۰ نفر

توصیه محسن هاشمی به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو؛

حادثه درون سازمانی نداریم، ماست مالی نکنید/ بازی مترو قاعده دارد

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبر: 371740
حادثه درون سازمانی نداریم، ماست مالی نکنید/ بازی مترو قاعده دارد

رییس شورای شهر تهران گفت: هر حادثه‌ای در مترو اتفاق میفتد باید فورا در کمیسیون حادثه بررسی شود. حادثه درون سازمانی نداریم و نباید اتفاقات ماست مالی شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره دلیل تعطیلات دو هفته‌ای شورا با توجه به اینکه نمایندگان شورای شهر برخلاف نمایندگان مجلس حوزه انتخابیه برای سرکشی ندارند گفت: از گذشته این رویه بوده است و تعطیلات تابستانه از شورای اول وجود داشته است. اعضای شورا موظف هستند ۷۰ ساعت جلسه داشته باشند اما بیشتر از این ساعات در شورا حاضر می شوند،‌ آنها نیز زندگی و خانواده دارند.

او درباره علت آتش سوزی دنباله‌دار در مترو طی هفته‌های گذشته نیز اظهار کرد : این اتفاقات به دلیل داغ شدن رزیستور بالای قطار است و این مساله همیشه مطرح است. با ترمز گرفتن برق قطار در داخل این رزیستور تخلیه می شود.

هاشمی اضافه کرد: در حالی که قطارهای جدید جنریتیو بریک دارند،‌ یعنی با ترمز برق تولید می‌شود و آن را به ریل سوم می‌دهند. اما قطارهای قدیمی،‌ رزیستور دارند و با ترمز گرفتن، مقاومت ایجاد می‌شود که باعث کاهش سرعت  و در نتیجه این مقاومت در سیستمی که روی سقف قطارها قرار گرفته تخلیه می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قطارهای قدیمی نباید در مسیرهای شیب‌دار کار کنند، تاکید کرد: این قطارها نباید در شیب کار کنند،‌ وقتی در خط صاف کار می کنند خیلی کمتر ترمز می‌گیرند.

او با اشاره به تعداد قطارهای قدیمی موجود در متروی تهران گفت: از یک هزار و 350 واگن موجود در متروی تهران حدود ۳۰۰ واگن  دی‌سی رزیستور دارند که اولین قطارهای خریداری شده برای تهران هستند. بعد از آن واگن های ای‌سی خریداری کردیم. از عمر این واگن ها ۲۰ سال می‌گذرد و بالای یک میلیون کیلومتر کار کرده اند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون این ۳۰۰ قطار نیازمند اورهال هستند به هزینه آن اشاره کرده و گفت: این قطارها باید در اورهال یک میلیون کیلومتر بروند و سیستم آنها از رزیستوری به جنریتیو تغییر کند که این کار هزینه‌بر است و برای تعویض سیستم ترمز هر واگن در حدود ۵۰هزار دلار سرمایه نیاز داریم.

مدیرعامل اسبق متروی تهران در ادامه اظهار کرد: البته ما به این اتفاقاتی که رخ داده آتش سوزی نمی‌گفتیم،‌ به آن دود می‌گفتیم که البته ترسناک است.

او همچنین درواکنش به ترمز گرفتن ناگهانی  قطار که موجب شکستگی گردن یکی از مسافران شد، نیز گفت: در قطار سیستمی به نام ATP قرار دارد به معنی حفاظت اتوماتیک قطار و هر قطاری که  حرکت می کند یک خانه برای خود ایجاد می کند و اگر قطار دیگری بخواهد وارد خانه اش شود،‌ ترمز اضطراری می‌کشد. هیچ قطاری در خانه دیگری نمی رود و در نتیجه وقتی این اتفاق می افتد،‌ خود سیستم جلوی آنرا می گیرد،‌ یا اگر ناگهان در قطار باز شود،‌ قطار فورا می ایستد.

هاشمی اضافه کرد: سیستم های ATP برای ده میلیون بار حادثه طراحی می شوند. در مترو یک سیل به نام سیل4 وجود دارد که نباید در ده میلیون حرکت این خطا اتفاق افتد و این خطاهایی که می تواند در قطار اتفاق افتد شبیه سازی و تست می شود. هر لحظه می تواند در قطار حادثه ای پیش آید و در اثر ترمز همین اتفاق می افتد و اگر کسی دستش به جایی بند نباشد،‌ امکان شکستگی وجود دارد. مانند کمربند در هواپیما.

هاشمی در ادامه تاکید کرد:  مترو برای تهران خیلی احتیاج است. مترو ناموس هر شهری،‌ مخصوصا برای کلانشهرها است. برای همین هیچ واگن مترویی نباید شبیه واگن متروی شهر دیگر باشد. نمی‌توانید قیافه واگن یک شهر دیگر را برای تهران به کار برید. هر شهر باید واگن شناحته شده خود را داشته باشد و از این جهت می‌گویند مترو ناموس یک شهر است.

وی درباره برخورد قطار و لوکوموتیو دیزل در پایانه فتح آباد  گفت: احتمالا این حادثه به این دلیل رخ داده است که سیگنالینگ دیزل روشن نبود.

هاشمی درباره اظهارات مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران که گفته است این قبیل اتفاقات درون سازمانی نباید رسانه‌ای شود گفت: وقتی قطارها دچار مشکل می‌شوند با دستور مرکز کنترل ATP را خاموش می‌کنند و قطار بلافاصله روی سیستم دستی قرار می‌گیرد و هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد. این مساله باید فورا با تشکیل کمیسیون سانحه بررسی شود،‌ فرد خاطی پیدا و تنبیه شود و اگر توطئه‌ای باشد در این کمیسیون معلوم می‌شود. اصلا نباید از آن بگذرند و علت دقیق آن مشخص شود.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: ماست مالی کردن کار خوبی نیست و هر حادثه‌ای در سیستم مترو ایجاد می‌شود باید فورا کمیسیون سانحه تشکیل شود و آقای نوبخت هم نباید بگویند یک مساله درون‌سازمانی بوده است،‌ ما مساله درونی نداریم،‌ باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و علت وقوع آن مشخص شود.

او ادامه داد:  در پایانه سرعت قطار نباید بیشتر از ۲۰ کیلومتر در ساعت باشد،‌ در نتیجه حوادث در پایانه معمولا حوادث خیلی مهمی نیست و ممکن است برخوردهایی رخ دهد و باید قواعد بازی را حتما رعایت کنند. به آقای نوبخت توصیه می‌کنم قواعد بازی را رعایت کنند.

هاشمی همچنین درباره توزیع 10هزار کارت شناور ترافیک نیز گفت: این طرح ترافیک نیست. یک پولی است که از طریق ماده 17 و 16 شهردار می تواند در اختیار افراد ‌اصلا طرح ترافیک به کسی نمی دهد،‌ یک کد به شما می دهد که یک میلیون تومان در آن پول قرار دارد و تنها می توانید در طرح ترافیک آنرا هزینه کنید.

او در پاسخ به این پرسش که اداره کل برنامه و بودجه شهرداری به منبع مالی این کارت‌‍ها ایراد گرفته است، گفت: بله،‌این یک اختلاف داخلی خودشان است و به ما ربطی ندارد.