۰ نفر

برای داشتن پوستی زیبا چه باید کنیم؟

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۶
کد خبر: 367835
برای داشتن پوستی زیبا چه باید کنیم؟

داشتن پوستی سالم، زیبا و شاداب نقش مهمی در زیبایی و جذابیت چهره دارد و آرزوی هر فردی است. اما این آرزو خیلی هم دور از ذهن نیست و با داشتن یک برنامه روتین روزانه مراقبت از پوست به صورت منظم می‌توانید به هدف خود دست یابید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، ممکن است داشتن پوست سالم و زیبا آرزوی هر فردی باشد و تقریبا می‌توان گفت: هیچ فردی از روی عمد به پوست خود آسیب نمی‌رساند. اما هر انسانی ممکن است با انجام برخی رفتار‌ها و عادات اشتباه، غلط و ناخواسته و نادانسته به پوست خود صدمه بزند و سبب آسیب و بروز مشکلاتی مانند آکنه، چروک و بسیاری موارد دیگر شود.

اکثر افراد تصور می‌کنند مراقبت از پوست یک روش ثابت و مشخص دارد اگرچه دنیای بهداشت و زیبایی پوست کاملا پویا و در حال تغییر است و روش‌های متنوع و جدید مراقبت پوستی هر سال خبر از تکنولوژی‌ها و سبک‌ها جدیدی می‌دهند که دستیابی به زیبایی، جوانی و شادابی پوست را آسان‌تر می‌کنند.
 
روتین روزانه مراقبت از پوست
داشتن پوستی سالم، زیبا و شاداب نقش مهمی در زیبایی و جذابیت چهره دارد و آرزوی هر فردی است. اما این آرزو خیلی هم دور از ذهن نیست و با داشتن یک برنامه روتین روزانه مراقبت از پوست به صورت منظم می‌توانید به هدف خود دست پیدا کنید.

۱. برنامه مراقبت از پوست پس از خواب شبانه

• صورتتان را بشویید - این مرحله همان شستن عادی روزانه با آب ولرم است که از کودکی تا حالا انجام داده اید. این کار سبب شادابی و نشاط روحی و تمیز شدن چهره و چشم‌ها از آلودگی‌های معمول می‌شود، همچنین صورت شما برای مراحل بعدی مراقبت از پوست آماده می‌شود.
• پاک کننده و مرطوب کننده استفاده کنید – زمانی که صورت تان همچنان مرطوب است با پاک کننده مناسب که ترجیحا فاقد مواد شیمیایی مضر است و چربی‌های طبیعی پوست را از بین نمی‌برد (به ویژه اگر پوست خشکی دارید) صورت خود را پاک کنید و سپس یکبار آبکشی نمایید. قبل از آن که رطوبت پوست کاملا از بین برود کرم یا سرم مرطوب کننده روزانه خود را استفاده کنید، در صورتی که پوست چربی دارید انواع سبک‌تر و اگر پوست خشکی دارید از انواع آب رسان کرم مرطوب کننده در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده نمایید.
• ضد آفتاب بزنید: آفتاب و اشعه‌های مضر ناشی از آن نقش اساسی را در پیری و بیماری‌های پوستی خطرناک ایفا می‌کنند. در نتیجه لازم است کرم روز یا ضد آفتاب را حتما در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید تا از پوست تان در مقابل رادیکال‌های آزاد و اشعه‌های مضر آفتاب به خوبی محافظت کنید. حتی در صورتی که محل زندگی شما آفتاب چندانی ندارد نیز باید از ضد آفتاب استفاده کنید، اما بهتر است درجه SPF آن را بر اساس شدت تابش آفتاب و میزان حساسیت پوست خود به آفتاب انتخاب کنید.
• کرم روزانه خود را استفاده کنید - این مرحله بستگی به برنامه آرایشی شما دارد. معمولا کرم‌های ضد آفتاب رنگی و کرم‌های چند کاره می‌توانند جایگزین مناسبی برای پایه آرایشی باشند.

۲. برنامه مراقبت از پوست در طول روز

• مرطوب کننده و ضد آفتاب خود را تجدید کنید – بهتر است هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تجدید کنید، زیرا اثر آن پس از مدتی از بین می‌رود و دیگر قدرت حفاظتی خود را در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب از دست می‌دهد. در صورتی که پوست خشکی دارید، امکان دارد پس از مدتی بعد از استفاده از مرطوب کننده دوباره خشک شود به همین منظور لازم است که مرطوب کننده را در فواصل زمانی مشخصی تجدید کنید.
• غذای سالم بخورید - در طول روز غذا‌های سالم و طبیعی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید که حاوی مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن و البته پوست شما هستند تا پوستی سالم‌تر و زیبا‌تر داشته باشید. فست فود‌ها و مواد غذایی فراوری شده حاوی مقادیر زیادی مواد زائد و سمی هستند که وارد کردن آن‌ها به بدن در درجه اول بر روی زیبایی پوست تاثیر می‌گذارد و فرآیند پیری را سرعت می‌بخشد.
• آب کافی بنوشید - نوشیدن آب کافی علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز پوست در دفع مواد زائد در بدن نیز موثر و مفید است از همین رو لازم است که آن را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید.

۳. برنامه مراقبت از پوست قبل از خواب

• پوست را پاکسازی کنید - این مسئله که با چه شرایطی به رختخواب می‌روید می‌تواند در زیبایی و سلامت پوست شما تاثیر زیادی داشته باشد. حتما قبل از خواب تمامی مواد آرایشی و سایر مواد را از صورت خود پاک کنید. این کار را بهتر است با پاک کننده‌ای که در صبح استفاده می‌کنید انجام دهید سپس صورت را به طور عادی و با آب ولرم بشویید.
• مرطوب کننده بزنید – پس از پاک کردن و شستن صورت آن را خشک کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید، زیرا خوابیدن با پوست خشک سبب تسریع فرآیند پیری و ایجاد چروک در پوست می‌شود. بنا براین لازم است که قبل از خواب و پس از پاکسازی پوست از مقدار مناسبی مرطوب کننده استفاده کنید.
• کرم شب بزنید: این مرحله برای تمامی سنین در خانم‌ها ضروری نیست و خانم‌های بالای ۴۵ سال و افرادی که مستعد چروک زودرس هستند می‌توانند قبل از خواب پس از پاکسازی صورت از کرم شب و کرم‌های جوان کننده مخصوص استفاده نمایند.
 
برای مراقبت از پوست چه کنیم؟

همه ما به نوعی دوست داریم پوست مان شاداب و با طراوت باشد و از همین رو سعی می‌کنیم از انواع و اقسام روش‌ها و محصولات مراقبت از پوست کمک بگیریم. تعدادی از این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

• در مصرف کرم ضد آفتاب صرفه جویی نکنید

• اسفنج و برس‌های آرایشی خود را مدام تمیز کنید

• از سرم‌های پوستی استفاده کنید

• پوست خود را در شرایط مناسب نگه دارید

• لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

• به اندازه کافی بخوابید

• منافذ باز و ریز پوست را لایه برداری کنید

• قبل از خواب آرایش تان را پاک کنید

• از آب گرم یا داغ دوری جویید

• آب زیاد بنوشید

• صبحانه غلات بخورید

• در استفاده از محصولات مراقبت پوست نیز صبور باشید
 
مراقبت از پوست در فصل تابستان

مراقبت از پوست به ویژه در روز‌های گرم تابستان که امواج فرا بنفش خورشید می‌تواند آثار مخربی بر پوست محافظت نشده بگذارد، اهمیت زیادی دارد.
قرار گرفتن بلند مدت در معرض اشعه فرابنفش خورشید ممکن است منجر به ابتلا به آب مراورید شود. بنا به گزارش مؤسسه ملی بینایی National Eye Institute، نزدیک به ۲۰ میلیون آمریکایی بالای ۴۰ سال دچار آب مروارید شده اند. پیری زودرس پوست نیز از دیگر عوارض اشعه فرابنفش خورشید روی پوست است. طبق ادعا موسسه The National Institute on Aging آمریکا، نور خورشید عامل اصلی چروک، خشکیو لکه‌های پوستی است.
بهترین راه جلوگیری از بروز این مشکلات چیست؟ زمانی که در طول روز بیرون از خانه هستید از پوست تان در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید، حتی در طول روز‌های ابری، این اشعه‌های ناشی از نور آفتاب حتی از ابر، رطوبت و مه عبور می‌کنند. خطر اشعه آفتاب در تمام فصول سال وجود دارد و آسیب ناشی از آن هر ساله نیز بیشتر می‌شود.
 ران شلتون (Ron Shelton)، عضو آکادمی پوست و جراحی زیبایی آمریکا، دارای بورد تخصصی پوست و استادیار مرکز پزشکی مونت سینای (Mount Sinai) در نیویورک می‌گوید: "حدود ۲۰ درصد از کل زمانی که هر فرد در معرض اشعه‌های مضر آفتاب قرار دارد مربوط به فصل پاییز، زمستان و بهار است و بدون تردید بیشترین آسیب‌های حاصل از نور خورشید در فصل تابستان اتفاق می‌افتد".
بنا براین بهتر است در فصل تابستان هنگام رفتن به ساحل، فضای باز یا حتی حیاط خانه از پوست خود در برابر نور خورشید به خوبی محافظت کنید.

مواد غذایی مفید برای پوست

همانطور که می‌دانید تغذیه نقش اساسی در تقویت کلاژن پوست دارد، اما چه رژیم غذایی خاصی می‌تواند سبب افزایش کلاژن پوست و تقویت آن شود. از این رو برای اینکه بتوانید پوستی زیبا و سالم داشته باشید علاوه بر تغییر سبک زندگی باید رژیم غذایی مناسبی نیز داشته باشید. از همین رو تعدادی از مواد غذایی هستند که بطور طبیعی مئجب تقویت کلاژن پوست می‌شوند و در نهایت باعث جوان‌تر به نظر رسیدن شخص می‌شوند. تدادی از این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌شود:
۱. پروتئین کم چرب 
کلاژن فراوان‌ترین نوع پروتئین در بدن است، وظیفه کلاژن عمدتا محافظت از پوست، مو و تقویت و سلامت ناخن‌ها است. بدن برای اینکه اطمینان حاصل کند که میزان کلاژن کافی است از منابع غذایی به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای افزایش تولید کلاژن استفاده می‌کند. دکتر لیبی میلز (Libby Mills) متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید: "پروتئینی که ما مصرف می‌کنیم هنگام هضم به آمینو اسید‌ها تجزیه می‌شود که دوباره به هم متصل شده و پروتئین کلاژن را می‌سازند". بهتر است در کنار غذایی که می‌خورید از پروتئین کم چربی مانند سینه مرغ و بوقلمون استفاده کنید.
۲. نخود سبز
سبزیجات معمولا حاوی بیشترین منابع پروتئینی نیستند به جز اینکه منظور شما نخود سبز سرشار از مواد غذایی باشد که تقریبا هشت گرم در فنجان پروتئین دارد. در صورتی که مزه نخود سبز را به تنهایی نمی‌پسندید، پس بهتر است مقداری از آن را در سالاد بریزید یا آن را با سبزیجات دیگر مخلوط کنید تا یک پستو عالی درست کنید و همراه با پاستا مصرف کنید.
 
۳. کینوا
فقط یک فنجان از این دانه‌های باستانی (کینوا) بیش از هشت گرم پروتئین تامین کننده کلاژن و مقدار اندکی روی دارد، یک ماده معدنی که به تبدیل اسید آمینه به کلاژن کمک می‌کند. میلز می‌گوید: "روی و مس به اسید آمینه پروتئینی کمک می‌کنند تا به کلاژن تبدیل شوند". بهتر است از کینوا برای غلات صبحانه و به صورت پخته شده در سالاد‌ها استفاده کنید.
 
۴. فلفل دلمه‌ای 
خواص آنتی اکسیدان ویتامین C. یکی از اجزای اساسی تولید کلاژن را تشکیل می‌دهد. فلفل دلمه ای، به ویژه انواع قرمز آن یکی از منابع خوب برای مصرف روزانه هستند. کلاژن به هیدراته نگهداشتن پوست و انعطاف آن کمک می‌کند، که در نهایت با علائم پیری همچون خطوط ظریف یا چروک‌ها مقابله می‌کند.
 
۵. هویج
دکتر میلز می‌گوید: "ما می‌خواهیم کلاژن موجود در پوست  دقیقا همانطوری که باید تولید شود، باشد و ویتامین A. در این مورد نقش مهمی دارد". هویجمنبعی خوب برای تامین ویتامین A. خوراکی است، می‌توانید آن را به سالاد خود اضافه کنید یا با نخود پخته (یکی دیگر از منابع خوب پروتئین گیاهی)، ترکیب کنید تا خوراک حمص (hummus) هویج درست کنید.
 
۶. گوشت قرمز
دکتر ماریسا موور (Marisa Moore) متخصص تغذیه می‌گوید: "خریدن گوشت‌هایی که قطعات بزرگی دارند مانند گوشت‌های کبابی یا گوشت‌های مخصوص استیک، مقداری کلاژن خوراکی را به صورت طبیعی از طریق غذا به فرد مصرف کننده می‌دهند".

۷. صدف
صدف‌ها غنی از مس و مواد معدنی دیگری هستند که نقش اساسی در تولید کلاژن ایفا می‌کنند. دکتر میلز می‌گوید: "این احتمال وجود دارد که به مرور زمان بدن ما نتواند مقادیر زیادی از کلاژن را مانند گذشته تولید کند یا ممکن است سریع‌تر از قبل تجزیه شود، مصرف مواد غذایی برای تامین تولید آن می‌تواند به کاهش روند تخریب آن کمک کند".

۸. سبزیجات سبز برگ
سبزیجات سبز برگ از جمله اسفناج، کلم کالی، سبزی خردل و برگ چغندر حاوی سه تقویت کننده کلاژن با ویتامین A، ویتامین C. و روی است. بهتر است که از این سبزیجات برگ سبز در سالاد ها، اسموتی و انواع سوپ‌ها استفاده کنید. سبزیجات سبز برگ به شدت برای سلامتی مفید هستند و بهتر است به عنوان بخش مهمی از تغذیه غذایی باشند.
 
۹. دانه‌های چیا
دانه‌های چیا بر خلاف اندازه کوچکی که دارند حاوی میزان زیادی از پروتئین هستند. از این دانه‌های شگفت انگیز می‌توانید در ماست استفاده کنید یا از آن‌ها در ترافل انرژی زا یا انواع پودینگ یا پارافیت (parfait) استفاده کنید. پارافیت یک دسر خوشمزه اروپایی است. پارافیت‌های بدون لبنیات در انواع طعم‌ها مانند پودینگ نان موزی، پای سیب و دارچین یا موس نارگیل تمشک که به عنوان دسر‌های فوری شناخته می‌شوند.

۱۰. زردآلو 
این میوه شیرین زرد-نارنجی رنگ سرشار از ویتامین A. است که یک بلوک سازنده کلاژن است. سعی کنید از زردآلو‌ها به صورت میان وعده و یا در انواع دسر‌ها و یا اسموتی‌ها استفاده کنید. این میوه خوشمزه تابستانی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد سبب افزایش کلاژن پوست می‌شود.
 
۱۱. نخود
این بنشن حاوی میزان زیادی از اجزایی است که تولید کلاژن، پروتئین، ویتامین C، ویتامین A، روی و تیامین را تامین می‌کنند. دکتر میلز می‌گوید: تیامین ویتامینی است که برای تولید کلاژن بسیار مهم است، زیرا به تجزیه پروتئین کمک می‌کند. ویتامین B. نیز به احیای دوباره پوست و بهبود زخم کمک می‌کند. یکی از روش‌های استفاده از نخود، درست کردن حمص با آن است که شما را قادر می‌سازد تا آن را با مواد غنی از پروتئین دیگر مانند عدس زرد، ادامامه (سویای نارس) و لوبیای سیاه ترکیب کنید تا طعمی منحصر به فرد برای حمص بسازید.

۱۲. آب گوشت
استخوان و غضروف حیواناتی همچون مرغ یا گاو منبع فوق العاده‌ای برای کلاژن طبیعی هستند. پای مرغ نیز دارای میزان بالایی از کلاژن حلال است که بر خلاف سایر بخش‌های مرغ عوارض کمتری برای بدن دارد. این ماده غذایی سبب افزایش کلاژن پوست و درخشان شدن آن شده و از ایجاد چین و چروک پیشگیری می‌کند.