۰ نفر

چه تفاوت هایی بین پوست خشک و اگزما وجود دارد؟

۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۵
کد خبر: 671809
چه تفاوت هایی بین پوست خشک و اگزما وجود دارد؟

با شروع فصل پائیز و سرد شدن هوا، میزان شیوع خشکی پوست نیز بیشتر می شود. باید توجه داشت که گاهی اوقات دلیل ایجاد پوست تحریک شده روی دست شما بیشتر از خشکی ساده است. متخصصین توصیه می کنند در پائیز بیشتر مراقب اگزمای پوستی باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از مردم جهان با مشکل خشکی پوست دست و اگزما مواجه هستند. این مشکل معمولا به شکل پوست خشک و خارش دردناک در تمام یا بخشی از دست و انگشتان مشاهده می شود.

دکتر داون دیویس، متخصص پوست در کلینیک مایو در روچستر، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: اگر دست‌های شما به شدت خشک و دردناک است و استفاده از مرطوب ‌کننده در طول روز به رفع آن‌ ها کمکی نمی‌ کند، ممکن است به اگزما مبتلا شده باشید. بدون درمان مناسب و اقدامات پیشگیرانه، اگزمای دست ممکن است بدتر شود.

به گفته آکادمی پوست آمریکا، اگزما ممکن است مانند لکه هایی از پوست قرمز، قهوه ای تیره، بنفش یا خاکستری تحریک شده به نظر برسد. زائده های پوستی ناشی از این بیماری می تواند پوسته پوسته، ملتهب و خارش دار بوده و یا احساس سوزش داشته و حتی در برخی موارد شامل تاول های خارش دار و ترک های عمیق و دردناک و چرک و خونریزی باشد.

اگزمای دست می تواند بر اثر محرک های مختلفی ایجاد شود. برخی از بیماران در دمای سردتر و خشک‌تر شاهد تحریک افزایش می ‌یابند، در حالی که برای برخی دیگر این وضعیت ممکن است در ماه‌های گرم ‌تر به دلیل تعریق بدتر شود.  

این عارضه پوستی می تواند به دلیل خشک نکردن مناسب دست های خیس یا یک واکنش آلرژیک به موادی مانند لاتکس یا فلزات و جواهرات ایجاد شود. افرادی که در کودکی به اگزما (درماتیت آتوپیک) مبتلا بودند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اگزمای دست هستند. البته مواد شیمیایی مانند حلال ها، مواد شوینده و سیمان نیز می توانند خطر را افزایش دهند.

دیویس در این رابطه گفت، با استفاده از پاک کننده های ملایم یا ضد حساسیت، شستشوی مکرر و اطمینان از زدوده شدن پاک کننده های اضافی، از تحریک شدن پوست خود جلوگیری کنید. توصیه می شود بین انگشتان دست خود را به خوبی بشویید، زیرا مواد شیمیایی و پاک کننده می توانند در این بخش جمع شوند.

وی همچنین پیشنهاد داد: به‌جای خشک کردن دست با دستگاه های دمنده هوا، دست‌ هایتان را به آرامی با حوله خشک کرده و به جای لوسیون، از کرم ها و پماد های بدون عطر استفاده کنید. هسته اصلی تمام درمان های اگزما، مراقبت از پوست حساس است.

توجه به این نکته ضروری است که بیماران مبتلا به اگزمای دست ممکن است به اگزمای پا نیز مبتلا شوند. در این میان ممکن است استفاده از وازلین روی ناحیه آسیب دیده قبل از خواب یا مالیدن مرطوب کننده غلیظ در طول روز به بهتر شدن شرایط کمک کند.

همچنین توصیه می شود: زمانی که ممکن است پوستتان با مواد محرک مواجه شود، دستکش بپوشید. برخی از افراد مبتلا به اگزما از محلول سرکه برای کاهش علائم بیماری خود استفاده می کنند که به آن محلول پانسمان اسید استیک نیز می گویند.

دکتر دیویس در این رابطه می‌گوید: بعد از تهیه محلول، بیمار یک پارچه شستشو را در آن خیس کرده و  دستمال را دور دست پیجانده و سپس یک جوراب سفید لوله ‌ای را برای چند ساعت یا قبل از رفتن به رختخواب روی آن می کشد. مهم است که افراد دارای اگزما، مراقب باشند تا پوستشان عفونی نشود، زیرا این موضوع می تواند منجر به یک عفونت باکتریایی پوستی شایع و بالقوه جدی با نام سلولیت شود.

در خاتمه گفتنی است اگر مشکوک هستید که اگزمای دست دارید و درمان‌های خانگی برای شما مفید نیستند، به متخصص پوست مراجعه کنید.