۰ نفر

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان اعلام کرد؛

موافقت ایران خودرو به افزایش 70درصدی قیمت قطعه/طلب قطعه‌سازان به 15هزار میلیارد رسید

۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 331900
موافقت ایران خودرو به افزایش 70درصدی قیمت قطعه/طلب قطعه‌سازان به 15هزار میلیارد رسید

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان درباره دو وعده ایران خودرو به صنعت قطعه سازى کشور، گفت: بعد از جلسات متمادى، ایران خودرو حاضر به افزایش ٧٠درصدى قیمت قطعه، و پرداخت ٨٥درصد تسهیلات دریافتى خود به قطعه سازان به عنوان مطالبات معوقش شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ فرهاد بهنیا در یک نشست خبری اظهار کرد: علت اصلى ممانعت خودروسازان از افزایش قیمت قطعه، مخالفت شوراى رقابت با افزایش قیمت خودرو بود اما به تازگى ایران خودرو به ما وعده افزایش ٧٠درصدى قیمت قطعه را داده است.

بهنیا ادامه داد: با شرکت خودروسازى سایپا به دلیل تغییرات پى در پى مدیر عامل، نتوانستیم جلسه مشخصى داشته باشیم اما ایران خودرو علاوه بر وعده افزایس قیمت قطعه، قول داده که ٨٥ تا ٩٠درصد از تسهیلاتى که دریافت خواهد کرد را به قطعه سازان به عنوان مطالباتش پرداخت کند.

وى خاطر نشان کرد: از ١١هزار میلیارد تومانى که قرار است به دو خودروساز به عنوان تسهیلات پرداخت شود، ٤هزار میلیارد تومان به صورت ریالى و ٧هزار میلیارد به صورت ارزی است که به واردات مواد اولیه اختصاص داده می شود.

بهنیا با اشاره به اینکه با بیان اینکه میزان مطالبات از هر دو خودروساز ١٥هزارمیلیارد است، گفت:  ایران خودرو قرار است ٨٥ تا ٩٠درصد از سهم ٢هزار میلیارد تومانى تسهیلات ریالى خود را به عنوان مطالباتش به قطعه سازان پرداخت کند که این موضوع کمک بزرگى به صنعت قطعه خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین درباره افزایش قیمت قطعه نسبت به سال ٩٦ توضیح داد: قیمت آلومینیوم سال گذشته ٦١٠٠ تومان بود که  امسال ٢٣٠٠٠ تومان شده و به همین روال، قیمت هر ورق فولاد از ١٨٠٠ به ٤٨٠٠تومان، قیمت سرب از ٧٥٠٠ به ٢٨٠٠٠تومان و قیمت مواد پلیمرى از ٤هزار به ١٤٢٠٠تومان رسیده است.

سخنگوى انجمن قطعه سازان افزایش قیمت خودرو را ناشى از ممانعت شوراى رقابت از افزایش قیمت خودرو همگام با جهش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز دانست و گفت: در پى این ممانعت، تولید و تیراژ خودرو روز به روز کاهش و در مقابل تقاضا افزایش پیدا کرد و از همین رو شاهد آشفتگى بازار خودرو بودیم به طورى که در این وضعیت حدود ٧هزار میلیارد تومان سود به دلالان رسید.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان بیان کرد: در حال حاضر نه خودروساز و نه قطعه ساز از افزایش قیمت ها راضى نیست چرا که این افزایش قیمت ها متناسب با جیب مصرف کننده نیست، اما ما چاره اى جز قبول این شرایط نداریم.

وى همچنین درباره آینده پژو ٣٠١اظهار کرد: بر اساس برنامه تحقیقات ایران خودرو، خودکفایى تولید پژو ٣٠١ تا پایان سال آینده در دستور کار قرار دارد.

پژو و رنو باید غرامت بدهند

بهنیا همچین گفت: بر اساس آمار، رنو ١١٥هزار خودرو و پژو حدود ٤٠هزار خودرو در کشور فروختند و ما همچنان پاى دریافت غرامت خود از این دو شرکت هستیم زیرا تمام خودروهایى که پلتفرم مشترک این دو شرکت بودند نیمه کاره رها شده اند، بنابراین اکنون زمان آن است که از محل تضامین غرامت دریافت کنیم.