۰ نفر

علت ریزش مو در دوران نوجوانی چیست؟ + درمان

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۵۶
کد خبر: 667419
علت ریزش مو در دوران نوجوانی چیست؟ + درمان

اکثر مردم در طول زندگی تا حدی دچار ریزش مو می شوند که بیشتر در بزرگسالی دامن گیر آن ها می شود. اما برخی دچار ریزش مو در نوجوانی می شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود نوجوانان دچار ریزش مو شوند. علل بالقوه ریزش مو در نوجوانان شامل عوامل ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی و غیره می باشد. ریزش موی ژنتیکی می تواند پس از بلوغ شروع شده و منجر به الگوی ریزش مو شود. آلوپسی آرئآتا یک بیماری خود ایمنی شایع است که می تواند در دوران کودکی یا نوجوانی شروع شود. تشخیص و درمان به موقع اگر با زمینه ژنتیکی نباشد معمولا ریزش مو را درمان می کند. برای آشنایی بیشتر با علت های ریزش مو در نوجوانی با مشاوره تلفنی فردی مشورت نمایید.  

ریزش مو در نوجوانی

اگر شما یک فرد در سنین بزرگسالی باشید، احتمالاً با مسئله ریزش مو کنار آمده اید و پذیرفته اید که با گذر زمان وافزایش سن به تدریج بخشی از حجم موهای خود را از دست می دهید. اما  اگر یک نوجوان باشید و موهای گرانبهای خود را در اوایل عمر از دست بدهید شاید پذیرش آن به این راحتی اتفاق نیفتد. ریزش مو در نوجوانی می تواند تا حدی باعث آسیب های روحی در برهه حساس زندگی شده و تاثیر زیادی بر عزت نفس او داشته باشد. با این حال ریزش مو را که به دلایل مختلفی رخ می دهد اغلب مواقع می توان با موفقیت درمان و از بروز آن جلوگیری کرد.

بسته به علت زمینه ای، ممکن است نوجوانان دچار ریزش مو با نازک شدن حجم، نازک شدن تار مو یا الگوی ریزش مو شوند. این کم شدن حجم معمولا وقتی نگران کننده است که سیر تند و رو به پیشرفت داشته باشد و معمولا کمتر نشود. اگر ریزش مو ناشی از یک بیماری پزشکی زمینه ای باشد ممکن است تعدادی از علائم دیگر مرتبط با همان بیماری را همراه با ریزش مو تجربه کنید.  


در این زمینه بخوانید؛

ضربه هایی که کمبود محبت پدر به آینده فرزندان دختر می زند!

سن تنها ماندن کودک در خانه کی هست؟

۱۰ کار که کودکان پیش از رفتن به مدرسه باید یاد بگیرند


 

علل ریزش مو در نوجوانی

اگر فرزند شما دچار ریزش مو شده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آن ها می توانند به شما در تعیین علت پزشکی منجر به ریزش مو یا عوامل و بیماری های ژنتیکی کمک کنند. در برخی موارد، تشخیص زودهنگام می تواند شانس رشد مجدد موها را افزایش دهد. پزشک با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی نوجوان علت ریزش مو را تشخیص می دهد. برای بررسی دقیق تر یک آزمایش کشش برای مشاهده تعداد موهای ریخته شده انجام می دهند و پوست سر را با میکروسکوپ بررسی می کنند. در صورت مشکوک بودن به عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی، آزمایش خون تجویز می شود. در صورت لزوم یک بیوپسی کوچک نیز از پوست سر گرفته می شود.

علل بالقوه ریزش مو در نوجوانان شامل عوامل ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی و بیماری های زمینه ای است. در برخی موارد ریزش مو با درمان مناسب، قابل برگشت است. طیف گسترده ای از علل بالقوه ریزش مو در دوران نوجوانی وجود دارد که در ادامه اورده شده است.

۱- آلوپسی

ریزش مو در نوجوانی

شایع ترین انواع آلوپسی در نوجوانی عبارتند از تلوژن افلوویوم، آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آرئآتا. تلوژن افلوویوم به طور ناگهانی یا موذیانه در برابر عوامل مختلف ایجاد می شود. یک نوع موقت ریزش مو است که باعث ریزش بیش از حد مو می شود. استرس و بیماری، زایمان یا کاهش وزن برخی از دلایل بالقوه آن هستند. آلوپسی آندروژنیک که در ادامه به توضیح بیشتری درباره آن می پردازیم و آرئاتا که کمتر شایع است اما بروز آن ناراحت کننده است به ویژه اگر ریزش مو گسترده باشد.

۲-آلوپسی آندروژنیک وابسته به ژنتیک

آلوپسی آندروژنیک یک نوع ژنتیکی ریزش مو است که به آن طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه گفته می شود و در یک الگوی قابل پیش بینی اتفاق می افتد. نشانه ای از وجود آندروژن زمینه ای به ویژه سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان باشد. در مردان عموماً به صورت رکود و عقب نشینی خط مو به شکل M، V، یا U و طاسی تدریجی در تاج ظاهر می شود.

ریزش مو در زنان معمولاً بصورت نازک شدن تدریجی موها نمایان می شود. این ها معمولاً در بزرگسالی رخ می دهد اما می تواند از دوران نوجوانی نیز شروع شود. ریزش مو در نوجوانی غیر معمول نیست اما در حال حاضر شیوع آن مشخص نیست. آنچه که با اطمینان می شود گفت این است که اگر یکی از بستگان نزدیک دچار ریزش مو با الگوی ریزش مو شده باشد، به احتمال زیاد به دلایل ژنتیکی، نوجوان نیز دچار ریزش مو خواهد شد.

۳- آلوپسی آرئاتا

ریزش مو در نوجوانی

آلوپسی آرئاتا نوعی از بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو به صورت تکه ای می شود. شرایط خود ایمنی هنگامی ایجاد می شود که بدن سلول های سالم را با مهاجمان بیرونی اشتباه می گیرد. در مورد آلوپسی آرئاتا، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. ریزش مو در پوست سر، ابروها، مژه ها یا بدن آغاز می شود. آلوپسی آرئاتا یا ریزش سکه ای مو حدود دو درصد از جمعیت را در برهه ای از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد

اکثر مردم قبل از ۳۰ سالگی به آن مبتلا می شوند و می تواند از همان دوران کودکی نیز شروع شود. از آنجا که درمان آلووپسی قطعی نیست کمک به بیماران مبتلا با ارائه حمایت و تکنیک های غیردارویی برای کمک به ظاهر آن ها جهت همنوایی با همسالان باید بخشی از مراقبت باشد.

۴- آلوپسی کششی

این شکل از ریزش مو در اثر وارد شدن استرس مکرر به موها هنگام بستن با کش موهای تنگ و سفت، دم اسبی یا بافتن موها ایجاد می شود. ریزش مو اغلب در امتداد خط موهای شما رخ می دهد و در صورت مداخله زود هنگام ممکن است برگشت پذیر باشد.

۵-سوء تغذیه

سوءتغذیه، فقدان تغذیه مناسب ناشی از عدم تغذیه سالم و کافی، بیش از حد خوردن یا عدم دریافت متعادل مواد مغذی می باشد. عدم دسترسی به غذا، عدم تعادل رژیم غذایی، اختلالات خوردن یا شرایط گوارشی، برخی از علل بالقوه سوتغذیه هستند. کمبود برخی مواد مغذی باعث ریزش مو می شود؛ از جمله ویتامین A، ویتامین E، فلز روی، ویتامین C، اهن، نیاسین، ویتامین D، بیوتین، اسید فولیک، سلنیوم.

۶-وضعیت تیروئیدی

تیروئید

شرایط نا متعادل تیروئیدی که منجر به کم کاری تیروئید یا پرکاری (تولید بیش از حد هورمون های تیروئید) و در نهایت باعث ریزش مو یا شکنندگی مو می شود. ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید معمولاً به صورت نازک شدن یکنواخت در سر ظاهر می شود. ریزش مو بیشتر در افرادی با بیماری شدید یا طولانی مدت تیروئید شایع است. موهای از دست رفته اغلب با درمان مناسب دوباره رشد می کنند.

۶- لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که توسط سیستم ایمنی بدن بر روی بافت ها و اندام ها تاثیر می گذارد. لوپوس می تواند علائمی مانند درد مفاصل، خستگی، بثورات پروانه ای شکل و ریزش مو را ایجاد کند. افراد مبتلا به لوپوس ممکن است به تدریج متوجه نازک شدن موهای خود بشوند. ریزش مو ناشی از لوپوس احتمال دارد دوباره رشد کند و گاهی نیز رشد نمی کند.

۷-سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک  نازایی

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل شایع در سلامت زنان است که منجر به افزایش سطح آندروژن یا هورمون های جنسی مردانه در زنان نوجوان می شود. تولید هورمون هایی مانند تستوسترون در زنان طبیعی است. اما هنگامی که بیش از حد تولید می شوند، منجر به بروز علائمی مانند اختلال در سیکل قاعدگی، آکنه و نازک شدن مو می شود. درمان عدم تعادل هورمونی در بدن منجر به رویش مجدد مو می شود.

۸-تغییرات بیش از حد برای حالت دادن به موها

نوجوانان در تلاش برای مطابقت با سبک های آرایشی و پیروی از مدهای رایج، اغلب از محصولاتی که گرمای زیادی تولید می کند و مدل موهایی که باعث سفتی و کشیده شدن ساقه مو می شود استفاده می کنند. اگر روزانه از انواع صاف کننده ها، سشوارها و ابزارهای فر کننده استفاده شود، در نهایت با موهای خشک و شکننده روبرو می شوند. علاوه بر این، بستن مدل موهای سفت و محکم مانند دم اسبی و بافت سفت، موها را می کشد.

اگر بیش از اندازه از این شیوه ها استفاده شود و فشار زیادی هنگام بستن وارد شود، توده های مو بیرون کشیده شده و منجر به ایجاد تکه های طاسی و کوتاه شدن رشته های مو می شود. حالت دادن مو و رنگ کردن مو که اگر بطور منظم انجام شود به موهای شما آسیب می رساند و به طور بالقوه منجر به افزایش شکستگی موها می شود. این شیوه ها معمولاً بر ریشه مو تأثیر نمی گذارد و به محض قطع کردن، موها دوباره رشد می کند. در این رابطه مطالعه مقاله تاثیر رابطه جنسی بر ریزش مو پینشهاد می شود.

۹-استفاده از برخی داروها

داروهای آکنه، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد لخته شدن، شیمی درمانی

ضد تشنج ها، داروهای ضدافسردگی و تثبیت کننده خلق و خو

درمان های ضد قارچی، داروی فشار خون

داروهای کاهنده کلسترول، داروی نقرس، سرکوب کننده های سیستم ایمنی سایر علل ریزش مو

۱۰-تریکوتیلومانیا

ریزش مو در نوجوانی

تریکوتیلومانیا یا وسواس موکنی یک اختلال روحی است که در آن فرد بصورت اجبار غیرقابل کنترل احساس می کند نیاز زیادی به کشیدن موهای خود دارد. علائم معمولاً در سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی ظاهر می شود. در برخی موارد نیز بلوغ باعث نوسان در سطح هورمون ها می شود که به طور بالقوه بر رشد موها تأثیر می گذارد. ریزش مو الگو، می تواند بلافاصله پس از بلوغ شروع شده و با گذشت زمان پیشرفت کند. الگوی ریزش مو شایع ترین علت ریزش مو در مردان و زنان است.

کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که می تواند باعث ایجاد لکه هایی از خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. در برخی موارد، کرم حلقوی می تواند باعث التهاب شده و منجر به ایجاد زخم و ریزش مو می شود.  

درمان ریزش مو در نوجوانی

بهترین گزینه درمانی برای نوع ریزش مو بستگی به علت آن دارد. در برخی موارد، ریزش مو با درمان مناسب قابل برگشت است. ماینوکسیدیل موضعی به دلیل عدم تحقیق مورد تأیید سازمان غذا و دارو برای افراد زیر ۱۸ سال نیست. با این حال در برخی از مطالعات برای درمان ریزش موهای الگو با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.  فقط در صورتی از ماینوکسیدیل استفاده می شود که پزشک تشخیص دهد که مشکلی نیست و عوارض جانبی جدی به همراه نخواهد داشت.

برخی از علل ریزش مو در نوجوانان را می توان متوقف و به طور بالقوه در مسیر رویش مجدد معکوس کرد. به عنوان مثال، اگر نوجوان دچار ریزش مو ناشی از عدم تعادل هورمون های تیروئید باشد، اصلاح عدم تعادل هورمونی رشد مو را بهبود می بخشد. در مورد علل دیگر مانند ریزش موی ژنتیکی، هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد و احتمالاً با گذشت زمان پیشرفت خواهند کرد؛ اما درمان می تواند سیر پیشرفت آن ها را کند کند. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا می توانید ریزش مو را متوقف کنید این است که تشخیص صحیح را از پزشک دریافت کنید. درمان ریزش با الگوی آلوپسی نیز درمان خاصی گزارش نشده است و بیشتر بر روی مراحل مراقبت های روحی باید تمرکز شود.  

سخن آخر

مقابله با ریزش موی آسیب زا و کنارآمدن با ریزش مو در سنین پایین غالبا دشوار است. نوجوان احتمالا سعی می کند ریزش مو را پنهان کند و از پیشرفت ریزش موی خود احساس استرس و اضطراب خواهد کرد. ریزش مو حتی می تواند ناشی از استرس یا اضطراب در نوجوانان باشد و شرایط را بدتر کند. مقابله با ریزش مو نیز به اندازه کنار آمدن با آن مشکل است. باعث تضعیف عزت نفس شده و تأثیر زیادی بر اعتماد به نفس فرد خواهد داشت. به ویژه در سنی که بسیاری از افراد شروع به دوست یابی می کنند و دنبال کسب هویت هستند.

اگر نوجوان شما دچار ریزش مو شده است مهم است به او یادآوری کنید که ریزش مو، فرد را تغییر نمی دهد و به این معنی نیست که در ظاهر او مشکل بزرگی وجود دارد. اگر می خواهند در مورد آن صحبت کنند به آن ها بگویید که همیشه آماده گوش دادن هستید. چنانچه نوجوان متعاقب ریزش مو دچار استرس یا افسردگی شده است، صحبت با مشاوره روانشناسی با تجربه اولین و بهترین کار ممکن است.