۰ نفر

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

معایب مشارکت پایین در انتخابات

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبر: 531305
معایب مشارکت پایین در انتخابات

کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند، مشارکت بالای مردم در انتخابات و حضور پرشور پای صندوق های رای باعث افزایش اقتدار، امنیت و همچنین بالا رفتن قدرت چانه زنی کشور در عرصه بین المللی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ پنجم اردیبهشت ماه، اسامی هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده از طرف شورای نگهبان  اعلام  و عملا تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد. از آن جایی که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات لازمه تحقق امنیت ملی و حفظ سرمایه اجتماعی نظام است، حضور گسترده در انتخابات مزایای متعدد و بی شماری برای کشور در شرایط حساس کنونی دارد.  بر این اساس رییس جمهور آینده ای که با رای قاطع مردم انتخاب شده باشد، با قدرت بیشتری می تواند دست به اصلاحات مورد نیاز کشور به ویژه در حوزه اقتصادی که موضوع نخست امروز کشور است، بزند چرا که حضور پر شور مردم در انتخابات تاثیر بسیاری در قوت و توانایی‌ های دولت منتخب دارد.

در گفتگو با «قاسم میرزایی نیکو » نماینده مردم دماوند در مجلس دهم، مساله الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات ۲۸ خرداد  مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.

X626UFiU7OJB

مشارکت حد اکثری و بالا رفتن قدرت چانه زنی در عرصه بین الملل

میرزایی نیکو با اشاره به ارتباط بالا رفتن قدرت چانه زنی در عرصه بین الملل با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، توضیح داد: مشارکت بالا و حضور پرشور در انتخابات، باعث می شود قدرت چانه زنی در عرصه بین المللی بالا رود، اقتدار و نفوذ کشور و امنیت کشور  کاملا صیانت می شود. مردم وقتی در موضوعی مشارکت می کنند، بد و خوب آن را بر عهده می گیرند، حاصل و نتیجه انتخاب را خود مردم می پذیرند.

نماینده مجلس دهم اظهار داشت: اگر همه مسایل را بتوان با نظر و رای مردم پیش برد، به یقین نتایج آن بهتر خواهد بود تا زمانی که خود ما به یک تصمیم برسیم یا تصمیم گیرندگان به یک تصمیم برسند.

آینده روشن با مشارکت بالا

قاسم میرزایی نیکو اظهار داشت: با حضور و مشارکت عمومی بالای ۶۰-۷۰ درصد جامعه رای دهنده، شرایط کاملا تغییر خواهد کرد، موضوع نخست اینکه مردم رییس جمهوری را که می خواهند می توانند انتخاب کنند و همچنین در صورت مشارکت بالا، وزن آرا  و گرایشات و مسایل دیگر نیز روشن می شود.

وی  افزود: با حضور بالای مردم در انتخابات، معایبی که پیش از این وجود داشت، می تواند رفع شود تا به سمت و سوی بهتر و آینده روشن تر پیش رویم.

معایب مشارکت پایین

عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم بیان کرد: مشارکت پایین برای کشوری که بیش از ۴۰ انتخابات داشته و هر کدام از انتخابات نتایجی دربرداشته است، مسایل بسیاری را به دنبال دارد.

میرزایی نیکو تصریح کرد: مشارکت پایین در انتخابات می تواند سه مساله به دنبال داشته باشد، نخست به معنای آن باشد که مردم معتقدند صندوق رای هیچ اثری ندارد یا بی اثر است. دوم اینکه اقبال عمومی و جامعه  و مردم به تغییر و اصلاح امور کاملا منتفی است. نکته سوم اینکه کشور از قدرت قوی برای حل مسایل داخلی و بین المللی عاجز می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در صورت مشارکت پایین، کشور نمی تواند در مجامع بین المللی با پشتوانه قوی حاضر شود و نکته آخر اینکه انتخاب و انتخاب کردن بی مفهوم می شود. اینها مواردی است که در صورت عدم حضور پایین مردم رخ خواهد داد.

به گفته وی، مشارکت پایین در انتخابات می تواند منجر به شکاف های عمیق اجتماعی در کشور که وقایع ناگواری را به دنبال خواهد داشت، شود. همانگونه که در زمان شاه اتفاق افتاد، آنها خودشان تعیین می کردند، خودشان هم مشخص می کردند گاهی هم مردم رای می دادند اما قرار نیست جمهوری اسلامی به آن سمت رود، در جمهوری اسلامی؛ جمهوریت و اسلامیت با حضور مردم معنا پیدا می کند.  وقتی فضا باز باشد، هر نامزدی از هر قشر و طبقه ای می تواند حضور داشته و جایگاهی برای نمایندگی کردن مردم داشته باشد.