۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گمانه‌های ریزش کوتاه مدت قیمت طلا/ فلز زرد در مسیر اصلاح قیمتی

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶
کد خبر: 456480
گمانه‌های ریزش کوتاه مدت قیمت طلا/ فلز زرد در مسیر اصلاح قیمتی

پس از مشاهده افزایش نزدیک به ۵۰۰دلاری طلا در طول چهار ماه گذشته، غیرمنطقی نیست اگر در شرایط فعلی انتظار کاهش قیمتی به منظور اصلاح را داشته باشیم.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ پس از انجام ۹ روز معاملات متوالی که منجر به قیمت گذاری صعودی طلا شد، فلز زرد روز گذشته بر روی نشانگر ضعف قرار گرفت. با وجود اینکه پس زمینه اساسی که موجب جابجایی قابل توجه قیمت طلا شده، همچنان در جای خود باقی است اما به نظر می‌رسد این فلز زرد کمی در مسیر فرسایشی قرار گرفته است.

معاملات روز گذشته با کف قیمتی ۱۹۳۹.۵۸ دلار در هر اونس و با نوسان حدود ۱۵ دلار در سقف قیمتی ۱۹۵۵ دلار قرار داشت. معاملات آتی طلا قابل تحویل در ماه دسامبر صبح روز گذشته ۱۹۵۲ دلار قیمت خورد و البته با حجم بسیار کمی جریان یافت و تا بعد از ظهر به ۱۹۷۰.۷۰ دلار رسید که در مجموع افت ۶ دلاری را نسبت به روز گذشته رقم زد.

1

(نمودار قیمتی معاملات آتی طلا)

کاهش متوسط قیمت طلا روز گذشته همراه با تضعیف دوباره ارزش دلار آمریکا به ثبت رسید. بر این اساس شاخص قیمت طلای کیتکو تا ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته ۱۹۵۴.۷۰ دلار بود که کاهش ۱۶.۲۰ دلاری در طول روز به ثبت رساند. در یک بررسی دقیق‌تر در برخی معاملات قیمت طلا در طول روز حتی تا ۲۲.۹۰ دلار هم کاهش یافت. این در حالی است که کاهش ارزش دلار خود موجب کاهش ۶.۷۰ دلاری قیمت طلا در هر اونس و در نهایت کاهش قیمت‌های روز گذشته به بیش از ۱۶ دلار در هر اونس رسید.

2

(نمودار تاثیر کاهش ارزش دلار بر قیمت فلزات گرانبها)

ضعف دلار پس از آنکه شاخص ارزی دلار در أواسط ماه مارس به بالاترین نرخ یعنی ۱۰۳ واحد رسید آشکار شد، این شاخص با کاهش ۰.۵۳ درصدی در معاملات امروز در سطح ۹۲.۹۳۵ واحدی ایستاده است. آمارها بیانگر آن است که کاهش تجمعی شاخص دلار در طول چهار و نیم ماه گذشته به بیش از ۱۰ درصد رسیده است. ضعف دلار را می‌توان به انباشت دارایی‌های گسترده بانک فدرال رزرو، همراه با نرخ بهره نزدیک به صفر نسبت داد. با این حال، فدرال رزرو به تنهایی در این میان تاثیرگذار نیست و دیگر بانک‌های مرکزی سطح جهان نیز به طور جدی تلاش کرده‌اند تا از رکود اقتصادی ایجاد شده نجات یابند.

با توجه به مخارج گسترده ارزی رو به افزایش بانک‌های مرکزی در جهان برای تزریق نقدینگی به اقتصاد خود، راهکار چاپ پول همچنان ادامه یافته که البته اگرچه از دیدگاه تحلیل‌گران راهکار صحیحی نیست اما در شرایط کنونی تنها راهکار عملی به نظر می‌رسد. بر همین مبنا به نظر می‌رسد که طلا در سه ماه آینده، شش ماه و حتی یک سال آینده نسبت به اکنون افزایش قیمت بیشتری داشته باشد تا جایی که برخی افزایش قیمت این فلز گرانبها را تا پایان سال حتی تا سطح ۲۲۰۰ و حتی ۲۳۰۰ دلار در هر اونس هم پیش‌بینی کرده‌اند. با این وجود سوال اساسی این است که اگر طلا به جای ثبات شروع به عقب نشینی کند، عمق اصلاح تا پیش از شروع مرحله بعدی ثبات چه میزان خواهد بود؟