۰ نفر

نخستین کار لازم پس از تماس با یک فرد کرونایی چیست؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۲
کد خبر: 535568
نخستین کار لازم پس از تماس با یک فرد کرونایی چیست؟

اگر از جمله افرادی هستید که به‌ تازگی در تماس با فرد آلوده به ویروس کرونا بوده‌اید، انجام آزمایش تشخیصی، نخستین کار توصیه شده نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما،  لیسا لی، از کارشناسان سلامت عمومی که پیش از این در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا کار کرده است، گفت: اگر در معرض ویروس کرونا قرار گرفتید، به قرنطینه بروید و به سرعت، خود را از دیگران دور کنید و دوره قرنطینه را ۱۴ روز ادامه دهید.

کارشناس سلامت عمومی، اظهار داشت: به‌طور میانگین، حدود ۴ تا ۵ روز زمان می‌برد تا شخصی که با بیمار آلوده به ویروس کرونا در تماس بوده است، نشانه‌های بیماری در خود را ببیند. با این حال، دوره نهفتگی ویروس می‌تواند از ۲ تا ۱۴ روز ادامه پیدا کند و به همین دلیل است که دوره قرنطینه، صرف نظر از نتیجه آزمایش و وضعیت سلامت فرد، باید ۲ هفته کامل ادامه داشته باشد.

او افزود: این ایده که پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا منتظر جواب مثبت آزمایش باشیم، خوب نیست. حتی اگر در دوره قرنطینه، نشانه‌هایی از بیماری را نداشته باشید، در صورتی‌که مراقبت نکنید، می‌توانید دیگران را در معرض خطر عفونت یا حتی مرگ، قرار دهید.

ویروس کرونا می‌تواند به راحتی در افراد بدون علامت که هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند، گسترش یابد. بر اساس برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، ناقلان خاموش بیماری، حدود ۴۰ درصد از همه موارد ویروس کرونا را تشکیل می‌دهند؛ بنابر این، ضروری است که افراد، هنگام تماس با فرد آلوده، در خانه بمانند؛ حتی اگر احساس کسالت نداشته باشند.

۵ تا ۷ روز پس از تماس با بیمار مبتلا به کووید-۱۹، آزمایش دهید. در صورتی‌که نخستین آزمایش منفی بود، خوب است دوباره و حدود ۱۲ روز بعد، آزمایش دهید.

بیشتر، یک روز قبل از بروز نشانه‌ها، زمانی است که افراد، عفونت خود را به دیگران منتقل می‌کنند؛ بنابر این، از هرگونه ارتباط اجتماعی خودداری کنید. اگر مجبور هستید در خانه، کنار دیگر اعضای خانواده باشید، از ماسک استفاده کنید و اگر مجبور هستید در فضای مشترک با دیگران باشید، سکوت کنید. در خانه، فاصله خود با دیگران را حفظ کنید.

به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، اگر نتیجه آزمایش مثبت بود، سعی شود که بیمار در یک اتاق جداگانه باشد و از دستشویی جداگانه، استفاده کند. اگر نمی‌توانید در یک اتاق جداگانه بمانید، از جریان مطلوب هوا اطمینان حاصل کنید.