۰ نفر

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

رکود بازار مسکن ادامه دارد؟

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۰۲
کد خبر: 434253
رکود بازار مسکن ادامه دارد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بعد از مشخص شدن میزان افزایش حقوق‌ها به نظر می‌رسد تقاضا برای مسکن در بین اقشار متوسط و پایین جامعه همچون فروردین باشد و شاهد رکودی دنباله دار باشیم.

اقتصاد آنلاینمحبوبه قرمزچشمه؛ مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: مسکن از جمله حیاتی‌ترین نیازهایی است که در ایران بیشترین هزینه برای تهیه آن صرف می‌شود. 

وی افزود: تمامی بازارهای ایران برای سرمایه‌گذاری ریسک دارد و در هر لحظه امکان دارد یک شوک روند بازار را متحول کند. در این بین مسکن از جمله بازارهایی است که ریسک بسیار کمی دارد و تجربه ثابت کرده، کمتر دچار نوسان قیمت و شوک‌های بزرگ می‌شود. 

این اقتصاددان گفت: نکته مهم این است که به شکل کلی تورم ۴۰ درصدی که اقتصاد ما به آن عادت کرده، عامل مهمی برای افزایش قیمت‌ها است.

وی خاطر نشان کرد:بازار مسکن در سال ۹۸ رشد بسیار زیادی داشت. با این افزایش قیمت، اجاره‌بها نیز به عنوان عاملی تاثیرپذیر از قیمت مسکن، افزایش یافت. این افزایش چندین برابری قیمت مسکن در حالی است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و متقاضیان خرید مسکن اقشار متوسط و پایین توانایی خرید مسکن مورد نظر خود را  ندارند. رکود مسکن در اواخر اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ برآمده از عامل کاهش تقاضا بود.

تقوی در پاسخ به این پرسش که آیا دراردیبهشت 99 شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود؟، تصریح کرد: بعد از مشخص شدن میزان افزایش حقوق‌ها به نظر می‌رسد تقاضا برای مسکن در بین اقشار متوسط و پایین جامعه همچون فروردین باشد و شاهد رکودی دنباله دار باشیم. تورم 40 درصد و افزایش حقوق ۹۹ تنها حدود ۱۰ درصد است این یعنی ارزش پولی که در جیب مردم است روز به روز در حال ذوب شدن است.

وی افزود: سود بانکی کاهش یافته است مردم برای کسب سود بیشتر، نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج و به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کرده‌اند. بازار سرمایه پر ریسک است و سرمایه‌گذاران باید این موضوع را در نظر داشته باشند.خود جذب سرمایه توسط بازار سرمایه یک  مسئله است که با این وضع تورم و رشد اقتصادی، بازار سرمایه می‌تواند نقدینگی مردم را جذب و نگه دارد یا خیر.

این اقتصاددان با بیان اینکه خرید مسکن پول زیاد می‌خواهد، گفت: کسانی که پول‌های کوچک دارند نمی‌توانند وارد بازار مسکن شوند، بانک نیز به خاطر کاهش سود، جذابیت خود را برای عموم مردم از دست داده است. در بازار طلا، سکه و دلار نیز بیشتر دهک‌های بالای جامعه و ثروت مندان سرمایه‌گذاری می‌کنند به همین دلیل است که بازار سرمایه در شرایط فعلی بیشترین اقبال را دارد.

تقوی در ادامه بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت مسکن و اجاره بها روز به روز بیشتر می‌شود،  مهم‌ترین موضوعی است که باید به دنبال آن بود، سرپناه است. طبقات بالای جامعه از نظر سرپناه خیالشان راحت است و به همین دلیل راحت‌تر می توانند وارد بازارهای دیگر شوند. 

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا به مستاجران توصیه به خرید مسکن می‌کنید یا سرمایه‌گذاری در بورس؟، گفت: من هیچ توصیه‌ای ندارم، سخنم این است که اگر اجاره نشین بودم بین اینکه پولم را در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنم و یا مسکن، به طور قطع مسکن را انتخاب می‌کرد.

تقوی در آخر بیان کرد: بازار سرمایه، پر ریسک است و مردم اگر سرمایه خود را به بورس ببرند و ضرر کنند، اگر مسکن نداشته باشند، متحمل ضرر بزرگ تری می‌شوند.