۰ نفر

کرونا چه بلایی سر ریه‌ها می‌آورد؟

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱:۴۲
کد خبر: 453864
کرونا چه بلایی سر ریه‌ها می‌آورد؟

کرونا ویروس جدید چیست و از کجا آمده است؟ علائم بیماری چیست؟ کرونا ویروس‌ها چگونه گسترش می یابند؟ برای محافظت از خودمان چه کارهایی باید انجام دهیم؟ و دهها سوال دیگری که این روزها در ذهن همه ماها درباره کرونا می گذرد اما جای یک سوال در این میان خالی است که کرونا چه بلایی بر سر ریه‌هایمان می‌آورد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مانند سایر بیماری های تنفسی، کووید ۱۹ یک بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید است که می تواند سبب آسیب های پایدار ریوی شود.

پاناجیز گالیاستوس از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در مقاله ای برخی از مشکلات کوتاه و بلند مدت ریوی ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید را شرح داده است:

کرونا ویروس چه نوع آسیب هایی می تواند بر روی ریه ها ایجاد کند؟

کووید ۱۹ یک بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید است که می تواند سبب عوارض ریوی مانند ذالت الریه و در موارد شدید سبب سندرم تنفسی حاد (ARDS) شود. مسمومیت عفونی حاصله در اثر جذب باکتریها و مواد فاسد به خون (SEPSIS) دیگر عارضه از کووید ۱۹ است که می تواند سبب صدمات پایدار به ریه و دیگر ارگان های بدن شود.

ذات الریه کووید ۱۹

در ذات الریه، ریه ها کاملا از مایعات پر و ملتهب شده و باعث می شوند که نفس کشیدن خیلی سخت شود. برای برخی از افراد، این مشکلات تنفسی می تواند به اندازه ای سخت باشد که نیاز به درمان در بیمارستان با اکسیژن یا حتی دستگاه های تهویه هوا(ونتیلاتور ها) باشند.

ذات الریه به دلیل کووید ۱۹ در هر دو ریه تمایل به نگه داشتن دارد. کیسه های هوا در ریه ها کاملا با مایعات پر شده و در نتیجه محدودیت توانایی برای گرفتن اکسیژن حاصل شده و همین امر سبب تنگی نفس، سرفه و سایر علائم می شود.

در حالی که بیشتر مردم از ذات الریه بدون هرگونه آسیب های پایدار ریوی ریکاوری و بهبود پیدا می کنند، اما ذات الریه های همراه با کووید ۱۹ می تواند خیلی سخت تر باشد. حتی بعد از عبور از این بیماری، صدمات ریه می تواند تا چند ماه باعث مشکلات تنفسی خیلی سخت شود که ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

سندرم درد تنفسی شدید (ARDS)

با پیشرفت ذات الریه کووید ۱۹،کیسه های هوا بیشتر با تراوش و نشت مایعات از رگ های ریز درون ریه پر می شوند که در نهایت باعث تنگی نفس و سندرم درد تنفسی شدید و از دست رفتن (نارسایی) ریه ها خواهد شد. بیماران با ARDS اغلب اوقات ناتوان در نفس کشیدن به تنهایی خواهند بود و نیازمند دستگاه های حمایتی تنفسی از جمله ونتیلاتورها هستند تا چرخش اکسیژن در بدن را داشته باشند.

چه این اتفاقات در منزل بیفتد و چه در بیمارستان، ARDS می تواند کشنده باشد. کسانی که از ARDS زنده باقی مانده اند و از کووید ۱۹ بهبود و ریکاوری پیدا خواهند کرد، ممکن است زخم ریوی ماندگاری را داشته باشند.

مسمومیت عفونی حاصله در اثر جذب باکتریها و مواد فاسد به خون (SEPSIS)

دیگر عارضه احتمالی ممکن سخت از کووید ۱۹ مسمومیت عفونی حاصله در اثر جذب باکتریها و مواد فاسد به خون (SEPSIS) است. SEPSIS زمانی اتفاق می افتد که عفونت به جریان خون منتهی شود و از طریق آن سرایت کند و باعث آسیب رسیدن به بافت در هر مکانی از بدن شود.

ریه ها، قلب و دیگر اعضای سیستم بدن با یکدیگر مانند یک ابزارهای یک ارکستر هستند. در SEPSIS هماهنگی بین ارگان های بدن از هم جدا می شوند. سیستم ارگان بدن شامل ریه ها و قلب یکی پس از دیگری شروع به از کار افتادن می کند.

حتی اگر از SEPSIS نیز نجات پیدا کرده و جان سالم به در ببرید، اما می تواند باعث آسیب های پایدار به ریه و دیگر ارگان های بدن شود.

عفونت:

در این مقاله نوشته شده است که زمانی شخص مبتلا به کووید ۱۹ می شود، سیستم ایمنی به سختی در مقابل با حمله کننده ها، کار می کند و این می تواند بدن را در برابر عفونت با یک باکتری یا ویروس های دیگر بالاتر از کووید ۱۹ آسیب پذیرتر کند. عفونت بیشتر می تواند منجر به آسیب اضافی به ریه شود.

۳ فاکتور در آسیب های وارده کروناویروس به ریه:

در این مقاله به سه فاکتور تاثیرگذار در ریسک آسیب ریوی در مبتلایان کووید ۱۹ و احتمال اینکه فرد برای بهبود و بازیابی مجدد عملکرد ریه تاثیر بگذارد اشاره شده است:

شدت بیماری: اولین مورد شدت عفونت کرونا ویروس است. موارد با شدت بیماری خفیف احتمالا باعث زخم ماندگار در بافت ریه می شوند.

شرایط سلامتی: دومین فاکتور در آسیب های وارده به ریه ناشی از عفونت کرونا ویروس به مشکلات و بیماری های زمینه ای افراد بر می گردد.  بیماری های انسداد مزمن ریوی (COPD) یا بیماری های قلبی می تواند خطر ابتلا به بیماری شدید را افزایش دهد.

افراد دارای سن بالا نیز در معرض شدید این بیماری قرار خواهند گرفت. این افراد دارای بافت های ریوی با حالت الاستیک کمتری بوده و به دلیل سن بالا ممکن است ایمنی آنها را ضعیف کرده باشد.

درمان: درمان سومین فاکتور است. بهبود بیماران و طولانی شدن زمان سلامتی ریه وابسته به نوع مراقبت ها و چگونگی سریع بودن خدماتی است که افراد دریافت می کنند، دارد. زمان در بیمارستان ها برای بیماران با شدت سخت بیماری می تواند آسیب های ریوی را به حداقل برساند.

آیا بیماران کروناویروس می توانند احتمال آسیب ریه را کاهش دهند؟

بیماران کرونایی می توانند کارهای را انجام دهند که شانس آنها برای آسیب رسیدن سخت به ریه را کاهش دهد.

در این مقاله آمده است: "اگر شما دارای مشکلات بهداشتی و بیماری های زمینه ای هستید که شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن در معرض این بیماری قرار گرفتن انجام دهید.به عنوان مثال افراد مبتلا به دیابت، COPD یا بیماران قلبی باید به طور ویژه مراقب باشند که با نظارت و مصرف داروهای خود طبق دستورالعمل، شرایط را مدیریت کنند.

در این مقاله تاکید شده است که تغذیه مناسب و هیدراتاسیون می تواند به جلوگیری از عوارض کووید ۱۹ کمک کند.

تغذیه مناسب به طور کلی برای سلامتی مهم است. هیدارتاسیون مناسب باعث حفظ حجم خون مناسب و غشاهای مخاطی سالم در دستگاه تنفسی می شود که می تواند به مقاومت بهتر در برابر عفونت ها و آسیب بافت کمک کند.

آیا آسیب های ریوی کووید ۱۹ برگشت پذیر است؟

بعد از یک مورد جدی کووید ۱۹، ریه های بیمار می توانند بهبود پیدا کنند اما نه یک شبه. ریکاوری و بهبود ریه های آسیب دیده قطعا فرآیندی زمان برخواهد بود.

آسیب اولیه به ریه ها و به دنبال آن زخم شدن در ریه ها وجود دارد اما با گذشت زمان که می تواند سه ماه تا یکسال یا بیشتر نیز طول بکشد، عملکرد ریه فرد به سطح قبل از کووید ۱۹ باز خواهد گشت.