۰ نفر

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران:

تشریح نقاط ضعف‌ شهرداری تهران در مقابله با کرونا/ واکنش به حاشیه‌های مدرک تحصیلی معاون جدید حمل ونقل

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۲
کد خبر: 435479
تشریح نقاط ضعف‌ شهرداری تهران در مقابله با کرونا/ واکنش به حاشیه‌های مدرک تحصیلی معاون جدید حمل ونقل

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در حوزه ضدعفونی کردن معابر و فروش اینترنتی ضعف‌های جدی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد علیخانی در واکنش به اظهار نظر رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران مبنی بر اینکه بی‌اطلاعی اعضا از اقدامات کرونایی شهرداری تهران به دلیل تعطیلات نوروزی بوده است، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با وجود آنکه تعطیل رسمی بود اما در دسترس بودیم. خارج از کشور که نبودیم و حتی اگر خارج از کشور هم بودیم یک فایل است و خیلی راحت در دسترس قرار می‌گیرد. ما خودمان در کمیسیون جلسات مجازی داشته و در ارتباط بودیم. این صحبت‌ها بهانه و توجیه است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود مناف هاشمی تحصیلات مرتبط ندارد، اضافه کرد: ایشان هم تجربه کاری و هم تحصیلات مرتبط با حمل و نقل دارد. لزوما هم نباید مرتبط باشد، مگر آقای پورسیدآقایی مدرک مرتبط داشتند؟ آقای کرباسچی وقتی شهردار تهران شد تخصص شهری داشت اما ارتباطی به تخصص نداشت، ایشان مدیر بود. بخشی از مدیریت کردن ذاتی است و هر کسی که تحصیل کرده و دکترای مدیریت دارد مدیر نمی شود و خیلی ها را داشتیم که دکترا داشتند و استاد دانشگاه بودند اما وقتی جایی را به آنها دادند نتوانستند اداره کنند ولی کلاس درس را خوب اداره می کنند چون کارشان این است.

علیخانی با بیان اینکه صرفا نباید به مدرک نگاه کنیم و بنده شخصی نیستم که بگویم حتما فرد باید مدرک مرتبط داشته باشد، اضافه کرد: مدرک یکی از چیزهایی است که می‌تواند مکمل باشد و اگر مرتبط باشد بهتر است. بنده در شهرداری طرفدار انتصاب از بدنه هستم و مخالفم از بیرون نیرو بیاوریم؛ چون آنهایی که از بیرون می‌آیند مجموعه را نمی‌شناسند و مدتی صرف جایگزینی نیروهای خود به جای نیروهای قبلی می‌کنند. مثل اتفاق تلخی که در حمل و نقل افتاد و نیروهای کارشناس، زبده و باتجربه که سال ها هم فکر بودند رفتند. هر نیرویی که مفید است چه چپ یا راست باشد، باید بماند و کار کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حضور معاون جدید می‌تواند در سال آخر شورای پنجم تغییری را موجب شود، گفت: بله، معتقدم این اتفاق خواهد افتاد. در زمان آقای پورسید آقایی تبعات منفی خیلی زیادی رفتار ایشان برای شهرداری داشت و علاوه بر نارضایتی در بدنه در میان صنف‌های مرتبط با شهرداری نیز سبب اختلافات زیادی شد.

علیخانی تاکید کرد: گاهی این گونه است که فردی یکی تصمیم درست را بد اجرا می کند و  باعث خراب شدن اصل کار می‌شود. همان گونه که آقای احمدی نژاد مفهوم عدالت و مونوریل را بدنام کرد. در تدبیر و امید هم که آبرویمان رفت.

او با بیان اینکه آقای پورسیدآقایی با تجربه و با سابقه است ولی به نظرم شهرداری جای مناسبی برای ایشان نبود، اظهار کرد: فکر می‌کردم ایشان می‌تواند از تجربه اش خیلی کمک بگیرد ولی متاسفانه اینطور نشد. به نظرم آقای هاشمی در موضوع مسائل مالی و ارتباط با دولت می تواند کمک کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به توقعات شورا از معاون جدید گفت: خواسته اصلی‌مان توسعه خطوط مترو، خرید واگن و اتوبوس در کل تقویت حمل و نقل عمومی است. در این بخش انتظارمان از آقای هاشمی این است که تمام توانش را بگذارد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضعف‌های مدیریت شهری در مقابله با کرونا گفت: ما شاهد حضور گروه‌های ناشناسی بودیم که ناگهان و بدون دستورالعمل خاصی اقدام به ضدعفونی کردن معابر می‌کردند. شهرداری در این قسمت مقصر است. باید این موضوع را ساماندهی می کرد و پروتکل می‌گذاشت.

علیخانی با بیان اینکه باید بررسی می‌شد موادی که پاشیده می‌شود، چیست، تاکید کرد: در عین حال باید استاندارها تعریف و با وزارت بهداشت همکاری صورت می‌گرفت. این اتفاق نیفتاد و این ضعف است. ضدعفونی تا مدتی در شهر بی‌حساب و کتاب بود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در فروش اینترنتی هم ضعف داشتیم، اظهار کرد:  از یک سال قبل شرکت‌هایی برای فروش اینترنتی به ما مراجعه می‌کردند من هم نامه‌هایی به شرکت شهروند و سازمان میادین میوه و تره‌بار زدم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

او ادامه داد: احساس می‌کنم هنوز تفکرات سنتی در ارتباط با فروش حاکم هست درحالی که می‌توانستند فراخوان دهند و نرم‌افزارهایی که تمایل دارند شرکت کنند.

علیخانی در پایان گفت: کرونا باعث شد این مسأله دوباره جدی گرفته شود و اگر آن موقع این اتفاقات می‌افتاد خیلی خوب بود. شهرداری با وجود داشتن فروشگاه شهروند و میادین میوه و تره بار خیلی می‌توانست به مردم کمک کند.