۰ نفر

۲۰ درمان خانگی برای کیپ شدن بینی نوزاد

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۷:۱۱
کد خبر: 679442
۲۰ درمان خانگی برای کیپ شدن بینی نوزاد

کیپ شدن بینی، گرفتگی بینی و فشار سینوسی دلایل زیادی دارد. گاهی اوقات ابتلا به سرماخوردگی آنفولانزا و آلرژی می‌تواند موجب کیپ شدن بینی شما شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ از طرف دیگر بسیاری از عوامل تحریک کننده نیز می‌تواند زمینه گرفتگی بینی را در شما فراهم کند. در واقع زمانی که شما سرما می‌خورید و به آلرژی مبتلا می‌شوید، غشاهای پوشاننده مجاری بینی شما ملتهب و تحریک می‌شوند.در این زمان این غشاها شروع به ایجاد مخاط می‌کنند تا هر آن چه که موجب تحریک شده را از بین ببرند. این موضوع به گرفتگی بینی و بسته شدن راه تنفسی شما منجر خواهد شد. اما راهکارهای ساده برای درمان کیپ شدن بینی در چند ثانیه وجود دارد.در این مقاله از سرویس سلامت  می‌توانید با روش‌های مختلف خانگی درمان سریع گرفتگی بینی در طب سنتی آشنا شوید.

التهاب سینوس‌ها و گرفتگی بینی در اصطلاح پزشکی «رینوسینوزیت» نام دارد که معمولاً به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در بسیاری از مواقع نیز کیپ شدن بینی دلایل دیگری دارد. در ادامه می‌توانید با چند مورد از رایج‌ترین علت‌های کیپ شدن بینی آشنا شوید.

رینوسینوزیت عفونی

ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا موجب عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند و این موضوع می‌تواند علت کیپ شدن بینی شما باشد.

رینوسینوزیت آلرژیک

این التهاب معمولاً با قرار گرفتن فرد در برابر یک ماده حساسیت‌زا یا محرک ایجاد می‌شود.

رینوسینوزیت فصلی

زمانی که فرد در برخی فصول به دلیل پخش شدن گرده‌های درختان علف‌ها و گل‌ها اتفاق می‌افتد، این نوع گرفتگی بینی معمولاً در بهار و پاییز رخ می‌دهد.

رینوسینوزیت آلرژیک چند ساله

معمولاً افرادی که به این نوع گرفتگی بینی مبتلا هستند در تمام طول سال ممکن است علائم را مشاهده کنند. معمولاً عوامل مختلفی مثل کپک، شوره، موی حیوانات، گرد و غبار و فضولات حشرات می‌تواند این مشکل را در این افراد تشدید کند.

رینوسینوزیت غیر آلرژیک

معمولاً علائم این افراد با مواد محرک موجود در هوا مانند دود مواد شیمیایی و آلودگی تشدید می‌شود.

رینیت بارداری چیست؟

التهاب و گرفتگی بینی در دوران بارداری یکی از مشکلات نسبتا رایج بین مادران باردار بوده و نام پزشکی آن «رینیت بارداری» است. گرفتگی بینی در بارداری ممکن است ناشی از چاقی، افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون یا ترکیبی از همه این عوامل باشد.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ روی ۱۰۰ زن باردار، ۳۹ درصد خانم‌های باردار، در مقطعی رینیت بارداری را تجربه کرده‌اند. ‌این مشکل در طول ۳ هفته پس از زایمان برطرف می‌شود.

احتقان بینی می‌تواند علائم آپنه انسدادی خواب در دوران بارداری را نیز تشدید کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که آپنه انسدادی خواب با فشار خون بالا، عارضه پره اکلامپسی و عوارض رشد جنین مرتبط است. به طور کلی، هر خانمی که در دوران بارداری، دچار گرفتگی بینی دائمی ‌می‌شود،‌ باید با پزشک متخصص گوش، حلق بینی در ارتباط باشد و برای درمان رینیت بارداری و کیپ شدن بینی از پزشک مشورت بگیرد.

سایر عوامل مؤثر بر گرفتگی بینی

در بسیاری از مواقع گرفتگی و کیپ شدن بینی به دلیل عوامل بیماری‌زا و تحریک کننده ایجاد نمی‌شود. بلکه علت‌های دیگری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

    دراز کشیدن در وضعیت نامناسب موجب می‌شود تا بینی شما کیپ شود. معمولاً در بسیاری از مواقع افراد که تحرک کمتری دارند بیشتر در معرض این نوع گرفتگی قرار دارند.

    برخی از مواقع مسائل مربوط به ساختار سینوس‌ها از جمله پولیپ و انحراف تیغه بینی باعث شدن مجاری بینی و تومورها موجب گرفتگی بینی می‌شود.

    علت کیپ شدن یکی از سوراخ‌های بینی چیست؟ معمولاً افرادی که به انحراف تیغه بینی مبتلا هستند، نوع شدیدتری از گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند. در این افراد معمولاً یکی از سوراخ‌های بینی به طور کامل مسدود می‌شود و تنفس تنها با یکی از سوراخ‌های بینی امکان‌پذیر است.

آیا کیپ شدن بینی نشانه ابتلا به کرونا است؟

کیپ شدن بینی در کرونا معمولاً با علائم دیگری همراه است. طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی (WHO) تنها ۵ درصد از افرادی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به گرفتگی بینی دچار می‌شوند.

معمولاً این افراد علائم دیگری همچون تب، سرفه، خستگی و درد قفسه سینه را نیز در کنار کیپ شدن بینی تجربه می‌کنند. درمان کیپ شدن بینی در کرونا نیز مانند دیگر عوامل موثر بر کیپ شدن بینی، قابل درمان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

روش‌های درمان کیپ شدن بینی در خانه

برای همه ما اتفاق افتاده است که مدتی به گرفتگی بینی و افزایش ترشحات بینی دچار شده‌ایم. مشکلی آزاردهنده که نفس کشیدن را مختل می‌کند. در این زمان تنها سوالی که به ذهنتان خطور می‌کند این است که برای کیپ شدن بینی چی خوبه؟ چطور می‌توان این مشکل را در چند ثانیه برطرف کرد و از شر این گرفتگی خلاص شد؟

۱- بخور دادن بهترین درمان کیپ شدن بینی

یکی از بهترین راهکارها برای درمان سریع گرفتگی بینی «بخور دادن» است.

    برای این کار آب جوش را از یک کتری به یک کاسه یا لگن بزرگ انتقال دهید.

    آن را روی میز بگذارید و روی صندلی کنار میز بنشینید.

    صورت خود را در مقابل بخار آب جوش بگیرید.

    برای ۵ تا ۱۰ دقیقه به طور معمول از بینی نفس بکشید

برای درمان کیپ شدن بینی کودکان هم از همین روش بخور دادن استفاده کنید. برای این کار بهتر است از حمام آب گرم استفاده کنید. برای این کار دوش آب گرم را باز کنید و درب‌ها را ببندید. با کودک خود در قسمت بیرون از دوش بنشینید. اجازه دهید کودک برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در این محیط قرار بگیرد. بخار آب گرم موجب باز شدن بینی می‌شود و بهترین درمان گرفتگی بینی در طب سنتی محسوب می‌شود.

۲- استفاده از محلول آب نمک روشی ساده برای درمان گرفتگی بینی

«آب نمک» یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای درمان سریع گرفتگی بینی خانگی در طب سنتی محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای این کار از سرم‌های نمکی استفاده کنید و یا خودتان در خانه یک آب نمک تهیه نمایید. سپس از محلول آب نمک برای تمیز کردن مجاری بینی خود استفاده کنید.

برای این کار می‌توانید آب نمک را داخل یک سرنگ بریزید. سپس آن را به داخل سوراخ بریزید و آن را از راه بینی و یا دهان خارج کنید. این کار موجب شست و شوی کامل مجرای بینی شما می‌شود و در درمان کیپ شدن بینی نیز بسیار مؤثر عمل می‌کند.

۳- استفاده از منتول و یا روغن اکالیپتوس مؤثر بر درمان گرفتگی بینی

یکی دیگر از بهترین روش‌های درمان کیپ شدن بینی استفاده از قطره باز کننده بینی حاوی «منتول» یا «روغن اکالیپتوس» است. شما می‌توانید این محصولات را به راحتی از داروخانه تهیه کنید و با بو کردن منتول و اکالیپتوس یا اضافه کردن آن‌ها به آب جوش و استنشاق بخار آن گرفتگی بینی خود را درمان کنید.

این راهکار برای درمان گلو درد نیز بسیار مؤثر است و به پاکسازی بینی شما کمک زیادی می‌کند. اگر به گرفتگی بینی دچار شده‌اید و دائم از خودتان می‌پرسید که برای کیپ شدن بینی چی خوبه، بهتر است این روش را امتحان کنید.

۴- استفاده از قطره و اسپری ضد احتقان روشی مؤثر بر درمان کیپ شدن بینی

اگر گرفتگی بینی برایتان بسیار آزاردهنده شده است می‌توانید از قطره‌ها و اسپری‌های ضد احتقان استفاده کنید. این محصولات به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه بینی خود را باز کنید. توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید از این محصولات بیشتر از ۵ تا ۷ روز استفاده کنید.

از طرف دیگر امکان استفاده از این محصولات برای کودکان زیر ۶ سال وجود ندارد. کودکان ۶ تا ۱۲ سال نیز نباید بیشتر از ۵ روز از آن استفاده نمایند.

«روغن اکالیپتوس» یک ضدباکتری قوی، ضدالتهاب، مسکن و آرام‌بخش محسوب می‌شود که تنها اضافه کردن چند قطره آن به آب داغ و مالیدن آن روی بینی می‌تواند به پاکسازی بینی شما کمک زیادی کند.

مخاط بینی

۵- استفاده از کمپرس آب گرم روشی ساده برای درمان گرفتگی بینی

برای درمان سریع گرفتگی بینی و افزایش گردش خون در سینوس‌ها می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

    برای این کار تنها لازم است یک پارچه ضخیم و یک حوله کوچک را در آب گرم فرو ببرید.

    سپس آب اضافی را از آن خارج کنید.

    آن را به بینی و پیشانی خود بمالید.

    برای افزایش تأثیر این کار می‌توانید مقداری زنجبیل تازه نیز به آب گرم اضافه کنید. این کار موجب می‌شود تا گردش خون در سینوس‌های شما دو چندان افزایش پیدا کند.

    در صورت تمایل می توانید برای کمپرس آب گرم از کیسه آب گرم نیز استفاده کنید.

۶- مایعات بیشتری بنوشید تا گرفتگی بینی باز شود

هرچند نوشیدن آب و مایعات به عنوان راه اصلی درمان کیپ شدن بینی در کودکان و بزرگسالان به حساب نمی‌آید ولی نوشیدن مقدار زیادی مایعات و هیدراته‌ ماندن بدن، به رقیق‌ شدن مخاط در مجرای بینی کمک کرده و تخلیه سینوس‌های احتقانی را آسان‌تر می‌کند.

در یک مطالعه‌، محققان روی گروهی از افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مطالعه کرده و آن‌ها را به دو دسته تقسیم کردند. به دسته اول یک نوشیدنی گرم و به دسته دوم نوشیدنی هم دما با اتاق دادند و هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در احتقان بینی پیدا نکردند.

اما نکته جالب توجه این است در گروهی که نوشیدنی گرم مصرف کردند، تسکین ذهنی بیشتری نسبت به علائم سرماخوردگی در مقایسه با گروه دیگر گزارش شد. محققان می‌گویند که ‌این می‌تواند به دلیل گرمای نوشیدنی باشد که می‌تواند طعم و تجربه مصرف یک نوشیدنی را افزایش دهد و احساس بهتری در شما ‌ایجاد کند.

۷- مصرف آنتی هیستامین یک راهکار ساده برای درمان سریع گرفتگی بینی

اگر علت کیپ شدن بینی شما به دلیل عوامل آلرژیک است، می‌توانید برای درمان گرفتگی بینی از آنتی هیستامین استفاده کنید. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ مصرف آنتی‌هیستامین و کنترل شدت گرفتگی بینی در بزرگسالان مبتلا به سرماخوردگی انجام شد نشان داد که مصرف آنتی هیستامین در یک در روز اول بیماری می‌تواند به این افراد کمک زیادی کند.

معمولاً آنتی‌هیستامین بهترین دارو برای گرفتگی بینی و قطع شدن آبریزش بینی است. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به فشارخون بالا، دیابت، پرکاری تیروئید و بیماری‌های خاص قبل از استفاده از هر نوع آنتی هیستامین باید حتماً با پزشک خود مشورت کنند. از طرف دیگر مصرف آنتی‌هیستامین برای کودکان زیر شش سال و همچنین خانم‌های باردار به هیچ عنوان مناسب نیست.

۸- از زنجبیل استفاده کنید

بر اساس بک مطالعه، ۵۰۰ میلی گرم عصاره زنجبیل به اندازه لوراتادین (آنتی هیستامینی مانند کلاریتین) برای احتقان بینی ناشی از آلرژی (رینیت آلرژیک) مؤثر است. بنا بر باور محققان زنجبیل دارای مکانیسم‌های ضدحساسیت و ضدالتهابی است.

شما می‌توانید از زنجبیل به صورت دمنوش برای گرفتگی بینی استفاده کنید. در حالی که مطالعات بیشتری برای ارزیابی میزان اثربخشی عصاره زنجبیل مورد نیاز است، اما می‌توانید روزانه یک فنجان چای زنجبیل را امتحان کنید تا گرفتگی بینی شما ناشی از آلرژی کاهش یابد.

۹- سایر روش های مؤثر بر درمان کیپ شدن بینی

    از سبزیجات تند استفاده کنید.

    با نوک انگشتان سینوس‌ها را ماساژ دهید.

    یک لیوان آب گرم بنوشید.

    از چای نعنا و زنجبیل استفاده کنید.

    مقداری آب با سرکه سیب میل کنید.

    در هنگام خواب از یک بالش بلندتر استفاده کنید.

    دوش آب گرم بگیرید.

    از غذاهای حاوی پروبیوتیک استفاده کنید.

    سوپ مرغ بخورید.

چطور از کیپ شدن بینی پیشگیری کنیم؟

موارد زیادی ممکن است باعث گرفتگی و کیپ شدن بینی شود. به همین دلیل ممکن است نتوانید از ‌این عارضه پیشگیری کنید؛ اما می‌توانید تعداد دفعات بروز ‌این مشکل را با به کار بستن برخی روش‌ها، کاهش دهید:

*اگر حساسیت فصلی باعث آبریزش و گرفتگی بینی می‌شود، از پزشک خود در مورد آلرژی‌های فصلی اطلاعاتی بخواهید. آن‌ها به شناسایی آلرژن‌های بالقوه، راه‌های جلوگیری از آلرژن‌ها و درمان علائم کمک می‌کنند.

*از خود در برابر عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنید.

*دست‌ها را به صورت مکرر با آب و صابون بشویید.

* ملحفه‌های تخت و روبالشی را به طور مرتب با آب داغ و مواد شوینده بشویید.

* در فصول بهار و پاییز پنجره‌ها و درها را بسته نگه دارید.

* از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند، دوری کنید.

آبریزش بینی

گرفتگی بینی تا چند روز خطرساز نیست؟

اگر گرفتگی بینی ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد و نتوانید علت آن را پیدا کنید، باید به پزشک معالج مراجعه کنید. چون این موضوع نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی خواهد بود. همچنین اگر به همراه گرفتگی بینی، تب بالا را به مدت بیش از ۳ روز تجربه کردید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

خارج شدن ترشحات سبز رنگ به همراه درد نیز نشان‌دهنده یک مشکل جسمی است. در نهایت نیز اگر به بیماری آسم دچار هستید با سیستم ایمنی‌ بدنتان ضعیف است، گرفتگی بینی را جدی بگیرید.

همچنین اگر اخیرا آسیبی به سرتان وارد شده و پس از آن، ترشحات خونی بینی یا جریان دائمی‌ ترشحات شفاف دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر به تازگی نیز عمل جراحی بینی انجام داده‌اید و گرفتگی بینی دارید، بهتر است با جراح بینی خود مشورت کنید.

درمان کیپ شدن بینی در خانه چیست؟

برای درمان سریع کیپ شدن بینی، بر اساس علت کیپ شدن بینی، می‌توانید هر یک از روش‌های بالا را انجام دهید و از امکاناتی که در دسترس دارید، برای باز کردن سوراخ‌های بینی استفاده کنید.

برای گرفتگی بینی چه قرصی بخوریم؟

معمولا پزشکان قرص سیتریزین را بعنوان یک داروی مناسب برای درمان کیپ شدن بینی تجویز می کنند که علاوه بر این که ضد‌حساسیت است، می‌تواند جلوی آبریزش بینی را هم بگیرد. مشاوره و تجویز این دارو توسط پزشک میتواند شما را از عوارض احتمالی آن مصون نگه دارد.