۰ نفر

درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۳
کد خبر: 659423
درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی

درمان‌های خانگی و طب سنتی در شرایطی بدون خطر هستند که علائم بیماری تشدید نشده باشند. برای مثال التهاب کیسه صفرا در اثر گیر کردن سنگ باید به سرعت جراحی شود.

کیسه صفرا و درمان قطعی سنگ کیسه صفرا با طب سنتی

به گزارش اقتصاد آنلاین، درمان کیسه صفرا در طب سنتی می‌تواند در کنار تجویز پزشک موثر باشند. در این مقاله به راهکارها و درمان‌های طبیعی اشاره خواهیم کرد که شاید در بهبود درد و علائم سنگ کیسه صفرا نقش داشته باشند.

آشنایی مختصر با سنگ کیسه صفرا و درمان آن

کیسه صفرا عضوی است در سمت راست بدن که در زیر کبد واقع شده است. این کیسه حاوی چربی و کلسترول لازم برای هضم بهتر غذاها است. اگر کلسترول بیش از حد وجود داشته باشد یا کیسه به خوبی تخلیه نشود، ممکن است سنگ تشکیل شود که در ابعاد و اشکال مختلف وجود دارند. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی می‌توانید درباره سنگ کیسه صفرا بیشتر بخوانید. 

در بعضی افراد این سنگ‌ها به آسانی و بدون علائم دفع می‌گردند. در برخی دیگر این سنگ‌ها عامل بروز بیماری و درد شدیدی هستند.

درمان اصلی سنگ کیسه صفرا در صورت عدم دفع، جراحی است. البته این کار زمانی انجام می‌گیرد که وجود سنگ مشکل‌ساز باشد. مصرف دارو یا استفاده از دستگاه سنگ شکن راه‌های دیگر درمان هستند.

درمان سنگ صفرا در طب سنتی

سنگ کیسه صفرا

طب سنتی مثل بیش‌تر اوقات برای بسیاری از بیماری‌ها، راه‌حل‌های مناسبی دارد که شاید هنوز از نظر علمی اثبات نشده باشند اما مفید هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا چندتا از بهترین راهکارها برای درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی و پاکسازی کیسه صفرا را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای سنگ کیسه صفرا چی بخوریم

آب سیب

بسیاری از افراد معتقدند خوردن روزی یک لیوان سیب می‌تواند باعث نرم شدن سنگ کیسه صفرا شده تا راحت‌تر دفع شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل وجود اسید مالیک در سیب باشد. شاید این اسید بتواند سنگ کیسه صفرا را نرم کند و کیسه صفرا را پاکسازی کند.

خوردن روزی یک لیوان آب سیب فواید بسیاری دارد و برای افرادی که به دیابت، افت قند خون یا زخم معده مبتلا نیستند، بدون خطر است. پس با یک لیوان آب سیب خوشمزه از خود پذیرایی کنید و امیدوار باشید سنگ صفرا به راحتی دفع گردد.

سرکه سیب

سرکه سیب مصارف بهداشتی و پاک‌کنندگی بسیار دارد. به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند بسیاری از مواد را در خود حل کند. اما استفاده از سرکه سیب برای حل کردن سنگ صفرا هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده است.

سرکه سیب حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش التهاب کیسه صفرا و درمان درد آن کمک کند. سرکه در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. ترکیب سرکه سیب و آب سیب می‌تواند به پاکسازی کیسه صفرا کمک کند.

شما می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب را داخل آب ولرم یا آب سیب بریزید. به یاد داشته باشید هرگز سرکه را خالی مصرف نکنید. در این صورت مینای دندان آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود.

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی یا ارده ساهی در طب سنتی ایرانی کاربرد بسیار داشته است. این گیاه در اصل برای نواحی مدیترانه‌ای و اروپایی است. گفته می‌شود کنگر فرنگی در درمان سنگ کیسه صفرا و افزایش ترشح صفرا نقش دارد.

نقش موثر کنگر فرنگی در معادل کردن صفرا و بهبود عملکرد کبد ثابت شده است، اما به طور علمی مزایای آن برای سنگ کلیه مشخص نیست.

کنگر فرنگی را می‌توان به صورت بخارپز، گریل شده یا در ترشی استفاده کرد. سالاد سبزیجات همراه با کنگر فرنگی نیز یکی دیگر از پیشنهادهای هیجان‌انگیز برای استفاده از آن در غذاها است. در صورت مشورت با پزشک، می‌توانید از قرص کنگر فرنگی نیز برای درمان سنگ صفرا در طب سنتی استفاده کنید.

روغن کرچک

یکی از راه‌های درمان درد‌های کیسه صفرا، گرم نگه داشتن کبد است. روغن کرچک می‌تواند با یک پارچه گرم به کمک شما آید. برای اینکار نیاز است روغن کرچک را گرم کنید و پارچه‌ تمیزی در آن بخیسانید. روغن اضافه را از پارچه بگیرید و آن را در قسمت راست بدن و پهلو قرار دهید. اگر کمپرس گرم نیز در دسترس دارید، آن را روی پارچه قرار دهید. اینکار را در هنگام افزایش درد انجام دهید تا تسکین یابد.

طب سوزنی

طب سوزنی یا سوزن درمانی یکی از شاخه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت طب سنتی چینی است. برخی این روش درمانی را شبه علمی و بی‌تاثیر می‌داند اما طبیبان طب سوزنی معتقدند با این روش می‌توانند درد را کاهش دهند و بعضی از بیماری‌ها را درمان کنند.

طب سوزنی با کاهش اسپاسم عضلات، کاهش جریان صفرا و بازیابی عملکرد مناسب کیسه صفرا می‌تواند به تسکین بخشی از درد ناشی از آن کمک کند.

گفته می‌شود طب سوزنی در درمان التهاب کیسه صفرا و پولیپ آن استفاده می‌شود. در یک تحقیق انجام شده ثابت شد طب سوزنی در کاهش درد و علائم کولسیستیت یا التهاب کیسه صفرا موثر است.

زرد‌چوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که خاصیت درمانی متعدد آن اثبات شده است. این ادویه‌ی شگفت‌انگیز حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که خاصیت درمانی و ضدالتهابی دارد.

زردچوبه در درمان گیاهی پولیپ کیسه صفرا نقش دارد. همچنین زرد چوبی کیسه صفرا را تحریک به تولید صفرا می‌کند و به تخلیه‌ آن کمک می‌کند. زردچوبه باعث بهبود عملکرد کیسه صفرا می‌شود و با متعادل کردن صفرا به خالی شدن بهتر آن کمک می‌کند. انتخاب زردچوبه به عنوان ادویه برای غذاها می‌تواند در کاهش درد و التهاب کیسه صفرا موثر باشد.

کورکومین به صورت قرص و مکمل هم در دسترس است و با مشورت با پزشک می‌توانید مصرف آن‌ها را آغاز کنید.

منیزیم

شاید استفاده از پودر منیزیم در طب سنتی نباشد، ولی یکی از درمان‌های خانگی مفید و موثر است. منیزیم یک عنصر مهم معدنی است که می‌تواند در تخلیه بهتر کیسه صفرا نقش داشته باشد. همچنین می‌تواند اسپاسم و درد کیسه صفرا را تسکین دهد. کمبود منیزیم می‌تواند خطر تشکیل سنگ صفرا را افزایش دهد.

برای کاهش درد سنگ کیسه صفرا، هر چند ساعت یکبار، یک قاشق غذاخوری منیزیم را در آب ولرم حل کنید و این محلول را بنوشید. منیزیم علاوه بر پودر به صورت مکمل‌های غذایی نیز در دسترس است که باید با تجویز پزشک مصرف شود.

گلابی

گلابی این میوه‌ خوش طعم می‌تواند برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده شود. در طب سنتی از خواص متعدد این میوه گفته شده است. یکی از خواص چشمگیر گلابی، تخلیه و پاکسازی کیسه صفراست و می‌تواند شما را از شر سنگ صفرا خلاص کنید.

این میوه‌ مقوی حاوی فیبر، مس، آنتی‌اکسیدان و مهمتر از همه پکتین است که برای کیسه صفرا فواید بسیاری دارد. پکتین به کلسترول موجود در کیسه صفرا می‌چسبد و باعث می‌شود سنگ‌های موجود درکیسه صفرا به راحتی دفع شوند.

اگر سنگ کیسه‌ صفرا به قدری بزرگ نیست که باعث ایجاد پولیپ شود، استفاده از گلابی یا اب آن پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد.

آب لیمو

تا سال‌ها آب لیمو به عنوان درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی غربی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اروپاییان معتقد بودند میوه‌ها و مرکبات حاوی ویتامین سی و اسید سیتریک می‌تواند سنگ صفرا را در خود حل کندو اما در حال حاضر مدرک معتبر علمی وجود ندارد تا این مسئله را تایید کند.

با اینحال آب لیمو چه موثر باشد چه نه، فواید متعدد و بسیاری برای سلامتی دارد. ضرری ندارد اگر هرچند وقت یکبار از آب لیمو استفاده کنیم.

گیاه اسفرزه

پسیلیوم یک فیبر محلول است که از گیاه اسفرزه گرفته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این فیبر برای سلامت کیسه صفرا، لوزالمعده، قلب و سایر اعضای بدن مفید است. در یک تحقیق انجام شده بر روی همسترها، ثابت شد پوسته‌ی پسیلیوم از آن‌ها در برابر سنگ صفرا ناشی از کلسترول محافظت می‌کند. تحقیقی دیگر در سال ۱۹۹۹ نیز این موضوع را تایید کرد.

شما می‌توانید یک قاشق از پودر اسفرزه را در یک لیوان آب حل کنید و آن را قبل از خوبیدن مصرف کنید.

دمنوش برای سنگ صفرا چیست

برای کاهش درد کیسه صفرا و دفع راحت‌تر سنگ آن ما سه دمنوش شگفت‌انگیز را پیشنهاد می‌کنیم.

چای نعناع یا دمنوش نعناع

نعنا حاوی ماده‌ای به نام منتول است. این ماده خاصیت تسکین دهندگی دارد و برای کاهش درد معده، دل‌درد و کمر درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی افراد نیز اعتقاد دارند دمنوش نعناع می‌تواند باعث تسکین درد کیسه صفرا شود.

چای قاصدک

استفاده از گل قاصدک برای روان سازی صفرا و تنظیم آن سابقه‌ی طولانی دارد. در قدیم افراد اعتقاد داشتند گل قاصدک در کاهش مشکلات کبد، کیسه صفرا و سنگ آن نقش دارد. امروزه شواهد علمی دقیقی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما قطعا ضرری ندارد آن را امتحان کنید.

دمنوش زردچوبه

در قسمت قبل از ویژگی‌های تحسین برانگیز ادویه‌ای به نام زردچوبه گفتیم. یکی از راه‌هایی که می‌تواند زردچوبه را استفاده کرد، نوشیدن آن به عنوان دمنوش است.

سخن پایانی

درمان گیاهی پولیپ کیسه صفرا و درد آن می‌تواند موارد بیش‌تری را در بربگیرد. به یاد داشته باشید درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی تنها یک راه موقت است. اگر علائم شما تشدید شدند یا درد شدیدی تجربه می‌کنید، حتما بدون معطلی باید به پزشک مراجع کنید.