۰ نفر

معاون کل وزیر بهداشت؛

آماری که در کشور درباره کرونا اعلام می‌شود رسمی است

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۳۰
کد خبر: 550028
آماری که در کشور درباره کرونا اعلام می‌شود رسمی است

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آماری که در کشورمان درباره کرونا اعلام می‌شود، رسمی و بر اساس شیوه نامه سازمان جهانی بهداشت است که تعداد کرونا مثبت، میزان فوتی‌ها و بستری‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، ایرج حریرچی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ممکن است آمار رسمی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشورمان با آمار واقعی، کمی متفاوت باشد، گفت: برخی افراد وجود دارند که تست نمی‌شوند و یا در برخی موارد، تست‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب را نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: به علت محدودیت‌های اعتباری، محدودیت تست وجود دارد و برخی افراد هم دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و زمان طلایی مثبت شدن تست آن‌ها می‌گذرد.
 حریرچی با اشاره به اینکه آماری که اعلام می‌شود مستند به آمار رسمی استخراج شده است، اضافه کرد: در مورد افراد سرپایی، ممکن است چند برابر رقم فعلی، کرونا مثبت باشند، زیرا بسیاری از افراد، ناقل بدون علامت هستند و به مراکز برای تست مراجعه نمی‌کنند.
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کشورمان علاوه بر جبهه کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد، گفت: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع، درگیر کرونا شدیم؛ چین در ابتدا، فقط به ”ووهان“ محدود بود. 

ایرج حریرچی افزود: آمریکا با ۴ برابر جمعیت ما، هر دفعه چندین هزار میلیارد دلار برابر مقابله با کرونا صرف می‌کند و کشور‌های دیگر هم میلیارد‌ها یورو و پول خرج می‌کنند و توانایی این را دارند که اگر به کسی می‌گویند در خانه بمان، مشابه دریافتی‌های قبلی و حتی بیشتر از آن را به او بدهند، اما کشور ما به علت تحریم‌های ناجوانمردانه، توانایی این کار را ندارد.
وی ادامه داد: کرونا زمانی در کشورمان شیوع یافت که در سال‌های ۹۷ و ۹۸، رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده بودیم.