۰ نفر

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری:

احتمال پذیرش معتادان متجاهر تهران در مراکز بهاران شهرداری از اواسط تیرماه/ تدابیر شهرداری برای کاهش زباله‌گردی کودکان

۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
کد خبر: 448513
احتمال پذیرش معتادان متجاهر تهران در مراکز بهاران شهرداری از اواسط تیرماه/ تدابیر شهرداری برای کاهش زباله‌گردی کودکان

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در صورت تامین هزینه‌های تجهیز مراکز بهاران شهرداری از سوی دولت و مشخص شدن فرایند جذب مراجعه کنندگان از جهت ابتلا به کرونا، از اواسط تیرماه، جذب آن‌ها آغاز خواهد شد.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی، سید مالک حسینی" سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران" در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درخصوص ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت زباله گردی کودکان گفت: هم اکنون یکی از موضوعات خیلی مهم تغییر رویکرد شهرداری در مواجهه با موضوع کار کودک و زباله گردی کودکان است که هدف قرار دادن پیمانکاران به جای برخورد با کودک زباله گرد را محور قرار داده است.

او با تاکید بر اینکه این اتفاق یک نقطه عطف در شهرداری تهران است اظهار کرد: نباید به این مساله ساده نگاه کرد چراکه این تغییر رویکرد در شهرداری بر مبنای این است که ما معتقدیم کودک کار خود قربانی این جریان است و بر اساس خواست خودش زباله گردی انجام نمی دهد.

حسینی با بیان اینکه تغییر این نگرش به مرور زمان و تبدیل آن به یک فرهنگ در واقع اقدامی در حمایت از کودکان کار است، اضافه کرد: شهردار تهران در یک بند از بخشنامه ابلاغی به صراحت خواسته است تا سال 1400 تعداد مخازن به نصف میزان موجود کاهش یایند. معنای دیگر این بند از بخشنامه این است که وقتی مخازن فعلی از سطح شهر جمع شود طبیعتا زباله‌ای وجود نخواهد داشت که پدیده زباله گردی را به همراه داشته باشد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی با تاکید بر اینکه این امر اتفاقی است که از نظر بهداشت عمومی و مقابله با زباله گردی، مخصوصا در حوزه کودکان مهم است، ادامه داد: اما دغدغه دیگری هم وجود دارد که اگر این اتفاق بیافتد این کودکان به نوع دیگری از کار متمایل یا مجبور می شوند که ما برای رفع این دغدغه در حوزه مددکاری برنامه‌هایی را با مشارکت سمن‌های تخصصی این حوزه در حال تدوین داریم. در این فرایند تلاش می‌کنیم کودکان را کم کم با فرایندهایی که برای توانمندسازی خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم از این مساله دور کنیم؛ اما حل این مساله به تنهایی از عهده ما برنمی آید و باید همه مشارکت کنند.

حسینی گفت: برای این امر ایده‌هایی مطرح است که در حال بررسی آن هستیم و پس از جمع‌بندی در آینده آن را اعلام خواهیم کرد. محور اصلی این طرح این است که کودک را از چرخه کار و مخصوصا زباله گردی خارج کنیم.

او با اشاره به نظارتی که برای این اقدام در نظر گرفته شده است،گفت: نظارت در اینجا دو بخش دارد که خیلی مهم است؛ یک مورد نظارت سیستماتیک درون شهرداری است و بازرسی شهرداری به طور خاص مأموریت پیدا کرده که آن را درون شهرداری انجام دهد و حتی  شهردار تهران در بخشنامه‌اش تاکید کرده در صورتی که مسامحه شده باشد، باید با عوامل این موضوع برخورد شود.

حسینی گفت: دومین مورد درخواست از مردم برای مشارکت است. هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم که با همکاری ngoها و ظرفیت مددکاری سازمان خدمات اجتماعی به عنوان متولی این موضوع اجرایی شود. اگر مردم به سرعت و به موقع بتوانند گزارش حضور کودکان زباله گرد را بدهند، ضمن بازخواست از پیمانکار پسماند منطقه، این گروه‌ها به این بچه‌ها متصل می‌شوند و از مسیر مددکاری و نه با اجبار و الزام به خانواده‌ها وصل می‌شوند و سعی می‌کنند تا به یک اطلاعات دقیق و مطمئن برسیم  و سپس با خدمات کاهش آسیب و حمایتی از خانواده‌ها ، کم کم سعی کنیم آنها را از چرخه خارج سازیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اجرای این بخشنامه به بخشهای دیگری هم تسری پیدا کند، گفت: فعلا تمرکز اصلی ما بر پدیده زباله گردی متمرکز است اما برای نمونه، به سبب آنکه در طی روز ساخت و سازها و اقدامات عمرانی بسیاری در سطح شهر انجام می‌شود که مربوط به شهرداری نیست و بخش خصوصی آن را انجام می‌دهد که ممکن است احیانا از کودک کار استفاده شود، می‌تواند در آینده مورد توجه قرار نگیرد.

او همچنین اضافه کرد: در سال جاری آموزش کارکنان شهرداری در مورد مباحث مواجهه با کار کودک و حقوق کودک نیز در دستور کار قرار گرفت که به خاطر کرونا عقب افتاده است، اما تلاش داریم حتی به صورت آنلاین، این دوره ها را برگزار کنیم.

حسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ساماندهی متجاهر در تهران گفت: براساس آخرین آماری که مقامات بهزیستی اعلام کرده‌اند، در کشور بیش از هشت هزار نفر معتاد متجاهر که عمده آنها در تهران هستند، جذب و به مراکز ماده 16 منتقل شدند و اکنون به نسبت شرایط حادی که داشتیم، وضعیت بسیار بهتر شده است‌.

او با اشاره به پذیرش معتاد در مراکز بهاران گفت: در موضوع مراکز بهاران برنامه ما این بود که از اسفند ماه بنا بر قول قبلی که داده بودیم به صورت تدریجی تا سقف دو هزار نفر در این مراکز پذیرش کنیم اما با شیوع کرونا و بخش نامه‌ای که صادر شد، در مراکز ماده 16 پذیرشهای جدید ممنوع شد.

حسینی ادامه داد: در فروردین ماه به دلیل حاد شدن شرایط و حضور معتادان در سطح شهر دوباره این مساله مطرح شد که پذیرش در این مراکز از سر گرفته شود وتاکید شد که مراکز بهاران فعال شوند. البته طی این مدت پیمانکاران عمرانی که باید در یک سری از مراکز مقاوم‌سازی و اصلاحات عمرانی انجام می‌دادند به دلیل شرایط کرونا و به طور ناخواسته کار را متوقف کردند، ضمن این که فرایند فعال شدن ماده 16 تقریبا تا اواخر اردیبهشت ماه طول کشید و در هفته آخر اردیبهشت ماه طرح عملیاتی شد و ما نیز به تبع آن وضعیت مشابهی داشتیم.

حسینی با بیان اینکه اکنون از استانداری درخواست کردیم دو موضوع را مشخص کنند، گفت: یکی از آن دو موضوع، فرایندی است که برای ماده 16 اعمال شد؛ یعنی افرادی که می‌خواهند به مراکز بهاران بیایند گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به کرونا ارائه دهند‌. ضمن این که ستاد ملی مبارزه با کرونای استان تهران تاییدیه بدهد که ما می‌توانیم در مراکز بهاران از این افراد نگهداری کنیم. این اتفاق به این دلیل است که مراکز بهاران در بخشهای کالبدی و مناطق سکونتگاهی قرار دارند و حساسیت بالاست.

حسینی ادامه داد: موضوع دوم این است که آماده‌سازی زیرساختها و تجهیز مراکز است که در مجموع هزینه چند میلیاردی برای شهرداری در پی داشته است و شهرداری در واقع ضمن اختصاص زیر ساخت مراکز را از لحاظ اقامتی و کارگاه های مهارت آموزی تجهیز کرده است؛ اما برای هزینه‌های جاری منابعی پیش‌بینی نشده است و عمده منابع ما به موضوع ساماندهی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در سامان سراها، مددسراها و پایگاههای خدمات اجتماعی اختصاص یافته است که هزینه‌ای چند ده میلیاردی برای شهرداری دارد.

او با بیان اینکه نگهداری از این افراد با دریافت مجوز از بهزیستی چه در قالب ngo یا هر موسسه دیگری نیازمند هزینه است، گفت: ما ردیفی برای تامین این هزینه نداریم؛ لذا یکی از بحثهایی که درخواست دادیم که موضوع آن مشخص و شفاف شود این است که این هزینه از کجا باید تامین شود و آیا ستاد مثل کاری که در ماده 16 می‌کند بابت هر نفر نگهداری در اینجا نیز هزینه می کند یا خیر. این موضوع باید شفاف شود.

حسینی با بیان اینکه این مراکز در حال آماده سازی است، گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر این دو موضوع مشخص شود، بتوانیم از اواسط تیر ماه پذیرش را شروع کنیم.

او گفت: در فرایند جمع‌آوری تنها کمکی که کردیم برای ساماندهی این موضوع در شهر بر اساس تکلیفی که ستاد داشت، وسیله انتقال این افراد را تامین کردیم و در سایر فرایندها هیچ ورودی نداریم و لذا نمی توانم پاسخ خیلی دقیق راجع به وضعیت جمع‌آوری آن‌ها بدهم.