۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

محدودیت شرکت‌های چینی برای حضور در بورس آمریکا/ درخواست پمپئو از بازارهای سهام برای اعمال محدودیت بر حضور شرکت‌های چینی

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 443970
محدودیت شرکت‌های چینی برای حضور در بورس آمریکا/ درخواست پمپئو از بازارهای سهام برای اعمال محدودیت بر حضور شرکت‌های چینی

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته هشداری در رابطه با شیوه‌های حسابداری «تقلب آمیز» که در شرکت‌های چینی به کار گرفته می‌شود به سرمایه‌گذاران آمریکایی داد و عنوان کرد که سخت‌تر شدن قوانین بورس نزدک باید الگوی سایر مبادلات سراسر جهان قرار گیرد.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز اظهارات پمپئو به نوعی بیانگر تمایل دولت ترامپ برای سخت‌تر کردن شرایط فعالیت شرکت‌های چینی در خارج از خاک چین است.

این اظهارات همچنین نمایانگر آخرین نقطه نظرات در روابط بین پکن و واشنگتن در شرایط تشدید تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان در زمینه تجارت و نیز در مساله مبارزه با ویروس کرونا و از سوی دیگر مساله هنگ کنگ میان دو کشور است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا عنوان کرده بود که دولت وی روند حذف امتیازات ویژه هنگ کنگ را برای مجازات چین در شرایط ایجاد شده آغاز می‌کند. ترامپ همچنین تصریح کرده بود: اقدام پکن برای اعمال این قانون جدید امنیت ملی در تعیین قلمرو باعث می‌شود که ایالات متحده ضمانتی برای اجرای امتیازات ویژه هنگ کنگ نداشته باشد.

گفته می‌شود با سیاست‌های در پیش گرفته شده بسیاری از شرکت‌های چینی که در بورس‌های ایالات متحده حضور دارند به دلیل افزایش فشارهای سیاسی ناچار به حضور در بورس هنگ کنگ خواهند شد.

بورس نزدک Nasdaq Inc (NDAQ.O) ماه گذشته در اقدامی قوانین حضور شرکت‌ها را سخت‌تر کرد که گفته می‌شود این مساله به منظور محدود کردن عرضه اولیه شرکت‌های چینی در این بازار است که یکی از مشکلات آن مساله حساب‌های غیرشفاف این شرکت‌هاست. اما بورس نزدک روز پنجشنبه از هر گونه اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

سخت شدن شرایط حضور در بورس نزدک پس از آن اتفاق افتاد که مشخص شد بخشی از معاملات و فروش مجموعه کافه‌های زنجیره‌ای لاکین کافه Luckin Coffee Inc (LK.O) که در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده عرضه اولیه داشت، بر مبنای جعل اسناد اتفاق رخ داده است. 

کیت کراچ معاون وزیر توسعه اقتصادی، انرژی و محیط زیست در وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در این باره به رویترز گفت: مساله واقعی ما در این رابطه عدم شفافیت و عدم افشای آن به سرمایه گذاران آمریکایی است. هیچ کشوری نباید به منظور ایجاد یک مزیت البته ناعادلانه اجازه دروغگویی به سرمایه گذاران آمریکایی به ویژه هنگام ورود به بازارهای سهامی ایجاد کند.

کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در کشمکش چند دهه‌ای با دولت چین برای بازرسی از ممیزی شرکت‌های چینی حاضر در بورس آمریکا قرار دارد. به گفته کراچ بازوی نظارتی تنظیم کننده و هیات نظارت بر حساب‌های شرکت‌های عمومی (PCAOB) هنوز امکان دستیابی به مدارک مورد انتقاد را نداشته‌اند.

در ماه آوریل جی کلیتون سرپرست کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده به سرمایه گذاران هشدار داد که به دلیل مشکلات مداوم با افشای اطلاعات این شرکت‌ها، بر روی شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری نکنند. 

یک مقام ارشد ایالات متحده هم در این باره عنوان کرد که امیدوار است کمیسیون بورس اوراق بهادار این کشور، بازبینی قرارداد سال ۲۰۱۳ میان چین و آمریکا را - بر اساس این قرارداد به شرکت‌های چینی اجازه داده می‌شود در صورتی که قوانین محلی آنها را از انجام چنین کاری منع می‌کند، از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خودداری کنند - مورد توجه قرار دهد.

به گفته وی در این مقطع زمانی نیاز است این قانون بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد و در این باره تصمیم گیری شود که آیا همچنان ادامه روند پیشین امکان پذیر است و یا باید تغییراتی در آن صورت گیرد.