۰ نفر

یک کارشناس خودرو‌ مطرح کرد؛

آزادسازی واردات بعید است/ خودرو گران می‌شود؟

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹
کد خبر: 398290
آزادسازی واردات بعید است/ خودرو گران می‌شود؟

یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به تغییر نرخ بنزین اوضاع بازار خودرو تغییر کرده و به طور کلی در بلند مدت قیمت‌ها بالا می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گسترش نیوز، فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو درباره تاثیرات افزایش نرخ بنزین بر قیمت‌ها در بازار گفت: معمولا افزایش قیمت یکی از حامل‌های سوخت که در ایران برای بنزین اتفاق افتاده باعث می‌شود که مردم به سمت خودروها با سوخت‌های دیگری بروند. اما در کشورمان با توجه به این که چنین تنوعی نداریم به شدت تورم‌زا خواهد بود. بر همین اساس بازار خودرو با توجه به سرکوبی که در بازار ارز رخ می‌دهد به تب و تاب افتاده است. تا پایان سال در کوتاه‌مدت به دلیل رکود، قیمت‌ها بالا نخواهد رفت. ضمن این که نزدیک به یک میلیون خودرو نیز با قیمت‌های سرکوب‌شده سال ۹۶ فروخته شده که به مرور در حال تحویل هستند. همین عامل باعث می‌شود که قیمت‌ها در بازار کنترل شود و به شدت بالا نرود. اما به طور کلی در آینده و بلند مدت قیمت‌های خودرو فزاینده خواهد بود.

وی ادامه داد: راه حل کنترل افزایش قیمت‌ها با کنترل تورم انجام می‌شود. دولت باید انضباط مالی ایجاد کند و کسری بودجه خود را کاهش دهد. سیستم مالیات‌دهی نیز باید درست شود و اگر چنین کارهایی صورت پذیرد امکان کنترل نرخ‌ها وجود دارد. در صورتی که توزیع خودرو بالا برود ممکن است تورم سرکوب شود اما وارد بازار دیگری خواهد شد. تنها راه مقابله با تورم نیز به سیاست‌های پولی مربوط می‌شود.

زاوه درباره شرایط خودروهای وارداتی گفت: خودروهای وارداتی نرخ‌های عجیبی پیدا کرده‌اند و این ناشی از ممنوعیت واردات است. تا زمانی که این ممنوعیت برداشته نشود شرایط به همین روال خواهد و بازار تابع عرضه و تقاضا است. به دلیل این که عرضه در بازار وجود ندارد قیمت‌ها ثبات پیدا کرده و حتی امکان افزایش نیز وجود دارد. بازار صرفا تابع تصمیم در خصوص واردات است و قطعا در سال آینده آزادسازی انجام نخواهد شد. با توجه به اوضاع فعلی خیلی بعید است که دولت چنین تصمیمی بگیرد. با این اوصاف بازار آشفته‌تر خواهد شد و شرایط بدتری برای قیمت و خدمات این خودروها نیز به وجود خواهد آمد.