۰ نفر

پویایی صنعت آلومینیوم، به‌رغم خاموشی‌‌ها

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۲۷
کد خبر: 559011
پویایی صنعت آلومینیوم، به‌رغم خاموشی‌‌ها

با ورود به سال جدید کمبود برق صنایع مادر را به طور جدی تحت تاثیر قرار داد به طوری که صنایعی همچون فولاد و سیمان با قطعی‌های مداوم مواجه شدند و جهش قیمت در بازار حاکم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  در این بین صنعت آلومینیوم به دلیل نوع عملکرد و کوره‌های مصرفی توانست از این موضوع جان سالم به در برد و همچون گذشته و با به‌کارگیری برنامه‌های خاصی چرخه تولید را در حالت پویا نگه دارند.
در همین راستا دبیر کل سندیکای آلومینیوم با بیان اینکه از اواخر بهار شاهد قطعی‌های مکرر برق خانگی و صنعتی شدیم گفت: بر این اساس وزارت نیرو تصمیم گرفت برای کنترل مصرف برق اولویت خاموشی‌های مکرر را به صنایع اختصاص دهد و آنها را از داشتن برق محروم کردند. چنان که در زمستان نیز این اتفاق منجر به قطعی گاز بخش‌های صنعتی شد.
آریا صادق نیت‌حقیقی افزود: اگرچه امسال مزین به شعار «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» است، اما در واقعیت و در عمل این‌گونه نیست و کمترین حمایت از صنعت می‌شود و به نظر می‌رسد دیواری کوتاه‌تر از صنایع وجود ندارد. در این بین سندیکای آلومینیوم به صورت مستقیم با وزیر نیرو وارد مذاکره شد و مشکلات صنعت را مطرح کرد.

به گفته وی در صنعت آلومینیوم میزان تولید و مصرف نزدیک به یکدیگر بوده و هرگونه کمبود مواد اولیه می‌تواند صنایع پایین‌دستی را به شدت تحت تاثیر قرار ‌دهد و افزایش قیمت‌ها و کمبود شدید در بازار را در پی خواهد داشت.وی تصریح کرد: نوع کار و شکل کوره‌های مصرفی در صنعت آلومینیوم به گونه‌ای است  که اگر به هر دلیلی خاموش شوند روشن کردن مجدد کوره‌ها علاوه بر دشواری به هزینه و زمان مضاعف نیاز دارد و این موضوع زیان سنگینی به صنایع وارد می‌کند که در ادامه نتیجه این وضعیت در صنایع پایین‌دستی نمایان می‌شود و فعالیت این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی به صورت مستقیم وارد مذاکره با وزارت نیرو و صمت شدیم تا صنایع مادر آلومینیوم را مورد توجه قرار دهند و از کاهش مصرف برق در واحدهای تولیدی این بخش از صنعت چشم‌پوشی کنند.

 تعویق برنامه توسعه‌ای با قطعی برق

دبیر کل سندیکای آلومینیوم در ادامه گفت‌وگو  تصریح کرد: عدم کاهش مصرف برق مشروط به این نکته است که واحدهای صنعتی آلومینیومی‌ پروژه‌های توسعه‌ای و برنامه‌های افزایش تولید را به تعویق بیندازند و با همین ظرفیت پیش بروند و هر برنامه و طرحی را به زمان بعد از کمبود برق موکول کنند. با این تعامل توانستیم فعالیت صنایع مادر را در شرایط فعلی حفظ کنیم و چرخ بازار و صنایع پایین‌دست صنعت آلومینیوم را نیز در حال حرکت نگه داریم.

وی ادامه داد: همسو با صنایع مادر، صنایع پایین‌دستی شامل حال قطعی‌های برق شدند و در برخی از شهرک‌های صنعتی همچون شهرک شکوهیه قم خاموشی‌ها به صورت روزانه از ساعت ۱۴ تکرار می‌شد. با پیگیری‌ها و مذاکره‌های انجام شده این زمان از قطعی برق به ساعت ۱۵:۳۰ موکول شد تا ضرر و زیان کمتری نصیب واحدهای تولیدی پایین‌دستی شود. این شرایط در شهرک‌های مختلف متفاوت است به نوعی که در برخی از کارخانه‌ها دو روز در هفته به طور کامل برق قطع می‌شود و بعضی از واحدها روزانه و در ساعت خاصی شاهد خاموشی و تعطیلی تولید هستند.

 افزایش قیمت‌های  حوزه آلومینیوم ناشی از قطعی برق نیست

صادق نیت‌حقیقی ابراز کرد: در مجموع خاموشی‌های مکرر ضرر زیادی را به صنایع پایین‌دستی وارد می‌کند، به طوری‌که میزان تولید آنها به شدت کاهش و هدررفت مواد اولیه افزایش یافته است و از طرفی قطع برق سلامتی کارکنان و کارگران خط تولید را تحت تاثیر قرار داده است و همچنین از نظر کیفیت نیز آسیب‌های جدی را به بدنه تولید وارد می‌کند. تکرار خاموشی‌ها تجهیزات صنعتی را معیوب کرده و از کار می‌اندازد و به طور کلی قطع برق برای صنعت به خصوص صنایع آلومینیومی‌ حکم سم را دارد.  دبیر کل سندیکای آلومینیوم خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌های صورت گرفته در حوزه آلومینیوم ناشی از قطعی برق نبوده؛ این نوسان‌ها ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی بود که اکنون قیمت جهانی رکورد ۱۰ سال گذشته را به ثبت رسانده است و لاجرم قیمت‌های داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. نوسانات نرخ دلار نیز مولفه دومی ‌است که قیمت محصولات آلومینیومی ‌را تغییر می‌دهد. در مجموع افزایش نرخ دلار و قیمت جهانی آلومینیوم دو عامل موثر بر بازار داخلی ایران محسوب می‌شوند. با تمامی ‌این اوصاف توانستیم با تعامل‌های انجام شده بازار آلومینیوم را حفظ کنیم.

به گفته وی پیش‌بینی آینده قیمتی این فلز سفید عملا امکان‌پذیر نیست، اگر دولت سیزدهم بخواهد برنامه کاهش نرخ ارز را در پیش بگیرد  و ارزش پول ملی را افزایش دهد می‌توان به کاهش قیمت‌های داخلی آلومینیوم خوش‌بین بود، اما اگر اتفاقی خلاف این موضوع بیفتد و دولت جدید نتواند تعاملات بین‌المللی خود را به نتیجه برساند و کسری بودجه ترمیم نشود، قطعا کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز تداوم خواهد داشت که تاثیر آن را در صنایع مادر و محصولات تولیدی مشاهده خواهیم کرد. تمام این برنامه‌ها به سیاستگذاری‌های دولت بستگی دارد که چه سمت و سویی را برای حرکت انتخاب خواهد کرد.