۰ نفر

معاون فنی گمرک؛

ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش منتفی شد

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۶
کد خبر: 542150
ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش منتفی شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران در جلسه‌ای که امروز با حضور دستگاه‌های ذیربط در رابطه با تعیین تکلیف کانتینرهای لوازم خانگی بوش برگزار شده، در نهایت با توجه به ابهامات مطرح شده ترخیص کالاهای بوش کنسل اعلام شد و امکان ترخیص پیدا نکرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ مهرداد جمال ارونقی ، در رابطه با جلسه ای که چندی پیش قرار بود در رابطه با ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش برگزار شود و در صورت تائید وزارت صمت ، بانک مرکزی ، گمرک و دستگاه های نظارتی ترخیص صورت بگیرد توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت که این جلسه امروز(یکشنبه) با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی تشکیل و به طور مفصل در این رابطه بحث و بررسی صورت گرفت.

ارونقی  با بیان این‌که در نهایت در مورد ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش توافقی صورت نگرفت اعلام کرد که ابهاماتی در این خصوص وجود داشت از جمله بحث تامین ارز آن که برخی دستگاه‌ها تاکید داشتند که به صورت بانکی انجام شده و امکان ترخیص دارد ولی مساله اینجا بود که ورود لوازم خانگی بوش بخشی  با ارز اشخاص و برخی دیگر با ارز بانکی ۴۲۰۰ تومانی در سال 1396 و 1397 صورت گرفته بود.

وی همچنین به ایرادات مربوط به ثبت سفارش کانتینرهای لوازم خانگی بوش نیز اشاره کرد و در بخشی دیگر افزود: این موضوع نیز از سوی گمرک مطرح شد که لوازم خانگی بوش حتی با توجه به شرایط اعلامی، امکان ورود براساس مصوبه بهمن‌ماه سال 1398 که برای تعیین تکلیف کالاهای گروه چهار از سوی هیات دولت صادر شده بود را هم نداشت.

ارونقی یادآور شد: ترخیص کالاهای لوازم خانگی بوش در این جلسه منتفی اعلام شد و وزارت صمت درخواست اعاده دادرسی را داشته است.

از آبان سال گذشته که ماجرای ورود ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی مطرح شد. ابهامات موجود در رابطه با ورود این کالا و همچنین ممنوعیتی که برای واردات کالای گروه چهار وجود داشت موجب توقف ترخیص این محموله ممنوعه از سوی گمرک شده بود. در این بین جریان منشأ ارز و ثبت سفارش این کالا از سوی دستگاه‌های مربوطه شفاف نبود و هیچ گاه به آن پاسخی ندادند.

اما از چندی پیش مجددا رایزنی های در مورد ورود لوازم خانگی بوش صورت گرفت و حتی خبرهایی مبنی بر ترخیص بخشی از آن منتشر شد ول گمرک ایران اعلام کرد که ترخیصی صورت نگرفته و قرار است طی جلسه ای با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه موضوع بررسی و در صورت عدم وجود مانع قانونی ترخیص صورت بگیرد، جلسه ای که امروز برگزار و به ترخیص منتهی نشده است.