۰ نفر

جلوگیری از سرطان پروستات

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۳۰
کد خبر: 531964
جلوگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان آقایان است که با رعایت برخی نکات کلیدی از بروز این مشکل می‌توانید به بهترین شیوه ممکن جلوگیری کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، امروزه یکی از متداول ترین انواع سرطان ، سرطان پروستات است که نوعی بیماری جدی بشمار می رود. این نوع سرطان به عوامل زیادی بستگی دارد و  معمولاً در مردان بالای 65 سال بیشتراتفاق می افتد. حقیقت این است که متخصصان علت دقیق آن را نمی دانند با این حال، رفتار و عادت های خاصی وجود دارد که باعث پیشرفت این نوع سرطان می شود. اگرچه پیشگیری از آن همیشه امکان پذیر نیست، اما روشهایی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به آن وجود دارد که به آن می پردازیم. 

سرطان پروستات چیست؟

پروستات عضوی از سیستم تولید مثل مردان است و در زنان وجود ندارد. همانطور که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توضیح داده شده است ، اندازه آن به اندازه یک گردو و در زیر مثانه ، درست در مقابل مقعد قرار دارد. پروستات بخشی از مجرای ادرار را می پوشاند و عملکرد اصلی آن تولید مایع منی است. این مایعات به انتقال اسپرم هایی که از بیضه ها بیرون می آیند و هنگام انزال دفع می شوند کمک می کند.

سرطان پروستات نوع متداول نئوپلاسم و مانند هر سرطان دیگر از سلولهای تغییر یافته تشکیل شده است. به همین دلیل آنها غیرقابل کنترل تکثیر می یابند و به بافت های اطراف حمله می کنند و به آنها آسیب می رسانند علاوه بر این می تواند متاستاز ایجاد کند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات

اگرچه متخصصان علت دقیق بروز سرطان پروستات را نمی دانند، اما یک سری عواملی که خطر را افزایش می دهند شناسایی کرده اند. به گفته متخصصان سرطان پروستات، یکی از مهمترین موارد مربوط به سن است و در بیشتر موارد پس از سن 65-69 سالگی تشخیص داده می شود و هرچه فرد پیرتر می شود، میزان بروز به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

از طرف دیگر، داشتن سابقه خانوادگی، محل زندگی و نژاد از مهمترین عوامل خطر هستند، به عنوان مثال در میان مردان آفریقایی-آمریکایی سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد و متأسفانه خطر مرگ و میر ناشی از آن نیز بیشتر است. 

راههای جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این را همه میدانیم پس بهتر است پیش از ابتلا به بیماری، راهش را ببندیم. برای آنکه راه ابتلا به سرطان پروستات را در بدن خود مسدود کنید کافیست موارد توصیه شده در ادامه را رعایت کنید. 

پیشگیری از سرطان پروستات با طب سنتی

طب سنتی برای اکثر بیماری ها و مشکلات راه حل هایی دارد که در ادامه نسخه های مفید آن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات رو آورده ایم که شما پس از مشورت با متخصص طب سنتی میتوانید از آنها استفاده کنید.

چای سبز

بررسی های انجام شده بین مردان (40 تا 69 سال) نشان داد که مصرف به اندازه ی چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات ارتباط دارد.

حنا

برای جلوگیری از سرطان پروستات و درمان بزرگی پروستات در داخل وان حمام بنشینید و مقدار زیادی حنا را در آن بریزید و به مدت چند دقیقه در داخل وان بمانید.

جوز برزیلی

برای دوری از سرطان پروستات  و کمک به سلامت پروستات حتماً از جوز برزیلی استفاده کنید. جوز برزیلی در نواحی آمریکای جنوبی می روید. 

گزنه

برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات و زمانی که احساس التهاب و یا تورم کرده اید، در هر شبانه روز و هر 8 ساعت دم نوش گزنه را ( ساقه و برگ ) میل کنید.

کدوی طبی

برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات و برای درمان ورم پروستات هر 8 ساعت یک بار به میزان 20 قطره روغن دانه کدوی طبی را میل کنید.

زنجبیل

برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات و کوچک کردن پروستات استفاده از گیاه زنجبیل به شما پیشنهاد می شود زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است و التهاب پروستات را با کمک آنتی اکسیدان می گیرد.

گیاه ایرانی نخل اره ای

برای درمان بیماری های پروستات و جلوگیری از سرطان پروستات از میوه خشک شدۀ نخل اره ای استفاده کنید. انواع مختلفی از میوۀ آن مانند :پودر، قرص و تنتورهای مایع میوه خشک شده وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

تخم کتان

برای کاهش ابتلا به سرطان پروستات از تخم کتان و روغن کتان که حاوی مقادیر زیادی از امگا 3 است ، استفاده نمایید. اگر قصد دارید از پودر کتان استفاده کنید هم می توانید آن را به لبنیاتی مانند ماست اضافه کنید و سپس مصرف کنید.

شیرین بیان

برای کاهش ابتلا به سرطان پروستات و بهبود تورم پروستات باید طبق نظر متخصص طب سنتی دم نوش ریشه شیرین بیان را بنوشید.

گیاه دم اسب

برای کاهش ابتلا به سرطان پروستات ، اگر مشکلاتی که در هنگام ادرار دارید و دچار التهاب پروستات هستید، روزانه به مقدار 2 گرم از گیاه دم اسب را استفاده کنید اما باید تحت نظر متخصص طب سنتی این مقدار مصرف تعیین شود تا دچار عارضه های ثانویه نشوید.

شبدر قرمز

برای جلوگیری از سرطان پروستات و رفع تورم آن روزانه به مقداری که متخصص طب سنتی تعیین می کند؛ دم نوش گل شبدر قرمز را میل بفرمایید.

مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از سرطان پروستات

بخش بعدی راه حل های عنوان شده مواد غذایی و خوراکی هستند که شامل :

رژیم غذایی مناسب و کم چرب

به گفته متخصصان ، رژیم غذایی یکی از مواردی است که در هنگام پیشگیری از سرطان پروستات باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر می رسد که رژیم غذایی کم چرب می تواند خطر را کاهش دهد.

انار

میوه انار به دلیل داشتن ویتامین ث و پتاسیم از مردان در برابر ابتلا به سرطان پروستات حفاظت می کند. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص بسیاری دارد که برای سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصرف آن توصیه می شود.

کنجد

روی ماده معدنی است که برای سلامت پروستات ضروری است. میزان روی در بدن مردان مبتلا به سرطان پروستات پایین تر است. برای پیشگیری از سرطان بهتر است مردان مواد غذایی سرشار از روی مانند کنجد مصرف کنند. از دیگر مواد غذایی سرشار از روی می توان به بادام، لوبیای آدزوکی و دانه کدو تنبل اشاره نمود.

خانواده کلم

برای پیشگیری از سرطان پروستات و کاهش روند پیشرفت سرطان پروستات مصرف سبزیجات خانواده کلم شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، اسفناج و کلم پیچ توصیه می شود.

قهوه

بررسی ها نشان می دهد که قهوه و قابلیت آنتی اکسیدانی آن می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و برخی دیگر از انواع بیماری را کاهش دهد. 

میوه های قرمز ودارای لیکوپن

مطالعات نشان می دهد مصرف منظم لیکوپن (یک آنتی اکسیدان موجود در غذاهایی مانند گوجه فرنگی و هندوانه) ممکن است به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کند با این حال ، هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که مصرف لیکوپن به شکل مکمل می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. 

سویا

ایزوفلاون ها ترکیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی هستند که خواص سلامتی فراوانی از جمله کمک به پیشگیری از سرطان پروستات دارند. دانه های سویا دارای بیشترین میزان ایزوفلاون ها هستند. مواد غذایی دیگری از جمله نخود، لوبیاها و یونجه نیز حاوی ایزوفلاون ها هستند. همچنین محصولاتی از قبیل شیر سویا، ماست، توفو، نان سویا، میسو و... نیز دارای ایزوفلاون هستند.

میوه و سبزی

میوه ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ویتامین ها ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. سبزیجات سبز دارای ترکیب هایی هستند که به تجزیهٔ کارسینوژن ها (Carcinogen) یا مواد سرطان زای بدن کمک می کنند پس برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات میوه و سبزی فراوان میل کنید. 

راهکارهای مفید دیگر برای پیشگیری از پوستات

تنها مصرف مواد غذایی سالم و نسخه های گیاهی برای حفظ سلامت پروستات کافی نیست بلکه شما باید باید نبایدهای دیگری را رعایت کنید، موارد مهمی مثل :

حفظ وزن سالم

یکی دیگر از فاکتورهایی که در ایجاد سرطان پروستات تأثیر دارد چاقی و اضافه وزن یعنی شاخص توده بدنی بیشتر از 30 است که خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد. وزن هر فرد به نوبه خود با رژیم غذایی و ورزش ارتباط نزدیکی دارد به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات  باید با کنترل رژیم غذایی و اجتناب از کم تحرکی به کاهش وزن دست پیدا کنید. 

ورزش کافی

مطالعات نشان می دهد ورزش منظم نه تنها یکی از راه های پیشگیری از این سرطان است بلکه مزایای دیگری مانند بهبود فشار خون و سطح کلسترول دارد، به همین دلیل متخصصان به مردان توصیه می کنند که حداقل سه بار در هفته با شدت متوسط ورزش کرده و فعالیت بدنی را با شرایط خود تطبیق دهد. 

فعالیت جنسی

یکی دیگر از راه های کاهش احتمال سرطان پروستات فعالیت جنسی سالم و صحیح است. همانطور که می دانید این عضو بخشی از دستگاه تناسلی مردان است و در حقیقت وظیفه تولید بخشی از مایع منی را دارد بنابراین، رابطه جنسی مکرر به تحریک آن کمک می کند و این ماده می تواند با کاهش تجمع مواد داخل آن، از ضایعات سرطانی جلوگیری کند پس داشتن رابطه جنسی سالم برای پیشگیری از بروز سرطان پروستات ضروری است.

خودداری از مصرف بیش از حد دارو

داروها مواد شیمیایی هستند که اثرات مضری در بدن ایجاد می کنند، بسیاری از آنها تجمع یافته و می توانند باعث واکنش هایی در بافت ها شوند که با گذشت زمان، در نهایت به آنها آسیب می رساند که یکی از این آسیب ها ابتلا به سرطان پروستات است. 

ویتامین دی

حفظ سطح بهینه ویتامین دی ممکن است به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند و از آنجا که مصرف ویتامین دی فقط از طریق منابع غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است دشوار باشد، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند با مصرف مکمل روزانه سطح ویتامین دی خود را افزایش دهید.

ویتامین ایی و سلنیوم

برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین ایی یا سلنیوم ممکن است خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. با ورود به مطلب " ویتامین ایی برای زیبایی و سلامت " بهترین منابع ویتامین ایی را خواهید شناخت .  

اسیدهای چرب امگا3

استفاده بیشتر از اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است. امگا 3 موجود در ماهی های روغنی مانند ماهی قزل آلا و دیگر ماهی ها با کاهش التهاب می تواند به مبارزه با سرطان پروستات کمک کند. 

خواص، فواید و منابع امگا 3 در مطلب " سیر تا پیاز خواص و فواید امگا 3 و نکات مصرف آن " به طور کامل گفته شده است. 

آسپرین

برخی تحقیقات نشان می دهد مردانی که روزانه آسپرین مصرف می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ در آنها کمتر باشد اما بررسی بیشتری لازم است تا نشان دهد که آیا مزایای احتمالی بیش از خطرات است. استفاده طولانی مدت از آسپرین می تواند عوارض جانبی از جمله افزایش خطر خونریزی در دستگاه گوارش را به همراه  داشته باشد. در حال حاضر بیشتر پزشکان مصرف آن را فقط برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات توصیه نمی کنند.

چکاپ و آزمایش منظم

یکی از بهترین روش های پیشگیری انجام چکاپ و معاینات منظم به منظور تشخیص به موقع سرطان پروستات است. مردانی که ریسک بروز این نوع سرطان در آنها بالا است باید از سن چهل سالگی به غربالگری سرطان پروستات بپردازند. این غربالگری شامل عکس برداری دیجیتال از رکتوم یا انجام آزمایش خون آنتی ژن پروستات است. اگر نتیجه آزمایش شما بالاتر از سطح متوسط باشد و نتیجه اسکن دیجیتال شما طبیعی باشد، پزشک درخواست انجام تست شاخص سلامت پروستات را می دهد.

اجتناب از استعمال دخانیات

برای پیشگیری از سرطان پروستات ترک سیگار بسیار موثر است زیرا ترک سیگارباعث افزایش سطح سلامت می شود و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

مصرف فولات

طبق مطالعات انجام شده سطح پایین فولات در خون می تواند باعث افزایش ریسک سرطان بشود بنابراین افراد باید خیلی از خوراکی ها حاوی فولات را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا فولات کافی وارد بدن شان بشود.

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

  1. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.
  2. مصرف گوشت های طبخ شده در دماهای بالا به ویژه سرخ شده یا بریان شده سبب تغییر در DNA و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.
  3. رژیم غذایی با میزان زیاد گلایسمیک لود به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر می شود بنابراین مصرف مواد قندی می تواند اثر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد.
  4. محصولات لبنی با سرطان پروستات در ارتباط است و مردانی که روزانه مقدار زیادی لبنیات مصرف می کنند (مانند پنیر ، شیر یا ماست) بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

امروزه، سرطان پروستات در اکثر کشورها بسیار شایع است. پزشکان برای تشخیص به موقع آزمایشات غربالگری را انجام می دهند به همین دلیل مراجعه به پزشک به طور منظم برای همه مردان ضروری است، به خصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری و همچنین علائمی مانند ناراحتی هنگام دفع ادرار، جریان ادرار قطع شده یا خونریزی وجود داشته باشد. مردان بالای 60 سال باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند و این یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است. 

حرف آخر

به یاد داشته باشید که سرطان پروستات بسیار شایع است ؛ سرطان پروستات دومین نوع سرطان شایع در مردان است اگرچه هیچ روش قطعی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، اقدامات ساده بسیاری وجود دارد که می تواند به کاهش خطر کمک کند. مهمترین نکته رعایت سبک زندگی سالم است علاوه بر این، باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر عوامل خطر دارید.