۰ نفر

یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

قرعه‌کشی تاثیری بر کنترل قیمت ندارد/ قوه قضاییه جلوی تولد سلطان‌های جدید را بگیرد

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 446041
قرعه‌کشی تاثیری بر کنترل قیمت ندارد/ قوه قضاییه جلوی تولد سلطان‌های جدید را بگیرد

یک کارشناس بازار خودرو با انتقاد از فروش خودروسازان به روش قرعه‌کشی و پیش‌فروش گفت: طرح‌های فعلی فروش خودروسازان خطرناک بوده و به طور حتم پرونده‌های قضایی سال‌های آینده خواهد بود.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به فروش خودرو طی روزهای اخیر به روش فوق‌العاده و پیش‌فروش اظهار کرد: سوال اینجا است که اگر خودروسازان خودرو برای پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده داشتند چرا تعهدات قبلی خود را انجام نمی‌دهند درحالیکه اگر خودرو به همین صورتی که پیش‌فروش می‌شود عرضه شده بود بازار هم به آرامش می‌رسید.

زاوه استقبال مردم از طرح‌های فعلی خودروسازان را به دلیل تورم بالا و فاصله زیاد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار دانست و گفت: با کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار موج بزرگی از انصراف و افت تقاضا برای خودرو خواهیم داشت، از طرفی به دلیل بالا رفتن بیش از حد قیمت خودرو ممکن است توقفی در این بازار رخ دهد زیرا کسانی هم که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده‌اند امکان دارد با قیمت‌های آینده موفق به فروش نشوند بنابراین خودروسازی ایران در حال نزدیک شدن به نقطه خطرناکی است.

این کارشناس خودرو به ثبت‌نام حدود شش میلیون نفر در قرعه‌کشی دور اول خودروسازان اشاره کرد و افزود: اینکه برخی اظهار کرده‌اند تعدادی از شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده واقعی بوده و برخی دیگر هدف سرمایه‌گذاری داشته‌اند هیچ پایه و اساسی ندارد و درواقع نامگذاری مصرف‌کننده واقعی و دلال برای خریداران خودرو صرفا فرافکنی و فرار از پاسخگویی درمورد تحقق یا عدم تحقق هدف این روش‌ها است.

او همچنین شرایط فروش خودروسازان را در تضاد با قانون اساسی و مالکیت خصوصی دانست و تاکید کرد: نگه داشتن سند نزد خودروسازان به مدت یکسال با هدف جلوگیری از سفته‌بازی در بازار، در صورتی که تمام مبلغ خودرو تسویه شده باشد در تضاد با قانون اساسی است؛ از طرفی خرید و نگه‌داری چند خودرو به صورت همزمان از لحاظ قانونی هیچ ایرادی ندارد اما از آنجا که این بازار رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده این اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود.

قوه قضاییه جلوی تولد سلطان‌های جدید را بگیرد

این کارشناس بازار خودرو هشدار داد: امکان ندارد چنین رانت بزرگی در بازار خودرو توزیع شود و افرادی که در این بخش دست دارند سالم بمانند؛ طرح‌های فعلی فروش خودروسازان پرونده‌های قضایی سال‌های آینده خواهد بود و همین حالا قوه قضاییه باید مانع این اقدام شود تا سلطان‌های جدید شکل نگیرد.

زاوه ادامه داد: افزایش سرمایه و نقدینگی مجهول این روزهای خودروسازان آینده روشنی ندارد و با شرایط فعلی، طرح‌های فروشی که در پیش گرفته‌اند اقدام خطرناکی است و روز به روز به تعداد شاکیان آن‌ها اضافه خواهد کرد همانطور که برخی از شرکت‌های خودروسازی برای تعداد محدودی شاکی سال‌هاست که در مسیر دادگاه و زندان هستند.

وی در پایان درباره تاثیر این اقدام بر قیمت خودرو تصریح کرد: قیمت خودرو به تناسب عرضه آن تغییر خواهد کرد و از آنجا که تعداد خودروی فروخته شده این روزها در هر دو طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده نسبت به نیاز بازار به شدت کمتر است، بنابراین تاثیری بر کنترل بازار خودرو و کاهش قیمت‌‌ها نخواهد گذاشت.