۰ نفر

مواد غذایی که هر روز باید بخورید

۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۵
کد خبر: 649394
مواد غذایی که هر روز باید بخورید

در این مطلب اطلاعاتی در مورد تاثیرات مثبت رژیم غذایی و تغذیه سالم بر سلامت جسم و روح را ارائه کرده ایم و در ادامه گروه های غذایی مفید برای داشتن برنامه غذایی صحیح به منظور سلامت و پیشگیری از بیماری ها را هم معرفی کرده ایم با ما همراه باشید.

تاثیر مثبت مصرف روزانه این مواد غذایی بر سلامت کلی بدن

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ داشتن تغذیه درست و برنامه غذایی مناسب همیشه می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از سلامت شما محافظت کند. هر کدام از اندام های بدن به تغذیه سالم نیاز دارند تا بتواند به خوبی کار کنند و سلامت شما را هم تضمین نمایند. باید گفت که سلامت بزرگترین سرمایه هر انسانی است که اموزه به دلیل زندگی پر مشغله، عادت های بد غذایی و … به شدت نادیده گرفته می شود و خیلی از افراد تغذیه سالم را به فراموشی سپرده اند.

داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم برای همه افراد مهم است. باید همیشه مزایای تغذیه سالم را در نظر داشته باشید.

غذا خوردن و تغذیه سالم یعنی چه؟

تغذیه سالم یعنی داشتن رژیم غذایی مناسب که در کربوهیدرات، پروتئین و چربی متعادل نهفته می باشد. غذای خوب بدن را قوی نگه می دارد و بیماری ها را از بدن دور می کند. با تغذیه خوب شما هم جسمی سالم خواهید داشت و هم روحیه شما با نشاط می ماند. چربی های کافی هم بخشی از رژیم غذایی سالم می باشند که باید مصرف شوند. مصرف غذاهای سالم به معنی پرهیز کامل از مصرف پاستا، پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و … می باشد زیرا آنها حاوی چربی های غیر سالم می باشند و کالری بالایی دارند.

فواید تغذیه سالم برای بدن

تغذیه سالم مزایای بلند مدتی برای بدن دارد. استخوان، مغز، قلب، ذهن و کل سیستم ار شرایط خوبی کار می کنند و سالم می مانند. بعضی از فواید تغذیه سالم را در ادامه توضیح داده ایم.

انرژی

هر چیزی که ما وارد بدن می کنیم سوزانده می شود و به انرژی و چربی تبدیل می شود. از مصرف غذاهایی که دارای چربی های اضافه، شکر و کربوهیدرات می باشند باید پرهیز کنید و برای کنترل نوسان قند خون سراغ این خوراکی ها نروید.

این کار به شما امکان می دهد که همیشه قند خون ثابتی داشته باشید و انرژی شما هم ثابت بماند. وعده های غذایی کم و مکرر هم باعث حفظ سطح انرژی بدن می شود و خوردن صبحانه سالم باعث تقویت بدن در طول روز می شود.

استرس کمتر

تغذیه خوب و سالم می تواند ذهن و بدن را پرورش دهد و وقتی که ذهن و بدن به درستی کار کنند فضایی کمی برای استرس وجود دارد. حتی اگر استرس وجود داشته باشد، اسید های چرب امگا ۳ می توانند به کمک شما بیایند. این اسیدها بدن را در مقابل نوسان در هورمون های استرس، مانند کورتیزول محافظت می کند. چای سیاه، کورتزیول را پس از استرس کاهش می دهد و باعث می شود که استرس مقداری کمتر شود.منیزیم و ویتامین سی که در اسفناج و آجیل وجود دارد می تواند این هورمون ها را کم کند، در حالی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و استرس را در سطوح قابل مدیریت نگه می دارند.

عقب افتبه تاخیر انداختن عوامل سالخوردگی و پیری

غذاهایی که میزان زیادی آب دارند، مانند سبزیجات و میوه، پوست را مرطوب، نرم و آبدار نگه می دارند. آنها حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشند و از آسیب سلول ها پیشگیری می کنند و پوست را جوان تر نگه می دارند. اسید چرب امگا ۳ که در ماهی وجود دارد، پوست را تغذیه می کند و ظاهر چین و چروک دار را کاهش می دهند.

سلامت کلی بدن

تغذیه سالم باعث می شود که تمام سیستم بدن شما به درستی کار کند و ایمنی بدن شما را بهبود می بخشند که در نهایت شما به بیماری ها مبتلا نمی شوید. شما با تغذیه خوب همیشه پر قدرت و با انرژی باقی می مانید.

زندگی طولانی

ذهن سال، قلب سالم، سطح پایین استرس، بیماری های کمتر، بدن خوش فرم و … همه این گزینه ها باعث سلامتی و شادابی زندگی شما می شوند. یکی از مزایای خوب تغذیه سالم یک رژیم غذایی سالم می باشد.

قلب سالم

چربی کم، سدیم پایین و رژیم غذایی کلسترول برای قلب مفید است. چربی های اشباع شده و ترانس دار، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز، مارگارین و … همگی داری چربی زیادی هستند و برای قلب مفید نمی باشند.

رژیم غذایی که شامل میره، سبزیجات، حبوبات و محصولات لبنی کم چرب و کلسترول پایین می باشد باعث محافظت از قلب شما می شود.

استخوان و دندان سالم

رژیم غذایی که شامل میزان زیادی کلسیم باشد می تواند دندان و استخوان های شما را سالم نگه دارد. ویتامین D به بدت در جذب کلسیم کمک می کند، پس جذب کافی ویتامین D هم ضروری می باشد. محصولات لبنی کم چرب و غذاهای مفید مانند غلات دارای میزانی زیادی کلسیم می باشند.

مغز سالم

مغز تمام بدن را کنترل می کند. پس خیلی مهم است که عملکرد مغز تنظیم باشد. تغذیه خوب، می تواند جریان خون را به مغز بهبود دهد و سلول های مغزی را حفاظت کند و در نهایت باعث سلامت مغز می شود. با داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل باعث می شوید که سطح انرژی کافی به مغز برسد.

کنترل وزن

با میوه و سبزیجاتی مانند هویج، خیار و … به جای مصرف چیپس، سبب زمینی سرخ کرده، شکلات و نوشابه می توانید باعث حفظ وزن شوید. تغذیه سالم خطر چاقی، اختلال عملکرد تیرویید و بیماری های مشابه را کاهش می دهید.

ذخیره پول

غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل و … همگی باعث داشتن بدنی سالم می شوند و بیماری را تجربه نخاوهید کرد. همین غذاها به معنی کاهش هزینه می باشند زیرا مراجعه شما به پزشک کمتر می شود و می توانید پول خود را پس انداز کنید.

اشتهای کمتر

کاهش در سطح قند خون می تواند باعث حالت ناسالم خوردن شود. پروتئین ها و کربوهیدرات ها باعث تثبیت میزان قند خون به منظور کنترل تغیرات سریع می شوند. وقتی که رژیم غذایی سالم داشته باشید، اشتهای شما برای غذاهای ناسالم مانند غذاهای کم ارزش به تدریج کم می شود. این به شما کمک می کند که سبک زندگی سالمی داشته باشید.

بد غذایی

تغذیه غذاهای سالم شاید در ابتدا برای کودک شما کمی سخت باشد. بزرگسالان هم شاید در ابتدا تصور کنند که تغذیه سالم سخت است ولی وقتی که به این سبک غذا خوردن عادت کنید، به سبزیجات و میوه ها علاقمند می شوید و دیگر مانند قبل بد غذا نخواهید بود.

لبخند سالم

وقتی که شما غذاهای سالم مصرف می کنید، دیگر بعضی از مشکلات مانند دندان دارد، نفس بد بود و بیماری های لثه را نخواهید داشت. بدن برای حفظ، بهبود و التیام خود به تغذیه سالم نیاز دارد. اگر غذای شما خوب باشد، فقط یک روش برای آسیب زدن به خود شخص است، نتایج آن ممکن است به صورت آنی نباشد، ولی در دراز مدت بسیار مشهود می باشد.

تغذیه خوب به افراد کمک می کند که حس بهتری داشته باشند، سالم بمانند و بیشتر زندگی کنند. شروع به ایجاد تغییرات در تغذیه خود کنید، پس از مدتی کوتاه می توانید اثرات آن را در جسم و روح خود مشاهده کنید.

فواید دیگر تغذیه صحیح و سالم

اما داشتن رژیم غذایی و تغذیه خوب می تواند این موارد را هم برای شما به ارمغان بیاورد:

انرژی لازم برای فعال ماندن در طول روز

برای رشد و ترمیم بدن، شما نیاز به انواع مواد غذایی دارید که به شما کمک می کنند سالم و قوی بمانید و به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان مبتلا نشوید. داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به شما کمک کند که وزن ایده آلی داشته باشید. کمبود مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین ها، روی، آهن و سلنیوم می تواند بخش هایی از سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

دیابت نوع ۲

داشتن وزن سالم و داشتن رژیم غذایی متعادل، مصرف چربی های غیر اشباه و فیبر می تواند باعث کاهش شانس ابتلای شما به دیابت شود.

سلامت قلب

رژیم غذایی سالم که در میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و لبنیات وجود دارد می تواند باعث حفظ فشار خون شود و سطح کلسترول خون شما را کاهش دهد که در نهایت باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود. فشار خون بالا و کلسترول می توانند نشانه ای از وجود بیش از حد نمک و چربی های اشباع شده در رژیم غذایی شما باشد. مصرف یک وعده ماهی مانند سالمون و قزل آلا در هفته می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود. میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی روغنی برای سلامت قلب مفید است.

خواب راحت

داشتن رژیم غذایی اصولی و خوب می تواند به شما کمک کند که خواب راحتی داشته باشید.

اصول تغذیه سالم و متعادل در یک نگاه

اما برای داشتن یک برنامه غذایی مفید و سالم شما باید این سه نکته را در ذهن خود داشته باشید:

یک رژیم غذایی باید متعادل باشد: از واحد‌ های هر گروه غذایی به اندازه مصرف کنید.

یک رژیم غذایی باید متنوع باشد: طیف وسیعی از غذاهای متنوع را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

یک رژیم غذایی باید میانه‌رو باشد: با رعایت میانه‌ روی در مصرف شیرینی‌ جات، چربی‌ ها و نمک‌ ها می‌ توانید از همه غذاهای دلخواه خود بهره‌ مند شوید.

تغذیه متعادل چگونه است؟

تغذیه متعادل به برنامه و رژیم غذایی می گویند که تمام نیازهای بدن را در شرایط مختلف فیزیولوژیکی نامین می کند. یعنی رژیم غذایی حاوی مواد غذایی متنوع از تمام گروه ها باشد و به میزان مناسبی مصرف شود. انسان برای سلامتی خود به تمام گروه های غذایی نیاز دارد. غذاها به ۵ گروه اصلی تقسیم می شوند که همگی در برنامه غذایی توصیه می شوند و باید مصرف شوند و عبارتند از:

گروه نان و غلات: که شامل انواع نان، نان های سبوس دار، نان سنتی، برنج، ماکارونی و رشته ها، علات آماده و فراورده های آن به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات می باشد که دارای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی است.

گروه سبزی‌ها: که شامل انواع سبزی، کلم، هویج، نخود، بادمجان، لوبیا سبز، قارچ، کاهو، انواع کدو فلفل می باشند. این گروه دارای انواع ویتامین، مواد معدنی مانند پتاسیم و مقدار فیبر غذایی و اب می باشند.

گروه میوه‌ها: که شامل میوه، آبمیوه تازه و طبیعی، کمپوت میوه و میوه های خشک می باشد. مواد غذایی مهم این گروه شامل ویتامین ‌A، فیبر غذایی، مواد معدنی و آب است.

گروه شیر و فرآورده‌های لبنی: این گروه شامل پنیر، ماست، کشک و دوغ می باشد. این گروه دارای میزان زیادی کلسیم، پروتئین با کیفیت بالا، فسفر و … مواد مغذی است.

گروه گوشت و جانشین‌های آن: این گروه شامل شامل انواع گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله، گوشت سفید مانند گوشت مرغ و ماهی، حبوبات مانند نخود و لوبیا، انواع مغز ها مانند بادام و فندق می باشد که دارای پروتئین، آهن، فسفر، ویتامین های B۶، B۱۲ و نیاسین، روی و منیزیم است.

نکته: شما در هر وعده غذایی باید از سه گروه مواد غذایی حداقل استفاده کنید. در میان وعده ها بهتر است از میوه و امواع مغز دانه ها مانند گردو، پسته و بادام استفاده کنید.

توجه: چربی ها، روغن ها، قندهای ساده و شیرینی در هیچ کدام از گروه های اصلی غذایی وجود ندارند و ارزش غذایی ندارند. این مواد غذایی می توانند انرژی زیادی تولید کنند ولی ویتامین و مواد مغذی قابل توجهی به بدن نمی رسانند. باید تا می توانید این مواد غذای را مصرف نکنید.