۰ نفر

راز عمر طولانی و سالم ۱۰۰ ساله ها کشف شد

۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۴۸
کد خبر: 719699
راز عمر طولانی و سالم ۱۰۰ ساله ها کشف شد

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ معتقدند، ویروس‌های باکتری‌خوار روده می‌توانند به ما کمک کنند تا ۱۰۰ سالگی سالم بمانیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، به همه ما گفته شده است که برای طولانی‌تر شدن عمر باید به طور منظم ورزش کنیم؛ رژیم غذایی سالم داشته باشیم؛ به اندازه کافی بخوابیم؛ وزن مطلوب خود را حفظ کنیم؛ سیگار نکشیم و استرس را مدیریت کنیم.

به گزارش نیو اطلس، با وجود این، چرا برخی افراد به طور طبیعی به سن ۱۰۰ سالگی می‌رسند و در عین حال سالم هستند؟ یک پژوهش جدید ممکن است پاسخی برای این پرسش داشته باشد. این پژوهش نشان می‌دهد که نتیجه به آنچه در روده ما وجود دارد، مربوط می‌شود.

در طول سال‌ها، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که میکروبیوم روده، میلیاردها باکتری و سایر ریزارگانیسم‌های مفید و مضری که در مجرای روده ما زندگی می‌کنند، با خلق و خو، حافظه، وزن بدن و بیماری ارتباط دارند.

اگرچه این پژوهش‌ها در مورد چگونگی تأثیر باکتری‌های روده بر سلامتی به ما گفته‌اند، اما ویروس‌هایی که میکروبیوم را می‌سازند، کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک، ویروس روده ۱۷۶ فرد ژاپنی ۱۰۰ ساله سالم را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند آیا می‌توانند بفهمند چه باکتریوفاژهایی، این افراد را قادر می‌سازد تا سلامت خود را در سن بالا حفظ کنند.

سایمون راسموسن (Simon Rasmussen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: روده‌ ما حاوی میلیاردها ویروس است که درون و بیرون باکتری‌ها زندگی می‌کنند و نمی‌توانند برای سلول‌های انسان اهمیتی قایل نشوند. آنها سلول‌های باکتریایی را آلوده می‌کنند و از آنجا که صدها نوع متفاوت باکتری در روده ما وجود دارد، ویروس‌های باکتریایی زیادی نیز وجود دارند.

پژوهشگران با استفاده از الگوریتمی که طراحی کردند، به نقشه‌برداری از باکتری‌های روده و باکتریوفاژهای افراد ۱۰۰ ساله پرداختند. آنها دریافتند که این افراد در مقایسه با بزرگسالان بالای ۱۸ سال و افراد بالای ۶۰ سال، دارای ویروس روده متنوع‌تر و غنی‌تر و همچنین باکتری‌های متنوعی هستند.

یواخیم یوهانسن (Joachim Johansen)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: در باکتری‌ها و ویروس‌های روده ۱۰۰ ساله‌ها، تنوع بیولوژیکی زیادی را پیدا کردیم. تنوع میکروبی بالا معمولا با میکروبیوم سالم روده همراه است و ما انتظار داریم افراد دارای میکروبیوم روده سالم، بهتر در برابر بیماری‌های مرتبط با پیری محافظت شوند.

این پژوهش نشان می‌دهد که ویروس‌های آلوده‌کننده باکتری ممکن است باکتری‌هایی را که با آنها تعامل دارند، تقویت کنند و بر سلامتی تأثیر بگذارند.

یوهانسن ادامه داد: آموخته‌ایم که اگر یک ویروس با یک باکتری ملاقات داشته باشد، ممکن است در واقع باکتری را تقویت کند. ویروس‌هایی که در افراد ۱۰۰ ساله سالم یافتیم، حاوی ژن‌های اضافی بودند که می‌توانند باکتری‌ها را تقویت کنند. متوجه شدیم که آنها می‌توانند فرآیند تبدیل مولکول‌های ویژه‌ای را در روده‌ها تقویت کنند که ممکن است برای تثبیت فلور میکروبی روده و مقابله با التهاب سودمند باشد.

پژوهشگران می‌گویند که یافته‌های آنها ممکن است به ما کمک کنند تا بفهمیم چه باکتری‌ها و ویروس‌های ویژه‌ای را باید برای محافظت از بدن در برابر بیماری بهینه کنیم.

راسموسن گفت: اگر باکتری‌ها و ویروس‌هایی را کشف کنیم که تأثیر مثبتی بر فلور روده انسان دارند، گام بعدی این است که بفهمیم آیا فقط برخی از آنها در اختیار ما هستند یا همه آنها را داریم. اگر ما بتوانیم این باکتری‌ها و ویروس‌ها را به افرادی که آنها را ندارند منتقل کنیم، افراد بیشتری می‌توانند از مزایای آنها بهره‌مند شوند.

به گفته پژوهشگران، این نکته که میکروبیوم را می‌توان به طور فعال تغییر داد، بسیار مهم است. راسموسن افزود: باکتری‌های روده، یک بخش طبیعی از بدن و محیط طبیعی ما هستند و نکته مهم این است که ما در واقع می‌توانیم ترکیب باکتری‌های روده را تغییر دهیم. ما نمی‌توانیم ژن‌ها را حداقل برای مدت طولانی تغییر دهیم. اگر بدانیم چرا ویروس‌ها و باکتری‌های روده با هم سازگاری خوبی دارند، تغییر دادن چیزی که واقعا بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد، بسیار آسان‌تر خواهد بود.

نتایج این پژوهش در مجله Nature Microbiology به چاپ رسید.