۰ نفر

تکرار ادعاهای ضدایرانی برایان هوک، این بار در ابوظبی

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۸
کد خبر: 449158
تکرار ادعاهای ضدایرانی برایان هوک، این بار در ابوظبی

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که عضو تیم به اصطلاح «معامله قرن» هم هست، در سفر به امارات متحده عربی مدعی شد تحریم تسلیحاتی ایران نباید پایان یابد و جهان باید تهدیدهای ایران را جدی بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برایان هوک این ادعاها را در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مطرح کرده و افزوده است: تحریم تسلیحات سازمان ملل متحد علیه ایران باید در جای خود باقی بماند تا مانع از تبدیل شدن آن به معامله‌گر تسلیحاتی برای رژیم‌های سرکش و سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان شود.

البته هوک در این ادعای ساختگی خود اشاره نکرده است بزرگترین فروشنده سلاح در جهان کدام کشور است و تسلیحات در اختیار تروریست‌های خودساخته‌ای همچون القاعده و داعش، از کجا تامین شده‌اند.

وی با این ادعا که جهان باید تهدیدهای ایران را که «تاکتیک مافیایی» خواند، برای تلافی در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی در مهر ماه نادیده بگیرد، اضافه کرد: اگر ما به انقضای این ممنوعیت اجازه دهیم، آنچه که ایران در تاریکی انجام می‌داده است، به صورت علنی و در روشنی روز انجام خواهد داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، به طور یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی و توافق انجام شده، به مشارکت این رژیم در برجام پایان داد و اعلام کرد تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران در شدیدترین شکل به اجرا در خواهد آمد تا اینگونه بحران ساختگی آمریکا را بار دیگر ادامه دهد.

اما جمهوری اسلامی با اتخاذ استراتژی درست، کوشید تا این توافق را سرپا نگهدارد و در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر اعضای باقی‌مانده در چارچوب این توافق اقدام کرد.

حال که نفس‌های دولت ترامپ به شماره افتاده و ماه‌های آخر خود را سپری می‌کند به دنبال آن افتاده تا به هر شکل ممکن، برجام را از بین ببرد تا در صورت شکست در انتخابات، دولت بعدی نتواند به آن بازگردد.

از این رو به دنبال آن است ممنوعیت تسلیحاتی ایران که در ۲۷ مهرماه به پایان می‌رسد را برای مدت نامحدودی تمدید کند. هرچند که در  گام نخست، هوک در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به در بسته خورد و هیچ یک از آنها با روند پیشنهادی آمریکا موافقت نکردند.

برایان هوک که برای سفر دوره‌ای به خاورمیانه در ابوظبی به سر می‌برد، شامگاه گذشته با عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی دیدار کرد و قرار است امروز با دیگر مقامات این کشور دیدار کند.
وی به این خبرگزاری آمریکایی از مقصد بعدی خود اطلاعاتی نداد اما با توجه به طرح رژیم صهیونیستی در الحاق بخش‌های اشغالی کرانه باختری، به نظر می‌رسد هدف اصلی هوک، هماهنگی با امارات برای پیشبرد آن باشد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که همواره از کارایی سیاست به فشار حداکثری بر ایران تمجید می‌کند، در پاسخ به این سوال که اگر درآمد ایران کم شده است چگونه هزینه خرید این تسلیحات را خواهد پرداخت، مدعی شد: کاهش درآمد تهران نشان‌دهنده چیز خوبی برای منطقه است و بر توانایی آن در حمایت از نیابتی‌های منطقه‌ای آن همچون سوریه تاثیر گذاشته است.
هوک که مدعی است توانسته‌اند بر نفوذ منطقه‌ای ایران تاثیر بگذارند، گفت: ما این حکومت را از طریق استراتژی خود روی شاخه‌های یک معضل قرار داده‌ایم. آنها باید بین سلاح در دمشق یا کَره در تهران، یکی را انتخاب کنند.
رژیم آمریکا که تاکنون در سایه ایران هراسی میلیاردها دلار سلاح به کشورهای عربی خلیج فارس فروخته است، این بار در ابوظبی هم بر این طبل می‌کوبد تا شاید بتواند دلارهای نفتی بیشتری را برای حمایت از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در انتخابات پیش رو، در مخمصه بدی قرار گرفته است، به دست آورد.
دولت فعلی آمریکا نشان داده است هرجا که به لحاظ مالی دچار مشکل می‌شوند به سرعت راهی کشورهای خاص عربی حوزه خلیج فارس می‌شوند و شیوخ دست و دلباز هم میلیاردها دلار پول به جیب آنها سرازیر می‌کنند.
هوک استراتژی ایران هراسی را اینگونه القا می‌کند که «اگر ما طبق قوانین ایران بازی کنیم، ایران برنده خواهد شد. این یک تاکتیک مافیایی است که در آن مردم از مرعوب شدن چیزی ترسناک، اقدامات بدتری انجام می‌دهند».
وی که به دنبال طراحی توطئه برای کشاندن پای ایران به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت همچون ممنوعیت ارسال تسلیحات به یمن بوده است، به نظر می‌رسد همچنان این فیلمنامه را دنبال می‌کند که بازیگران آن برخی از کشورهای منطقه هستند.
این دیپلمات آمریکایی اگرچه می‌داند ممنوعیت تسلیحاتی در سال‌های اخیر مانع از رشد قدرت دفاعی ایران نبوده است و ایران را به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داده است، از این رو  گفت من فکر نمی‌کنم کسی اعتقاد داشته باشد که رفتار ایران شایسته پایان محدودیت توانایی آنها برای جابجایی سلاح‌ها باشد.
رژیم آمریکا در ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را صرف آن کرده است تا ممنوعیت تسلیحاتی ایران را تمدید کند. این نقش با اعمال نفوذ در تیم تهیه کننده گزارش اجرای قطعنامه 2231 هم همراه شده است به گونه‌ای که با استناد به تصاویر رسانه‌ای و شبیه‌سازی‌های ذهنی، سمت و سوی نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل را به گونه‌ای سوق داده‌اند که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که از یمن انجام شده است را متوجه ایران سازند.
قرار است این گزارش در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت که با موضوع منع گسترش سلاح‌های اتمی برگزار می‌شود به بحث گذاشته شود.
ایران ادعاهای مطرح شده در این گزارش را رد کرده است.