۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

آزاد سازی نرخ‌ها تنها قسمتی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی را حل کرده است

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴
کد خبر: 415576
آزاد سازی نرخ‌ها تنها قسمتی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی را حل کرده است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: آزاد سازی نرخ ها انجام شده است اما هنوز هم شرکت های هواپیمایی متحمل ضررهایی هستند.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ رضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: باوجود آزاد سازی نرخ ها به دلیل افزایش نرخ دلار و موضوع تحریم ها، شرایط عادی نیست و اگر شرکتی هم ارز آماده برای خرید کالا دارد، بایستی با چندین واسطه ارتباط برقرار کند تا بتواند قطعه ای را از کشورهایی مانند آمریکا یا فرانسه تهیه کند.

وی افزود: موضوع دیگر، سه برابر شدن هزینه ها به دلیل افزایش یک باره نرخ ارز و نداشتن ثبات است و این امر به این دلیل که 70 درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی، هزینه های ارزی است بر شرکت ها اثر می گذارد.

موسوی اضافه کرد: از سوی دیگر مشکل تهیه ارز نیز وجود دارد زیرا سامانه نیما و تخصیص ارز متوقف شده است. هرچند به بسیاری از شرکت های هواپیمایی از جمله ایران ایرتور ارز تعلق نگرفته است. باوجود تمام این مشکلات، هدف اصلی، بهبود و پرتوان نگه داشتن صنعت هوایی کشور است و از نظر من باوجود مشکلات اقتصادی، تحریم ها و نرخ ارز عملکرد شرکت هواپیمایی مناسب بوده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در واکنش به حمایت دولت از صنعت هوایی کشور گفت: دولت از این صنعت حمایت می کند و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت حمایت های لازم را از شرکت ها دارد اما میتوان میزان این حمایت را افزایش داد.

وی تصریح کرد: میتوان از طریق اقداماتی مانند آزاد سازی نرخ ها یا برخی از نرخ های شناور کنترل شده از این صنعت حمایت کرد اما از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با عناوینی مانند تعزیرات یا حمایت از مصرف کننده بدون پذیرفتن استدلال های منطقی و درست شرکت های هواپیمایی درخصوص قیمت گذاری از روش های مختلفی مانند جریمه کردن یا متخلف نام نهادن شرکت ها موانعی را ایجاد می کند اما میتوان این مشکلات را برطرف کرد.

موسوی اظهار داشت: شرکت های هواپیمایی از طریق انجمن و با توافق با یکدیگر، نرخ ها را تعیین کرده و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کنند و سازمان نیز در سایت های رسمی مانند سایت انجمن این نرخ ها را اعلام می کند.

او افزود: شرکت های هواپیمایی به طور کامل این نرخ ها را رعایت می کنند اما ممکن است خطاهای کوچیکی مانند برخی تفاوت ها در نرخ ها رخ بدهد و این موضوع قابل تعمیم به کل صنعت نیست. برای مثال در نرخ گذاری اتوماتیک ممکن است خطاهایی رخ دهد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشور با همکاری انجمن شرکت های هواپیمایی به طور دقیق و کامل نرخ ها را کنترل کرده و گزارش های مربوط را ماهانه اعلام می کند. هم چنین سامانه رسیدگی به شکایات مسافران نیز وجود دارد و از این طریق نیز کنترل ها صورت می گیرد.

موسوی درپاسخ به وضعیت شرکت ایران ایرتور گفت: درحال حاضر این شرکت وضعیت خوبی دارد و باتوجه به سرمایه گذاری های انجام شده، تنها شرکتی است که توانسته است ناوگان خود را گسترش دهد و تمام این ناوگان فعال است و تا انتهای سال 98، 5 فروند هواپیما به این شرکت اضافه خواهد شد.