدت، زمان زیادی را صرف کرد، که به دنبال آن شرکت به یک مرکز قدرت جهانی و او به عنوان ثروتمندترین فرد روی کره‌زمین تبدیل شد.

گفتنی است که آمازون نه تنها جایگاه خود را به عنوان پیشرو در خرده‌فروشی آنلاین در بخش‌های بزرگ جهان تثبیت کرده، بلکه یک کسب و کار محاسبات ابری پیشرو در صنعت نیز ایجاد کرده که خود را به عنوان یک توزیع کننده اصلی در پخش موسیقی و ویدیو و همچنین عرضه بلندگوهای هوشمند بازار معرفی کرده است.

این شرکت تمام این دستاوردها را با سخت‌گیری در سرمایه‌گذاری مجدد بیشتر پول‌هایی که کسب می‌کند، به دست آورده است. با این حال، در هر دو سال گذشته، درآمد خالص آمازون از 10میلیارد دلار فراتر رفت که نشان می‌دهد این شرکت در حال حاضر بیشتر از دیدگاه بلندمدت بزوس کسب درآمد می‌کند.

در نمودار ارائه شده، میزان درآمد و درآمد خالص شرکت آمازون از سال 1997 تا 2019 را مشاهده می‌کنید؛

درآمد شرکت آمازون