۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همه آنچه که باید درباره کرونا (COVID-19) بدانید

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۰۲
کد خبر: 418867
همه آنچه که باید درباره کرونا (COVID-19) بدانید

روزهای آغازین سال ۲۰۲۰، نوع جدیدی از ویروس تبدیل به سرتیتر خبرهای سراسر دنیا شد که به دلیل سرعت بی سابقه در انتقال بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ ویروسی که هم اکنون در ایران شیوع یافته و تعدادی قربانی نیز گرفته است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ از همان ابتدا منبع شیوع این ویروس در یک بازار مواد غذایی در ووهان چین عنوان شد، اما بعدها کشورهای دیگری از جمله ایالات متحده و فیلیپین هم اعلام کردند عده‌ای در داخل مرزهای آنها گرفتار این ویروس شده‌اند. ویروسی که دهها هزار نفر را گرفتار کرده و تا کنون بیش از ۲ هزار نفر قربانی گرفته است.

اما به رغم وحشت جهانی در اخبار مربوط به شیوع این ویروس عنوان شده بعید به نظر می‌رسد که کسی به این ویروس مبتلا شده باشد مگر آنکه پیشتر سفر به مناطق خاصی از چین داشته است. در صورتی که اخیرا سفر به چین نداشته‌اید یا با کسی که در او تشخیص وجود ویروس داده نشده تماسی نداشته‌اید، نیاز نیست در مورد ابتلا به ویروس کرونا نگرانی خاصی داشته باشید.

در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به این که ویروس کرونا چگونه شیوع یافته، چرا با سایر ویروس‌ها تفاوت دارد و اینکه در صورت ابتلا چگونه از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری کنیم.

ویروس کرونا

کرونا چه علائمی دارد؟

پزشکان هر روز نکات جدیدی درباره این ویروس می‌آموزند تا به امروز می‌دانیم که کووید ۱۹ می‌تواند حتی در ابتدای بروز هیچ علامتی از خود بروز ندهد. فرد مبتلا ممکن است به مدت دو روز یا حتی دو هفته ویروس را بدون بروز هیچ علامت و نشانه‌ای با خود حمل کند.

برخی از علائم شایع که به طور خاص با کرونا ۲۰۱۹ مرتبط بوده‌اند، عبارتند از:

فرد احساس تنگی نفس می‌کند.

سرفه‌ای که به مرور زمان شدیدتر می‌شود.

و تب کم درجه‌ای که به تدریج افزایش می‌یابد. البته لیست کامل علائم هنوز در دست بررسی است.

چه زمانی برای کرونا درخواست کمک کنیم؟

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه می‌کنید و طی ۱۴ روز گذشته سفری به چین داشته و یا با فردی که به کرونا مبتلا بوده ارتباطی داشته‌اید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

کرونا در مقابل آنفلوآنزا

علائم کووید ۱۹ شبیه به ویروس آنفلوآنزاست. با این تفاوت که ویروس آنفلوآنزا بسیار شایع‌تر و کشنده‌تر است. بر اساس آمار منابع معتبر حداقل ۶.۸ درصد افرادی که در فصل گذشته ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در ایالات متحده به آنفلوآنزا مبتلا شدند، قربانی این بیماری شده‌اند در حالی که باز هم بر اساس منابع معتبر آمار قربانیان افراد مبتلا به ویروس کرونا ۲ درصد بوده است. در اینجا به برخی از علائم شایع آنفلوآنزا اشاره می‌کنیم:

سرفه

آبریزش بینی چرکی

عطسه

گلو درد

تب

سر درد

خستگی

لرز

بدن درد

ویروس کرونا

چه چیزی باعث ایجاد ویروس کرونا می‌شود؟

ویروس کرونا یک بیماری همه گیر است. این بدان معناست که این بیماری پس از پیشرفت در بدن حیوانات در انسان‌ها بروز می‌کند. تماس داشتن با حیوانی که ناقل ویروس است، می‌تواند انسان را به این ویروس مبتلا کند. با بروز علائم در انسان‌ها، افراد می‌توانند با ترشحات تنفسی بیماری را به دیگران منتقل کنند، ترشحات تنفسی از طریق عطسه یا سرفه که جهش بسیار بالایی هم دارند.

ویروس موجود در مجاری تنفسی این قابلیت را دارد که از طریق مجاری تنفسی و ترشح آن در فضا منتقل شود و این یکی از راه‌هایی است که ویروس منتقل می‌شود ویروس کرونای 2019 را نمی‌توان به طور قطعی به یک حیوان خاص نسبت داد. با این حال محققان معتقدند این ویروس احتمالا از خفاش‌ها به حیوانات دیگر –مارها یا مورچه خوارها- منتقل و سپس به انسان سرایت کرده است. این انتقال احتمالا در بازار مواد غذایی ووهان چین اتفاق افتاده است.

ویروس کرونا

چه کسانی ریسک بیشتری در ابتلا دارند؟

اگر با شخصی که به ویروس مبتلا و یا حامل آن است در ارتباط هستید، به ویژه اگر زمان سرفه یا عطسه در نزدیکی آنها بوده‌اید، ریسک بالایی در ابتلا به ویروس کرونا دارید. شستن مداوم دست‌ها و ضد عفونی کردن سطوح می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این ویروس یا ویروس‌های مشابه کمک کند.

به نظر می‌رسد که مردان مسن بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. در گزارشی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این باره منتشر کرده، مشخص شده است که میانگین سنی افرادی مبتلا به ویروس کرونا 45 سال بوده و البته بیش از دو سوم مبتلایان مرد بوده‌اند.

ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ویروس کرونای 2019 را می‌توان مانند سایر ویروس‌ها: «با نمونه خون، بزاق یا بافت» تشخیص داد. اگر فکر می‌کنید به ویروس کرونا مبتلا هستید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید این مورد به خصوص اگر طی 14 روز گذشته به چین سفر داشته‌اید باید مورد توجه قرار گیرد. در چنین حالتی پزشک شما در مشورت با مسئولان بهداشت عمومی شما را در مورد نیاز به انجام آزمایش‌های مربوط راهنمایی خواهد کرد.

این آزمایش‌ها یا از طریق خون گیری، یا سواب‌های پنبه‌ای برای دریافت نمونه بزاق و یا ترشحات پشت حلقی انجام خواهد شد. نمونه‌ها برای تایید وجود این ویروس به مراکز آزمایشگاهی مشخص شده منتقل خواهد شد.

چه درمانی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان به خصوصی برای ویروس کرونای 2019 تایید و هیچ راه حل دارویی برای جلوگیری سرایت آن تشخیص داده نشده است، اگرچه روش‌های درمانی و واکسن‌های مورد نیاز در دست بررسی قرار دارند. با این وجود، در صورت ابتلا به ویروس، مدیریت علائم و نشانه‌ها به شدت در دستور کار قرار دارند.

اگر فکر می‌کنید به ویروس کووید 19 مبتلا شده‌اید نیاز به کمک‌های فوری پزشکی دارید. پزشکان در صورت بروز هر گونه علائم و عوارضی روش‌های موجود درمانی را توصیه می‌کنند.

ویروس‌های دیگر مانند سارس و مرس اکنون واکسن و درمان دارند. برخی از درمان‌های ویروس‌های مشابه کرونا عبارتند از:

داروهای ضدویروس یا ویروسی

پشتیبانی‌های تنفسی مانند تهویه مکانیکی

استروئیدها برای کاهش تورم ریوی

تزریق پلاسمای خون

عوارض احتمالی ویروس کرونا چیست؟

جدی‌ترین عارضه کووید 19 نوعی از ذات الریه است که به آن پنومونی آلوده به کرونای 2019 (NCIP) گفته می‌شود. نتایج حاصل از مطالعه 138 بیمار بستری در بیمارستان‌ها که در سال 2020 از سوی یک منبع معتبر انجام گرفته در بیمارستان ووهان نشان می‌دهد که 26 درصد از افراد مبتلا به این ویروس دچار وخامت حال شده و نیاز به معالجه  در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) دارند.

حدود 4.3 درصد از افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند در اثر این نوع پنومونی درگذشتند. تاکنون NCIP تنها عارضه‌ای است که به طور خاص با ویروس کرونای 2019 مرتبط است. با این حال محققان عوارض زیر را در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند مشاهده کرده‌اند:

سندرم حاد تنفسی (ARDS)

ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

شوک قلبی عروقی

درد شدید عضلانی (میالژی)

خستگی

آسیب یا حمله قلبی

چگونه می‌توان از ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این ویروس جلوگیری یا محدود کردن تماس با افرادی است که علائم این ویروس را داشته یا طی 14 روز گذشته به چین سفر داشته‌اند.

بهترین گام بعدی که هر فرد می‌تواند در این راستا بردارد تمرین بهداشتی برای جلوگیری از شیوع باکتری‌ها و ویروس‌هاست.

دستان خود را به صورت مداوم و همزمان با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید. در صورت تماس دست‌ها با سطوح مراقب باشید که صورت، چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید.

در صورت احساس بیماری یا علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا از خانه خارج نشوید. به هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را با قسمت داخلی آرنج بپوشانید. هر نوع دستمالی را که برای پوشاندن عطسه یا سرفه استفاده می‌کنید، بلافاصله دور بیندازید. سعی کنید اشیایی را که با دستان شما در تماس است، مدام ضدعفونی کنید؛ مواد ضد عفونی کننده را بر روی تلفن، کامپیوتر، وسایل آشپزخانه، ظروف آشپزخانه و دستگیره در مدام استفاده کنید.

انواع دیگر ویروس کرونا

ویروس کرونا نام خود را از شکلی که زیر میکروسکوپ دیده شده، گرفته است. کرونا به معنی تاج است و وقتی ویروس از زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته شده به شکل دایره‌ای دیده شده که دندانه‌های تاج مانندی داشته است. ویروس همچنین دارای پروتئین‌هایی است که به آن کمک می‌کند تا ویروس تشخیص دهد که آیا می‌تواند میزبان را آلوده کند یا خیر؟

بیماری شناخته شده با عنوان سندرم حاد تنفسی (سارس) که در اوایل دهه 2000 بروز پیدا کرد، نوعی از همین ویروس‌های تاجدار بسیار مسری و مرتبط بود. از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی در درمان بیماری سارس حاصل شده است.

ویروس کرونا در مقابل سارس

این نخستین بار نیست که یک ویروس تاجدار تبدیل به تیتر یک اخبار می‌شود، شیوع مرگبار سارس در سال 2003 نیز در اثر ابتلا به نوعی از همین ویروس‌های تاجدار بود. درست همانند ویروس کرونای 2019، سارس هم نخستین بار پیش از شیوع در بین انسان‌ها در میان حیوانات یافت شده بود.

تصور می‌رود ویروس سارس هم از منبع خفاش‌ها ناشی، به حیوانات دیگر منتقل و در نهایت به انسان انتقال یافته باشد. پس از انتقال به انسان، ویروس سارس به سرعت و شدت زیادی در بین دیگر انسان‌ها گسترش یافت.

آنچه که کووید 19 را خبرسازتر کرده این است که هنوز یک روش درمانی خاص و یا راهی برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن یافت نشده اما سارس با موفقیت شناسایی شده و مورد درمان قرار گرفته است.

چه چشم اندازی می‌توان برای آن تصور کرد؟

پیش و بیش از هر چیز وحشت نکنید، نیازی به استفاده از ماسک و قرار گرفتن در قرنطینه ندارید، مگر اینکه مبتلا به این ویروس شده باشید. رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی ممکن است به شما در جلوگیری از ابتلای به این ویروس و سایر ویروس‌ها کمک کند.

ویروس کرونای 2019 احتمالا با خواندن اخبار مربوط به آمار قربانیان جدید، قرنطینه‌ها و ممنوعیت سفر به داخل و خارج از چین ترسناک به نظر می‌رسد. اما در همین زمینه لازم است بار دیگر تاکید کنیم که ویروس کرونا شدت کمتر، شیوع کمتر و شرایط سرایت کمتری نسبت به آنفلوآنزا دارد. بهترین کار آن است که در صورت تشخیص ویروس کرونا و ابتلای آن، آرامش خود را حفظ و از شیوع آن جلوگیری کنید.